
F1 MotoGP:Οι αρχικές συνέπειες της εξαγοράς του MotoGP από την Liberty Media έχουν αναστατώσει τους λάτρεις των αγώνων, με φόβους για ένα μοντέλο βασισμένο στην F1 και μειωμένο χώρο για τις κατηγορίες Moto2 και Moto3. Από τότε που η Liberty Media απέκτησε το 84% των μετοχών της Dorna Sports, διοργανώτριας εταιρείας του MotoGP , ορισμένοι λάτρεις της μόδας φοβούνται μια μεταμόρφωση της κατηγορίας προς ένα μοντέλο κοντά σε αυτό της F1 , για το οποίο ο αμερικανικός όμιλος κατέχει επίσης τα εμπορικά δικαιώματα. Δύο σημαντικές ανησυχίες προέκυψαν στη συνέχεια. Η πρώτη αφορά τον μετασχηματισμό του τρέχοντος μοντέλου, για περισσότερους αγώνες εις βάρος των ιστορικών πίστων, ή για τη μετατροπή των οδηγών σε «επιρροείς». Αυτές είναι επικρίσεις που συχνά εκτοξεύονται στους σημερινούς ηγέτες της F1. Η δεύτερη αφορά την υποβάθμιση της σημασίας που θέλουμε να δώσουμε στην Moto2 και την Moto3, εις βάρος της κληρονομιάς του αθλήματος.
F1 MotoGP: Liberty Media, η θαυματουργή συνταγή;
Το πρώτο επιχείρημα φαίνεται στην πραγματικότητα να έχει μικρή βάση. Κάποιοι φοβούνται την αύξηση του αριθμού των αγώνων στο MotoGP, αλλά το αγώνισμα είχε ήδη υποστεί πολλές αλλαγές σε αυτό το θέμα πριν από την απόκτησή του. Έτσι, το ημερολόγιο έχει αυξηθεί από 19 αγώνες πριν από την υγειονομική κρίση του 2020, σε 22 Σαββατοκύριακα που έχουν προγραμματιστεί για το 2024 και το 2025. Αυτή η αύξηση συνδυάζεται με την εισαγωγή μιας νέας μορφής – στις αρχές του 2023 – η οποία προβλέπει ότι κάθε Σαββατοκύριακο Grand Prix θα φιλοξενεί έναν αγώνα Sprint.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι έχει ήδη παρατηρηθεί θετική πρόοδος σε αυτό το μέτωπο. Το 2023, το MotoGP διοργάνωσε επτά Γκραν Πρι σε εννέα εβδομάδες, ακολουθούμενα από έξι σε επτά εβδομάδες το 2024. Η σεζόν του 2025 σηματοδοτεί μια διακοπή από αυτόν τον φρενήρη ρυθμό: όχι περισσότερα από δύο συνεχόμενα Σαββατοκύριακα αγώνων στο ημερολόγιο. Αντίθετα, η Formula 1 συνεχίζει τον σταθερό ρυθμό της, με τρία συνεχόμενα Γκραν Πρι στο τέλος της σεζόν του 2025. Ένας άλλος τομέας που η Liberty Media αναμφίβολα θα εξερευνήσει γρήγορα: η αμερικανική αγορά. Η Formula 1 ουσιαστικά εγκαταλείπει ορισμένες ιστορικές πίστες για να ανοίξει δρόμο για νέες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Με την υποστήριξη της Liberty Media, θα ακολουθήσει το MotoGP την ίδια πορεία στο εγγύς μέλλον; Όπου το άθλημα εξακολουθεί να λαμβάνει χώρα στην Ισπανία τέσσερις φορές το χρόνο και δύο φορές στην Ιταλία, είναι δίκαιο να πούμε ότι μπορεί να δημιουργηθεί μια θέση.
Άλλες νέες εξελίξεις, όσο ασήμαντες κι αν είναι, είναι εξίσου ανησυχητικές, αν όχι περισσότερο, καθώς θυμίζουν το μοντέλο που ίσχυε στη Φόρμουλα 1. Φέτος, για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια του Γκραν Πρι του Αγίου Μαρίνου, καθιερώθηκε μια τελετή που έφερε τους οδηγούς μαζί μπροστά από την γραμμή εκκίνησης για τον εθνικό ύμνο. Μια κοινή πρακτική για την κορυφαία κατηγορία μονοθεσίων. Είναι αλήθεια ότι η συνταγή που λειτουργεί στους αγώνες μονοθεσίων είναι η εκμετάλλευση των οδηγών ως ένα είδος μάρκετινγκ. Αλλά παίζοντας τον δικηγόρο του διαβόλου, αυτή η πρακτική επέτρεψε στο άθλημα να φτάσει σε ένα πρωτοφανές επίπεδο δημοτικότητας.
