Το Brake by Wire στη Formula 1: το ηλεκτρονικό φρενάρισμα που κρατά σταθερό το μονοθέσιο

Brake by Wire στη Formula 1

Το Brake by Wire στη Formula 1: Το brake-by-wire στη Formula 1 είναι από αυτά που δεν βλέπεις ποτέ, δεν ακούς ποτέ και όμως καθορίζει κάθε χιλιοστό στο φρενάρισμα. Δεν είναι απλά “ηλεκτρικό φρένο”. Είναι η λύση σε ένα πρόβλημα που εμφανίστηκε όταν μπήκαν τα υβριδικά συστήματα: το πίσω μέρος ξαφνικά φρενάρει… από μόνο του, χάρη στην MGU-K που λειτουργεί σαν γεννήτρια και ρουφά ενέργεια.

Αν αυτό το ηλεκτρικό φρενάρισμα αφεθεί ανεξέλεγκτο, το μονοθέσιο θα γυρίσει ανάποδα στην είσοδο της στροφής. Άλλοτε θα φρενάρει υπερβολικά πίσω, άλλοτε δεν θα φρενάρει καθόλου. Είναι ασταθές. Χαοτικό. Επικίνδυνο. Και γι’ αυτό δημιουργήθηκε το brake-by-wire: ένα σύστημα που λέει “άσε το πεντάλ σε μένα, εγώ θα σου δώσω τέλειο φρενάρισμα”.

Ο οδηγός πατάει το φρένο, αλλά το πεντάλ δεν είναι συνδεδεμένο μηχανικά με τα πίσω φρένα. Ουσιαστικά δίνει εντολή σε έναν υπολογιστή, κι αυτός αποφασίζει πόση δύναμη θα πάει στα υδραυλικά φρένα και πόση στην MGU-K. Το μυστικό είναι η ισορροπία. Το μονοθέσιο πρέπει να νιώθει πάντα σαν ένα ενιαίο σώμα. Ο οδηγός πρέπει να πιστεύει ότι έχει φρένο χωρίς να χρειάζεται να σκέφτεται τι μέρος της δουλειάς το κάνει το ηλεκτρικό σύστημα.

Brake by Wire στη Formula 1

Το brake-by-wire καλείται να κάνει κάτι ακατόρθωτο: να εξισορροπήσει ένα μονοθέσιο που “ρουφάει” ενέργεια από τους πίσω τροχούς ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να επιβραδύνει με φρένα που ζεσταίνονται στους 800 βαθμούς. Αντί να το αφήνει στην τύχη, το σύστημα υπολογίζει χιλιάδες φορές το δευτερόλεπτο την ιδανική κατανομή. Αν δει αστάθεια, μεταφέρει δύναμη μπροστά. Αν δει απώλεια ενέργειας στη MGU-K, βάζει πιο πολύ υδραυλικό φρένο. Αν δει oversteer στην είσοδο, “μαλακώνει” το πίσω μέρος. Αν ο οδηγός χτυπήσει curb, διορθώνει.

Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)

Το Brake by Wire στη Formula 1: Το πιο εντυπωσιακό είναι η αίσθηση. Οι οδηγοί λένε πως όταν το brake-by-wire δουλεύει τέλεια, το πεντάλ δεν έχει ψέμα. Δεν έχει “σκαλιά”. Είναι σταθερό, γεμάτο, σαν να έχεις μηχανικό σύστημα. Όταν όμως κάτι δεν πάει καλά, το νιώθεις αμέσως. Το πεντάλ γίνεται νεκρό, σπογγώδες, ξένο. Εκεί καταλαβαίνεις πόσο λεπτή είναι η ισορροπία ανάμεσα στη μηχανική και στο software.

Το brake-by-wire ελέγχει επίσης το “brake migration”  αυτό που είπαμε παλιότερα: μετατοπίζει δυναμικά το brake bias στη στροφή. Όλο το φρενάρισμα της F1 σήμερα είναι χορογραφία μεταξύ ηλεκτρικών και μηχανικών δυνάμεων, κι αυτό το σύστημα είναι ο μαέστρος που δεν φαίνεται.

Πίσω από κάθε τέλειο late braking, πίσω από κάθε dive bomb τύπου Verstappen, πίσω από κάθε απόλυτα ισορροπημένο φρενάρισμα στη στροφή 1, υπάρχει αυτό το μικρό μαύρο κουτί που κάνει τον υπολογιστή του μονοθεσίου να δουλεύει με ταχύτητα… σκέψης.

Κι αν μια μέρα χαλάσει; Η F1 γίνεται ξαφνικά un-driveable.
Αυτό από μόνο του δείχνει πόσο κρίσιμο είναι ένα σύστημα που κανείς δεν βλέπει αλλά όλοι χρωστάνε σε αυτό κάθε γύρο που ολοκληρώνουν.

