Το Engine Braking στο MotoGP: η αόρατη δύναμη που κρατά τη μοτοσυκλέτα σταθερή στην είσοδο της στροφής

to-engine-braking-sto-motogp-i-aorati-dynami-pou-krata-ti-motosykleta-statheri-stin-eisodo-tis-strofis

Το engine braking στο MotoGP είναι από αυτά τα πράγματα που τα βλέπεις μόνο αν ξέρεις τι να παρατηρήσεις. Δεν είναι το φρένο, δεν είναι το κιβώτιο, δεν είναι τα γκάζια. Είναι η συμπεριφορά του κινητήρα όταν ο αναβάτης αφήνει τελείως το γκάζι. Εκεί που στο δρόμο η μοτοσυκλέτα απλά “κόβει”, στη MotoGP… το πράγμα γίνεται επιστήμη.

Όταν ο αναβάτης αφήνει το ride-by-wire, ο κινητήρας δεν μένει “νεκρός”. Γίνεται φρένο. Ένα φρένο τόσο δυνατό, που αν το αφήσεις ανεξέλεγκτο μπορεί να μπλοκάρει το πίσω λάστιχο, να ταρακουνήσει τη μοτοσυκλέτα, ή να την κάνει να γλιστρήσει σαν να πάτησε πάνω σε σαπούνι. Γι’ αυτό υπάρχει το engine braking control: ένας χάρτης που ρυθμίζει πόσο “φρένο” θα δίνει ο κινητήρας όταν το γκάζι κλείνει.

Το engine braking πρέπει να είναι αρκετό ώστε η μοτοσυκλέτα να “κάτσει” λίγο πίσω, να σταθεροποιηθεί, να βουτήξει στη γραμμή, αλλά όχι τόσο ώστε να κάνει την ουρά να χορέψει. Οι ομάδες δουλεύουν σε εξωφρενικό επίπεδο λεπτομέρειας. Έχουν διαφορετικό EB map για κάθε στροφή. Όχι για κάθε γύρο. Για κάθε στροφή.

Στην είσοδο της στροφής, το EB συνεργάζεται με το slipper clutch, το downshift blipper, την IMU και το ride-by-wire. Είναι σαν μια ορχήστρα όπου κάθε όργανο πρέπει να παίξει στο σωστό timing για να μην υπάρξει παραφωνία. Αν το EB είναι πολύ δυνατό, το πίσω κάνει hopping. Αν είναι πολύ αδύναμο, η μοτοσυκλέτα “τρέχει” και ο αναβάτης δεν μπορεί να την σταματήσει στο σημείο που θέλει.

to-engine-braking-sto-motogp-i-aorati-dynami-pou-krata-ti-motosykleta-statheri-stin-eisodo-tis-strofis

Το Engine Braking στο MotoGP:  Οι αναβάτες το νιώθουν αυτό στο σώμα. Όταν αφήνουν το γκάζι, νιώθουν το πίσω μέρος να αγγίζει ελαφρά τον δρόμο με μια μικρή “αγκύρωση”. Αυτή η αίσθηση πρέπει να είναι ήρεμη. Αν το πίσω αρχίσει να τρεμοπαίζει, ο αναβάτης χάνει αυτοπεποίθηση. Αν είναι πολύ “flat”, δεν μπορεί να ρίξει το βάρος σωστά στη στροφή.

Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)

Η άλλη παράνοια είναι ότι το EB αλλάζει με τη φθορά των ελαστικών. Όσο πέφτει το grip, τόσο πρέπει να αλλάζει και ο engine braking map. Γι’ αυτό βλέπεις αναβάτες να ζητούν αλλαγές μετά από λίγους γύρους. Όχι επειδή “δεν τους αρέσει”, αλλά επειδή το λάστιχο τους μιλάει διαφορετικά.

Κι εκεί είναι που γίνεται μαγεία. Όταν ο αναβάτης αφήνει το γκάζι στα 300 km/h και αρχίζει το trail braking, το engine braking μπαίνει στο παιχνίδι σαν μια αόρατη χειρονομία που κρατάει τη μοτοσυκλέτα ήσυχη. Το πίσω λάστιχο δεν “τραβάει” προς τα πάνω, δεν σπρώχνει περίεργα, δεν κάνει δικές του ιστορίες. Είναι εκεί, σταθερό, συνεργάσιμο, μέρος του ρυθμού.

Αν το engine braking δουλεύει τέλεια; Ο αναβάτης έχει πλήρη εμπιστοσύνη.
Αν όχι; Ψάχνει τον Θεό στα φρένα.

Το engine braking είναι η απόδειξη ότι μια MotoGP μοτοσυκλέτα δεν είναι μηχανή. Είναι ορχήστρα. Και ο αναβάτης είναι ο μαέστρος που αποφασίζει πότε θα “σβήσει” ο κινητήρας και πώς.

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1669 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/