
Roll Hoop στη Formula 1: Το roll hoop στη Formula 1 είναι από αυτά τα κομμάτια που τα βλέπεις κάθε φορά που το μονοθέσιο περνάει μπροστά σου, αλλά ποτέ δεν δίνεις σημασία. Είναι το “τόξο” πίσω από το κράνος του οδηγού, εκείνο το στρογγυλό ή τριγωνικό κομμάτι που μοιάζει με design choice. Στην πραγματικότητα, είναι ό,τι πιο σημαντικό υπάρχει πάνω από το κεφάλι του οδηγού. Είναι η τελευταία γραμμή άμυνας σε ένα ατύχημα και ταυτόχρονα… το κέντρο της αεροδυναμικής ροής προς τον κινητήρα.
Ο ρόλος του roll hoop είναι διπλός. Πρώτα απ’ όλα, είναι rollover protection. Αν το μονοθέσιο αναποδογυρίσει, αυτό το τόξο πρέπει να αντέξει ολόκληρο το βάρος του σασί, του κινητήρα, των υβριδικών συστημάτων, όλων. Μιλάμε για δυνάμεις που φτάνουν σε επίπεδα μικρού φορτηγού. Πρέπει να αντέξει όχι απλώς την πτώση, αλλά και την ολίσθηση. Πρέπει να επιβιώσει από σύγκρουση με εμπόδια, πιέσεις, δυνάμεις G που σπάνε κόκαλα.
Μετά το τρομακτικό ατύχημα του Zhou στο Silverstone το 2022, η FIA ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τα roll hoops. Σήμερα πρέπει να αντέχουν δυνάμεις που κάποτε θεωρούνταν “υπερβολικές”. Αλλά στη F1 δεν υπάρχει “υπερβολή”. Μόνο προστασία.
Ο δεύτερος, εξίσου σημαντικός ρόλος είναι αεροδυναμικός. Το roll hoop είναι στην πραγματικότητα air intake. Η βασική εισαγωγή αέρα του κινητήρα βρίσκεται εκεί. Είναι σχεδιασμένη ώστε να “ρουφάει” καθαρό αέρα από ένα σημείο όπου το airflow είναι σταθερό και όχι turbulent. Η ροή περνάει μέσα από το roll hoop και καταλήγει στον υπερσυμπιεστή και στα ψυγεία. Αν το design του roll hoop είναι λάθος, ο κινητήρας χάνει απόδοση. Απλά και σκληρά.
Το αστείο είναι ότι όσο απλό φαίνεται, άλλο τόσο περίπλοκο είναι. Το roll hoop δεν μπορεί να είναι πολύ μεγάλο — γιατί κάνει drag. Δεν μπορεί να είναι πολύ μικρό — γιατί δεν δίνει αρκετό αέρα. Δεν μπορεί να είναι πολύ ανοιχτό — γιατί βάζει vortex στο airflow του πίσω μέρους. Δεν μπορεί να είναι πολύ κλειστό — γιατί το power unit ασφυκτιά.
Είναι ένας συμβιβασμός που λίγοι μπορούν να σχεδιάσουν σωστά.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Roll Hoop στη Formula 1: Τα σχήματα του roll hoop προσφέρουν ενδείξεις για το πώς βλέπει η ομάδα την αεροδυναμική της φιλοσοφία. Η Mercedes χρησιμοποιεί τριγωνικό hoop, η Red Bull πιο στρογγυλό με άνοιγμα τύπου “διχάλα”, η Ferrari πάει σε πιο “κλειστό” design με στόχο να στρέψει τον αέρα σωστά προς το shark fin. Κάθε επιλογή δίνει πληροφορίες για το airflow mapping.
Και εδώ είναι το πραγματικά εντυπωσιακό: το roll hoop είναι μέρος της δομής που στηρίζει το Halo. Μαζί σχηματίζουν μια “ασπίδα” γύρω από τον οδηγό. Η σημερινή F1 έχει τη μεγαλύτερη παθητική ασφάλεια στην ιστορία της, και ο συνδυασμός Roll Hoop + Halo είναι ο λόγος που έχουμε δει ατυχήματα που παλιά θα ήταν θανατηφόρα, αλλά σήμερα οι οδηγοί βγαίνουν σχεδόν περπατώντας.
Το roll hoop είναι σαν εκείνον τον άνθρωπο στη ζωή σου που δεν φαίνεται, δεν μιλάει, αλλά κρατάει όλο το σπίτι όρθιο.
Είναι αθόρυβο.
Είναι απαραίτητο.
Είναι ο λόγος που ο οδηγός μπορεί να αναπνέει και ο κινητήρας μπορεί να δουλεύει.
Και χωρίς αυτό;
Δεν υπάρχει Formula 1.
Ούτε μονοθέσιο.
Ούτε οδηγός.