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • oi-vasiliades-ton-misthon-f1-edition-lefta-misthos-formula-1
    4 τροχοί - Auto

    Οι βασιλιάδες των μισθών F1 Edition

    Οι βασιλιάδες των μισθών F1 Edition: Τα πιο «χοντρά» biles στο motorsport , ποιοι βγάζουν τις πιο πολλές χιλιάδες. Έλα να δούμε ποιοι οδηγοί παίρνουν τα μεγάλα λεφτά  και όχι μόνο από τους αγώνες, αλλά [...]
  • motogp-jorge-martin-2025-martinator
    2 Τροχοί - Moto

    MotoGP Χόρχε Μαρτίν : Η επιστροφή

    MotoGP: Ο Χόρχε Μαρτίν ξαναβρίσκει τον εαυτό του: «Είμαι ξανά ο Μαρτινάτορ» Ο Χόρχε Μαρτίν γύρισε – και το έκανε με τρόπο που δεν περνάει απαρατήρητος. Ο Ισπανός παγκόσμιος πρωταθλητής, ύστερα από μήνες γεμάτους τραυματισμούς, [...]
  • Αγώνες | Events

    PANZER GLASS – 2o MEGA FOUR 4×4 Πάτρας (14-16/5)

    PANZER GLASS – 2o MEGA FOUR 4×4 Πάτρας (14-16/5) Η Λέσχη 4χ4 Πάτρας “Skarta Ekato” με την άδεια και την υποστήριξη της ΟΜΑΕ (Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος), της Επιτροπής 4χ4 της ΕΠΑ και την Συνδιοργάνωση [...]
  • blue star naxos,engine power
    Τηλεοπτική εκπομπή

    Τελευταίο επεισόδιο της σεζόν στην πανέμορφη Νάξο

    Τελευταίο επεισόδιο της σεζόν στην πανέμορφη Νάξο Τελευταίο επικό επεισόδιο για αυτή την σεζόν, στην βασίλισσα των Κυκλάδων τη Νάξο… Απολαύστε την τηλεοπτική εκπομπή Engine Power που ανεβάζει τον κόσμο της μηχανοκίνησης ακόμη πιο ψηλά! [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Το πρόγραμμα για το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα αγώνων φορτηγών

     Μετά το φινάλε στο Jarama, ο υποστηρικτής του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ολυμπιακών Αγώνων της FIA, η ETRA κυκλοφόρησε το πρόγραμμα για τη σεζόν του 2019. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ημερομηνιών που δεν έχουν υπογραφεί ακόμα από [...]
  • Lifestyle

    Ο Σπύρος Πανόπουλος στην Αμερική

    Ο Σπύρος Πανόπουλος μας δηλώνει απο την Αμερική  “Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.” Μπέβερλυ Χιλς… Λος Άντζελες… Keep Walking!!! Καλή επιστροφή World Record Man!!! MR ZERO [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Νέος ψηφιακός καθρέφτης από την Aston Martin

    Η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου έγκειται στο ότι παρουσιάζει εικόνα όχι από μία αλλά από τρεις διαφορετικές κάμερες, καλύπτοντας έτσι καλύτερα τα πίσω τεταρτημόρια του αυτοκινήτου. Ο νέος αυτός καθρέφτης έχει εξελιχθεί από την Aston Martin [...]
  • panagiotis ntentakis-rekor taxythtas sth thalassa-motocross-rekor taxythtas-engine power
    2 Τροχοί - Moto

    Παναγιώτης Ντεντάκης έτοιμος να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας στην Θάλασσα

    Παναγιώτης Ντεντάκης έτοιμος να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας στην Θάλασσα Ο Παναγιώτης Ντεντάκης δήλωσε πανέτοιμος να σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας των 104km/h  δαμάζοντας την Θάλασσα με την μοτοσυκλέτα του. Ο Παναγιώτης Ντεντάκης δήλωσε [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Η VW αποχαιρετά για πάντα το Beetle με ένα πολύ συγκινητικό βίντεο

    Από πέρυσι η VW έχει ανακοινώσει τον οριστικό τέλος στην παραγωγής του πασίγνωστου Σκαραβαίου. Για να τιμήσει το τεράστιο αυτό κεφάλαιο του Beetle στην ιστορία της μάρκας και της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας η VW δημιούργησε ένα [...]
  • Lifestyle

    Ο Νίκος Κουτσουδάκης στην Άνδρο

    Ο Νίκος Κουτσούδάκης είναι ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω απο τα περισσότερα αγώνιστικά οχήματα τα τελευταία 10χρόνια. Ο Mr Racing Star αδιαμφισβήτητα είναι ο άνθρωπος που είναι δίπλα σε οδηγούς- αθλητές που θέλουν και επίζητουν [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1661 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/