
F1 Italy Monza : Ρεκόρ και Στατιστικά – Ο Ναός της Ταχύτητας
- Περισσότερες νίκες οδηγού: Michael Schumacher και Lewis Hamilton (από 5).
- Περισσότερες νίκες ομάδας: Ferrari (19 νίκες στη Monza, καμία άλλη πίστα δεν είναι τόσο «κόκκινη»).
- Ταχύτερος γύρος στην ιστορία της F1: Lewis Hamilton, pole το 2020 με 264,4 km/h μέση ταχύτητα — απόλυτο ρεκόρ ταχύτητας στην ιστορία του αθλήματος.
- Ρεκόρ προσπεράσματος: Το 1961, το GP της Ιταλίας είχε πάνω από 40 αλλαγές θέσης για την πρωτοπορία (!) — κάτι που σήμερα είναι αδιανόητο.
- Πιο μεγάλη διαφορά νίκης: 1971, Peter Gethin με μόλις 0,01 δευτ. μπροστά από τον Ronnie Peterson. Παραμένει το πιο κοντινό φινάλε στην F1.
F1 GP Italy : Πικάντικες Ιστορίες & Κουτσομπολιά
- Ferrari και “Tifosi Drama”: Ο Enzo Ferrari είχε τέτοιο «δέσιμο» με τη Monza που απαγόρευε σε οδηγούς του να μιλάνε δημοσίως πριν τον αγώνα. Ήθελε «σιωπή και συγκέντρωση».
- Το “Ciao” του Vettel: Το 2008, ο Sebastian Vettel έγινε ο νεότερος νικητής στην ιστορία της F1 (21 ετών, με Toro Rosso), στη βροχή, μπροστά στους Ιταλούς που νόμιζαν ότι είχαν δει… μικρή Ferrari να θριαμβεύει.
- Η κατάρα του Hamilton (;): Παρά τις 5 νίκες του, κάθε φορά που ο Lewis τρέχει στη Monza με πίεση τίτλου, κάτι περίεργο συμβαίνει (μηχανικά προβλήματα, στρατηγικά λάθη, ή μικρά ατυχήματα). Οι tifosi συχνά τον αποδοκιμάζουν ανοιχτά.
- Πράσινες Ferrari; Το 1964 η Ferrari έτρεξε στη Monza με… πράσινο χρώμα (North American Racing Team), λόγω κόντρας του Enzo Ferrari με την ιταλική ομοσπονδία.
F1 Italy Monza : Λιγότερο Γνωστές Πληροφορίες
- Η πίστα είχε οβάλ τμήμα: Στη δεκαετία του ’50, το Monza είχε «banked oval» (κλίση 38°). Εκεί γίνονταν αγώνες με απίστευτες ταχύτητες αλλά και θανατηφόρα ατυχήματα. Από τότε παραμένει εγκαταλελειμμένο, σαν φάντασμα της ιστορίας.
- Το “Curva Parabolica” άλλαξε όνομα: Πλέον λέγεται Curva Alboreto, προς τιμήν του Michele Alboreto, Ιταλού οδηγού της Ferrari. Οι tifosi όμως συνεχίζουν να τη φωνάζουν «Parabolica».
- Το Monza είναι… δημόσιο πάρκο: Όταν δεν έχει αγώνες, η πίστα είναι ανοιχτή για τζόκινγκ, ποδήλατο ή ακόμα και βόλτα με σκύλο. Ντόπιοι κάνουν ποδήλατο στις ίδιες στροφές που παίρνει η Ferrari με 300 km/h.
- Το άγριο 1978: Ο αγώνας στιγματίστηκε από το θάνατο του Ronnie Peterson. Ο ίδιος ο James Hunt μπήκε πρώτος να τον τραβήξει από το μονοθέσιο. Ήταν η σκοτεινή πλευρά του “ναού της ταχύτητας”.
- Ο ρόλος των tifosi: Στην Ιταλία, το GP είναι σχεδόν «εθνική γιορτή». Το 1988, λίγες εβδομάδες μετά τον θάνατο του Enzo Ferrari, η Ferrari έκανε το 1-2 στη Monza κόντρα στη McLaren που ως τότε είχε κερδίσει ΟΛΟΥΣ τους αγώνες της σεζόν. Οι tifosi κατέκλυσαν την πίστα με δάκρυα στα μάτια.
- Η “κατάρα των tifosi”: Λέγεται ότι αν ένας οδηγός αποδοκιμαστεί μαζικά στο Monza, δύσκολα σηκώνει κεφάλι μετά. Ο Damon Hill το ’93, ο Hamilton το 2018, ο Verstappen το 2021 — όλοι βίωσαν τον θυμό των Ιταλών.
F1 GP Italy : Το μυστήριο του Monza
Η Monza δεν είναι απλά πίστα. Είναι σκηνή θεάτρου: οι tifosi οι ηθοποιοί, η Ferrari ο πρωταγωνιστής, και όλοι οι άλλοι οι «κακοί» του έργου. Κάθε χρόνο, το ίδιο ερώτημα μένει αναπάντητο:
Θα καταπιεί ο Ναός της Ταχύτητας τον επόμενο ήρωα, ή θα τον δοξάσει για πάντα;
«Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ – μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!»
Στην πίστα της ενημέρωσης: Μιχάλης Κοντιζάς



