
Πώς να ελέγξεις το σύστημα καυσίμου του φορτηγού σου, να προλάβεις διαρροές, αέρα, βουλωμένα φίλτρα και προβλήματα στην αντλία πριν σε αφήσουν στο δρόμο. Το φορτηγό “τραβάει” αέρα; Ρε φίλε, μην το αφήνεις να ρουφάει προβλήματα! Το πετρέλαιο είναι το αίμα του φορτηγού, κι αν η τροφοδοσία του δεν είναι σωστή, το τέρας δε ζει πνίγεται, ρετάρει, καπνίζει, κάνει διακοπές και σε κάνει να θες να πετάξεις τα κλειδιά. Το σύστημα καυσίμου είναι το πιο “παρεξηγημένο” κομμάτι σε ένα ντίζελ κινητήρα, αλλά και αυτό που κάνει τη μεγαλύτερη διαφορά αν το φροντίσεις.
Πρώτα απ’ όλα, ας το πούμε απλά: αν το φορτηγό τραβάει αέρα, δεν θα πάρει ποτέ σωστά μπρος. Ο αέρας στο κύκλωμα είναι εχθρός νούμερο ένα. Δημιουργεί “κενά” στην πίεση και τα μπεκ δεν ψεκάζουν σωστά. Το πρώτο που πρέπει να ελέγξεις είναι τα σωληνάκια τροφοδοσίας. Αν είναι σκληρά, ξερά ή έχουν μικρορωγμές, θα τραβούν αέρα και θα σου κάνουν το φορτηγό να σβήνει σαν να μην έχει καύσιμο.
Έπειτα, κοίτα τα φίλτρα καυσίμου. Ένα βουλωμένο φίλτρο κόβει τη ροή, οπότε ο κινητήρας “πεινάει”. Αν αλλάζεις φίλτρα, να τα γεμίζεις πάντα με καθαρό πετρέλαιο πριν τα βιδώσεις, αλλιώς θα περάσει αέρας στο κύκλωμα και θα χρειαστείς εξαέρωση. Μην βάζεις ποτέ “κινέζικα” φίλτρα. Κρατάνε λάσπη για λίγα χιλιόμετρα και μετά γίνονται ίδια με σωλήνα ποτίσματος.
Η αντλία τροφοδοσίας (lift pump) είναι επίσης κρίσιμη. Αν ο κινητήρας αργεί να πάρει ή σβήνει σε ανηφόρες, η αντλία δεν δίνει σωστή πίεση. Με ένα μανόμετρο μπορείς να το δεις εύκολα — κάτω από 3 bar πίεση, έχεις πρόβλημα.
Αν μετά από φίλτρα και σωληνάκια εξακολουθεί να “κάνει αέρα”, πήγαινε στο σύστημα επιστροφής. Αν μια σωλήνα επιστροφής στάζει ή “ρουφάει”, το κύκλωμα δεν σταθεροποιεί ποτέ πίεση.
Ας πάμε τώρα στο πετρέλαιο το ίδιο. Αν δουλεύεις σε μακρινά δρομολόγια, ξέρεις ότι δεν είναι όλα τα πρατήρια ίδια. Πάντα να κρατάς νερό παγίδα (water separator) καθαρή. Αν γεμίσει νερά, το καύσιμο θα “αραιώσει” και θα αρχίσει να χτυπάει σαν να έχεις μεταλλικό ήχο στους κυλίνδρους. Άλλαζε το φίλτρο/παγίδα κάθε 20.000 χλμ. ή όταν δεις φουσκάλα στο καπάκι.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Πώς να ελέγξεις το σύστημα καυσίμου του φορτηγού σου: Ένα καλό Engine Power tip: βάλε καθαριστικό καυσίμου κάθε 5.000–10.000 χλμ. Καθαρίζει αντλία, μπεκ και αγωγούς από επικαθίσεις και νερά. Υπάρχουν ειδικά πρόσθετα για βαρέα οχήματα που ανεβάζουν και το κετανικό δείκτη του πετρελαίου, δίνοντάς σου καλύτερη απόδοση και χαμηλότερη κατανάλωση.
Και αν δεις ποτέ καπνό μαύρο από την εξάτμιση, μην κατηγορείς τα μπεκ αμέσως. Μπορεί απλώς να είναι φίλτρο αέρα ή βουλωμένο intercooler. Ο κινητήρας που δεν “αναπνέει” σωστά καίει πιο πολύ καύσιμο απ’ ό,τι χρειάζεται.
Αν έχεις παλιότερο φορτηγό χωρίς ηλεκτρονικά, η εξαέρωση είναι μέρος της ζωής σου. Πριν βάλεις μπρος, άνοιξε τη μικρή βίδα στο φίλτρο, αντλησέ με το χέρι (με το “χεράκι”) μέχρι να δεις καθαρό πετρέλαιο χωρίς φυσαλίδες, και τότε προσπάθησε. Αν ξεκινήσεις με αέρα, θα γεμίσεις όλο το κύκλωμα φυσαλίδες και θα έχεις δράμα.
Και για το τέλος, το Engine Power master tip: Μην αφήνεις ποτέ το ρεζερβουάρ να αδειάσει κάτω από το ¼. Το καύσιμο είναι αυτό που ψύχει και λιπαίνει την αντλία υψηλής πίεσης. Αν δουλεύει στεγνά, την καταστρέφεις χωρίς να το καταλάβεις.
Το φορτηγό που “ρουφάει σωστά”, δε σε προδίδει ποτέ. Μπορεί να βαρυγκωμά, αλλά δεν σταματά.
Εδώ στο Engine Power, δεν βλέπουμε πετρέλαιο βλέπουμε δύναμη σε υγρή μορφή.



