
Μύθοι και αλήθειες για τη μοτοσικλέτα, από το κράνος και τα λάστιχα μέχρι τα φρένα και την αλυσίδα. Χιουμοριστικός, αλλά τεκμηριωμένος οδηγός για κάθε αναβάτη. Η μοτοσικλέτα είναι ελευθερία, αλλά είναι και παρεξήγηση. Ειδικά στην Ελλάδα, όπου η ατάκα «εγώ είμαι παλιός, ξέρω» συνοδεύεται συνήθως από κράνος δεμένο στο μπράτσο και αλυσίδα λαδιού που στάζει σαν μελομακάρονο. Ήρθε η ώρα να αποδομήσουμε με λίγο χιούμορ και πολύ τεχνική ουσία τους πιο επίμονους μύθους των μοτοσικλετιστών.
Μύθος 1: «Το κράνος με πνίγει, δεν μπορώ να αναπνεύσω.»
Η αλήθεια: αν το κράνος «πνίγει», μάλλον είναι λάθος μέγεθος ή λάθος τύπος. Το κράνος δεν είναι καπέλο, είναι εξοπλισμός διάσωσης υψηλής τεχνολογίας. Ένα full-face πρέπει να εφαρμόζει σφιχτά στα μάγουλα και να μην «παίζει» στο κεφάλι. Αν μπορείς να το περιστρέψεις, τότε το ίδιο θα κάνει κι αυτό… σε πτώση.
Μύθος 2: «Τα λάστιχα κρατάνε όσο έχουν πέλμα.»
Η αλήθεια: το λάστιχο δεν γερνά από το πέλμα, αλλά από τη χημεία του. Μετά από 4-5 χρόνια, το μείγμα σκλήρυνσης αλλάζει και η πρόσφυση φεύγει όπως τα παλιά ανέκδοτα. Ακόμα κι αν μοιάζει καινούριο, αν η ημερομηνία παραγωγής γράφει άλλη δεκαετία, άλλαξέ το χωρίς δεύτερη σκέψη.
Μύθος 3: «Το φρένο μπροστά είναι επικίνδυνο.»
Η αλήθεια: χωρίς μπροστινό φρένο, είσαι απλώς επιβάτης της φυσικής. Το μπροστινό φρενάρει 70% της ταχύτητας και ελέγχει την κατανομή βάρους. Όποιος το φοβάται, απλώς δεν το έχει εξασκηθεί. Το ABS είναι φίλος, όχι εχθρός. Αν το ενεργοποιείς συνέχεια, φταίει το χέρι, όχι το σύστημα.
Μύθος 4: «Στη βροχή, βάζω πόδι κάτω για σιγουριά.»
Η αλήθεια: έτσι απλώς δοκιμάζεις τη συντριβή σου με live μετάδοση. Το σωστό είναι να έχεις ομαλές κινήσεις, όχι έξτρα σημεία επαφής. Η μοτοσικλέτα είναι πιο σταθερή από ό,τι νομίζεις, αρκεί να μην την προδώσεις με πανικό.
Μύθος 5: «Η αλυσίδα δεν χρειάζεται συχνά καθάρισμα.»
Η αλήθεια: κάθε 800–1.000 χλμ ή μετά από βροχή θέλει καθάρισμα και λίπανση. Σκόνη, άμμος και βρωμιά λειτουργούν σαν γυαλόχαρτο. Ο σωστός μοτοσικλετιστής δεν έχει μόνο κράνος – έχει και σπρέι αλυσίδας στο ντουλαπάκι.
Μύθος 6: «Τα λάδια αλλάζονται κάθε 10.000 όπως στα αυτοκίνητα.»
Η αλήθεια: ο κινητήρας της μοτοσικλέτας δουλεύει με πολύ υψηλότερες στροφές και θερμοκρασίες. Το ίδιο λάδι λιπαίνει κιβώτιο, συμπλέκτη και βαλβίδες, οπότε επιβαρύνεται πιο γρήγορα. 5.000–6.000 χιλιόμετρα είναι το ασφαλές όριο, ειδικά σε σπορ χρήση.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Μύθος 7: «Το κράνος πάνω στο καθρεφτάκι δεν παθαίνει τίποτα.»
Η αλήθεια: οι ακτίνες UV, οι αλλαγές θερμοκρασίας και οι κραδασμοί το καταστρέφουν σταδιακά. Το EPS εσωτερικά χάνει την απορροφητικότητα και το κράνος μετατρέπεται από σωτήρα σε… αξεσουάρ. Πάντα σε σακούλα, σε ράφι ή σε σάκο.
Μύθος 8: «Δεν χρειάζεται να δέσω το κράνος σε scooter, πάω αργά.»
Η αλήθεια: η ταχύτητα της σύγκρουσης δεν έχει σημασία, αλλά η ακινητοποίηση. Ακόμα και με 30 χλμ/ώρα, μια πτώση μπορεί να είναι μοιραία. Το κράνος σε οποιαδήποτε πτώση δεν θα μείνει στο κεφάλι με αποτέλεσμα το κεφάλι μας να μείνει εκτιθέμενο. Γενικά χωρίς εξοπλισμό μπορεί να αφήσει σημάδια μόνιμα. Το jacket με προστασίες δεν είναι θέμα στιλ, είναι ασφάλιση ζωής.
Μύθος 9: «Τα ηλεκτρικά scooter δεν θέλουν συντήρηση.»
Η αλήθεια: δεν έχουν λάδια, αλλά έχουν φρένα, λάστιχα, μπαταρίες και firmware updates. Η οδήγηση χωρίς έλεγχο πίεσης ή χωρίς σωστή φόρτιση μειώνει δραματικά την αυτονομία και την ασφάλεια.
Μύθος 10: «Όσο πιο δυνατό το μηχανάκι, τόσο καλύτερος ο οδηγός.»
Η αλήθεια: η ικανότητα δεν μετριέται σε κυβικά αλλά σε γνώση και εξάσκηση. Η πίστα δεν είναι μαγκιά, είναι εκπαίδευση. Όποιος έχει ανέβει έστω μία φορά σε track day, ξέρει ότι το γκάζι χωρίς τεχνική είναι απλώς τρόπος να βρεθείς στα στατιστικά.
Η μοτοσικλέτα, λοιπόν, δεν συγχωρεί ούτε άγνοια ούτε υπεροψία. Μπορεί να γίνει το πιο ελευθερωτικό μέσο της ζωής σου, αρκεί να τη σέβεσαι. Το κράνος δεν είναι αξεσουάρ. Ο εξοπλισμός δεν είναι διακόσμηση. Και η γνώση δεν είναι βαρετή· είναι ό,τι σε κρατά ζωντανό.
Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ. Μείνε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης πάνω σε δύο τροχούς!