Η Liberty Media προτιμά το MotoGP έναντι των Moto2 και Moto3
Ένα άλλο σημείο παραμόρφωσης που προέκυψε μετά την παρατήρηση των πρώτων συνεπειών της εξαγοράς της Dorna: η θέση των Moto2 και Moto3. Εδώ, ωστόσο, το μοντέλο της F1 δεν μπορεί να μεταφερθεί ως έχει στα δίκυκλα. Σε αντίθεση με τη Formula 2 και τη Formula 3 , στην κλίμακα της κληρονομιάς του παγκόσμιου πρωταθλήματος, η Moto2 και η Moto3 δεν είναι απλώς κατηγορίες προπόνησης για την κορυφαία κατηγορία. Είναι από μόνες τους αγώνες.
F1 MotoGP: Παρά τα πάντα, η Dorna, στη μανία της με τα Liberty, επέλεξε πρόσφατα να δώσει προτεραιότητα στο MotoGP εις βάρος άλλων πρωταθλημάτων. Το πιο εντυπωσιακό παράδειγμα ήταν η νίκη του Marc Márquez στον παγκόσμιο τίτλο στην Ιαπωνία. Μόλις στέφθηκε, ο Ισπανός παρουσιάστηκε ως επτά φορές παγκόσμιος πρωταθλητής, χωρίς να αναφέρονται οι τίτλοι του στα 125cc (2010) και Moto2 (2012). Για να αναφέρουμε ένα άλλο παράδειγμα, λίγες εβδομάδες νωρίτερα, ο Ισπανός διοργανωτής είχε προκαλέσει την οργή των οπαδών εισάγοντας το «Hall of Fame», ένα νέο πάνθεον που προορίζεται αποκλειστικά για τους πρωταθλητές του MotoGP – αποκλείοντας ουσιαστικά άλλες κατηγορίες και διάσημους αναβάτες όπως ο Dani Pedrosa και ο Mick Doohan.
Ενώ αυτό το σύστημα υπολογισμού μπορεί να φαίνεται πιο λογικό —εφαρμοσμένο σε όλους τους κλάδους του μηχανοκίνητου αθλητισμού— είναι διχαστικό. Σε επίπεδο παγκοσμίου πρωταθλήματος, πολλοί αναβάτες έχουν αποδειχθεί ειδικοί σε μοτοσικλέτες μικρού κυβισμού. Ο Ángel Nieto και οι πολλαπλοί τίτλοι του στα 50cc και 125cc είναι το καλύτερο παράδειγμα. Είδωλο και πηγή έμπνευσης για πολλούς Ισπανούς αναβάτες από τον περασμένο αιώνα, το ρεκόρ του δεν έχει πλέον αξία. Σε αυτό το παιχνίδι, χάνουν και οι Γάλλοι. Αν αποφασίσουμε να μετράμε μόνο τους τίτλους MotoGP, θα ήταν καταδικασμένοι να ξεχαστούν οι δύο τίτλοι του Johan Zarco στη Moto2 ή του Christian Sarron στα 250cc (1984); Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή είναι σκόπιμη, υποβιβάζοντας τις κατηγορίες Moto2 και Moto3 σε δεύτερη μοίρα. Μια αλλαγή ορατή και στα paddocks, όπου οι ομάδες τους θα εγκατασταθούν σε σκηνές το 2026.
Ένα πράγμα είναι σίγουρο: η μεταμόρφωση του MotoGP έχει πλέον ξεκινήσει. Ο γίγαντας των επικοινωνιών Liberty Media ξεκίνησε μια δικύκλια επιχείρηση για να αναπαράγει την επιτυχία του στη Formula 1. Ωστόσο, πρέπει να είναι προσεκτικός ώστε να μην προσβάλει τους οπαδούς υπέρ… του κέρδους.
«Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ, μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!»