
Κόλλησες με το 4×4 στη λάσπη; Ρε φίλε, χαλάρωσε δεν τελειώσαμε ακόμα! Κόλλησε το 4×4 στη λάσπη; Μάθε πώς να το ξεκολλήσεις σωστά, πώς να παίξεις με το γκάζι, να ρίξεις πίεση στα λάστιχα και να βγεις σαν επαγγελματίας off-roader. Αν είσαι από αυτούς που πιστεύουν ότι “4×4 σημαίνει δεν κολλάει ποτέ”, ετοιμάσου να μάθεις το αντίθετο. Όλα τα 4×4 κάποια στιγμή κολλάνε απλώς τα σωστά χέρια τα ξεκολλάνε. Κι αν έχεις την ατυχία να σε βρει αυτό μέσα σε λάσπη, άμμο ή ρέμα, μην πανικοβάλλεσαι. Είσαι στο Engine Power, εκεί που η λάσπη είναι απλώς μέρος του παιχνιδιού.
Πρώτο πράγμα: μην το βυθίζεις περισσότερο. Μόλις καταλάβεις ότι κολλάς, σταμάτα το γκάζι. Αν συνεχίσεις να πατάς, το μόνο που θα καταφέρεις είναι να σκάψεις πιο βαθιά. Ο τροχός δουλεύει σαν φτυάρι. Πάρε μια ανάσα, κατέβα και δες πού πάτησες.
Δεύτερο: κοίτα τι έχεις κάτω σου. Αν η μία πλευρά είναι μέσα σε λάσπη και η άλλη σε σταθερό έδαφος, έχεις ελπίδα. Ξεκίνα καθαρίζοντας όσο μπορείς μπροστά από τους τροχούς. Ρίξε κλαδιά, πέτρες, χαλίκι ό,τι υπάρχει γύρω σου για να δημιουργήσεις επιφάνεια πρόσφυσης.
Τρίτο: παίξε με την κίνηση. Το λεγόμενο “rocking motion” είναι σωτήριο. Αν έχεις χειροκίνητο κιβώτιο, βάλε πρώτη, μετά όπισθεν, και κινήσου μπρος–πίσω ρυθμικά χωρίς να πατάς τέρμα γκάζι. Το αυτοκίνητο θα αρχίσει να δημιουργεί μονοπάτι μόνο του. Αν έχεις αυτόματο, κάνε το ίδιο με ήπιο throttle.
Τέταρτο: μείωσε την πίεση των ελαστικών. Αν είσαι σε άμμο ή λάσπη, κατέβα στα 16–18 psi. Το λάστιχο απλώνει, αυξάνει την επιφάνεια επαφής και αποκτά πρόσφυση εκεί που πριν “σκάβει”. Πρόσεχε όμως: μόλις βγεις, φούσκωσέ τα ξανά πριν πας σε ταχύτητα, αλλιώς θα τα καταστρέψεις.
Πέμπτο: αν έχεις ιμάντα ρυμούλκησης, αυτή είναι η στιγμή του. Πέρασέ τον από ασφαλές σημείο ρυμούλκησης (όχι προφυλακτήρα, όχι ψαλίδι!) και περίμενε βοήθεια. Αν είσαι μόνος, πάρε φόρα και δοκίμασε “momentum escape”: λίγο πίσω, μετά μπροστά με σταθερή ταχύτητα, χωρίς απότομο γκάζι.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Έκτο: μην ξεχνάς τα διαφορικά σου. Αν έχεις κλείδωμα (locker), ενεργοποίησέ το. Αν έχεις traction control, απενεργοποίησέ το σε λάσπη συχνά κόβει τη δύναμη και σε κρατάει φυλακισμένο.
Κι αν τίποτα δεν πιάνει, υπάρχει το “Engine Power trick”:
Φτιάξε αυτοσχέδιο traction mat. Πάρε ένα σκοινί ή ιμάντα, τύλιξέ τον γύρω από το λάστιχο και δέσ’ τον με πέτρα ή ξύλο στο τέλος. Μόλις ξεκινήσεις, αυτό λειτουργεί σαν πρόσθετο πέλμα και σε τραβάει έξω.
Κόλλησες με το 4×4 στη λάσπη: Μετά που θα βγεις (και θα βγεις), έλεγξε τα πάντα. Κοίτα αν έχει κολλήσει λάσπη στα φρένα, αν έχουν χτυπηθεί ψαλίδια ή αν μπήκε νερό στη μετάδοση. Αν έχεις breather διαφορικού, καθάρισέ το. Και το σημαντικότερο: μην τρέξεις αμέσως να φύγεις. Κάνε ένα τσιγάρο, κοίτα το τοπίο, χαμογέλα. Αν δεν κολλήσεις ποτέ, δεν θα μάθεις ποτέ πώς είναι να ξεκολλάς.
Εδώ στο Engine Power, δεν λέμε “κόλλησα”. Λέμε “έκανα μάθημα μηχανολογίας μέσα στη φύση”.



