
Το F-35 Lightning II είναι η κορυφή της αεροπορικής μηχανικής. Ανάλυση κινητήρα F135, τεχνολογίας stealth, fly-by-wire και συστημάτων DAS & MADL. Το F-35 Lightning II δεν είναι απλώς ένα μαχητικό αεροσκάφος· είναι μια ιπτάμενη πλατφόρμα πληροφορίας, τεχνητής νοημοσύνης και ισχύος. Ανήκει στη νέα γενιά των stealth multirole μαχητικών, σχεδιασμένο να συνδυάζει χαμηλό ίχνος ραντάρ, υπερηχητικές επιδόσεις και δυνατότητες ηλεκτρονικού πολέμου όλα μέσα σε ένα αεροσκάφος που κυριολεκτικά “βλέπει χωρίς να φαίνεται”.
Η καρδιά του είναι ο κινητήρας Pratt & Whitney F135, ένας μονός turbofan με μεταβλητό ακροφύσιο (afterburning) που αποδίδει 43.000 λίβρες ώθησης (191 kN) σε πλήρη λειτουργία afterburner. Με απλά λόγια, παράγει αρκετή δύναμη ώστε να σηκώσει 15 φορτηγά ταυτόχρονα. Το F135 είναι ο ισχυρότερος κινητήρας που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε μαχητικό αεροσκάφος μονής μηχανής. Διαθέτει τεχνολογία low-bypass turbofan με σύστημα ψύξης υψηλής απόδοσης, ενισχυμένο θάλαμο καύσης και λεπίδες από μονοκρυσταλλικό νικέλιο που αντέχουν θερμοκρασίες άνω των 1.700°C.
Το stealth design του F-35 δεν βασίζεται μόνο στο σχήμα του κάθε καμπύλη, κάθε επιφάνεια και κάθε βίδα έχει σχεδιαστεί για να απορροφά ή να εκτρέπει τα ραντάρ. Το αεροσκάφος καλύπτεται με ειδική επιφανειακή επίστρωση RAM (Radar Absorbent Material), ενώ τα οπλικά του συστήματα βρίσκονται σε εσωτερικά διαμερίσματα (internal bays), ώστε να μην αυξάνεται το ίχνος ραντάρ.
Από πλευράς ηλεκτρονικών, το F-35 είναι περισσότερο υπολογιστής με φτερά παρά κλασικό μαχητικό. Η σουίτα αισθητήρων DAS (Distributed Aperture System) αποτελείται από έξι υπέρυθρες κάμερες που καλύπτουν 360°, επιτρέποντας στον πιλότο να “βλέπει μέσα από το αεροσκάφος” μέσω του κράνους HMDS (Helmet Mounted Display System). Το κράνος αυτό κοστίζει περίπου 400.000 δολάρια και προβάλλει δεδομένα απευθείας στα μάτια του πιλότου: στόχους, πλοήγηση, κατάσταση όπλων, ακόμα και θερμικά ίχνη εχθρικών αεροσκαφών.
Η πτήση ελέγχεται μέσω συστήματος fly-by-wire με πέντε επίπεδα πλεονασμού, ώστε να μην υπάρξει ποτέ πλήρης αστοχία. Ο υπολογιστής του αεροσκάφους μπορεί να επεξεργαστεί πάνω από 400 δισεκατομμύρια δεδομένα το δευτερόλεπτο, ενώ επικοινωνεί συνεχώς με άλλα F-35 μέσω δικτύου MADL (Multifunction Advanced Data Link), δημιουργώντας ένα “σμήνος νοημοσύνης” στον αέρα.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Η ταχύτητά του φτάνει Mach 1.6 (περίπου 1.960 km/h), ενώ μπορεί να επιχειρεί σε ύψος 50.000 ποδών (15.000 μέτρων). Το σύστημα καυσίμου είναι ειδικά σχεδιασμένο ώστε να λειτουργεί υπό συνθήκες υπερφόρτισης 9G χωρίς απώλεια ροής.
Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της έκδοσης F-35B είναι το STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing). Με τη βοήθεια του LiftFan της Rolls-Royce, το αεροσκάφος μπορεί να απογειωθεί από κοντό διάδρομο ή να προσγειωθεί κάθετα, όπως ελικόπτερο. Το σύστημα αυτό αποτελείται από έναν άξονα ισχύος που μεταφέρει μέρος της ενέργειας του κινητήρα σε έναν ανεμιστήρα κάθετης ώθησης μια από τις πιο σύνθετες μηχανολογικές εφαρμογές που έχουν κατασκευαστεί ποτέ σε στρατιωτικό αεροσκάφος.
Η τεχνολογία του F-35 επεκτείνεται και στην διαχείριση πληροφοριών. Το ALIS (Autonomic Logistics Information System) επιτρέπει στο αεροσκάφος να «αναφέρει» μόνο του την τεχνική του κατάσταση, προβλέποντας ανάγκες συντήρησης πριν εμφανιστούν προβλήματα. Το νέο λογισμικό ODIN (Operational Data Integrated Network) αντικαθιστά σταδιακά το ALIS, προσφέροντας ταχύτερη επικοινωνία με servers και real-time updates στα συστήματα αποστολής.
Από μηχανολογικής σκοπιάς, το F-35 είναι μια ενοποίηση όλων των επιστημών της μηχανικής: αεροδυναμική, θερμοδυναμική, ηλεκτρονική, κυβερνητική και τεχνητή νοημοσύνη. Δεν είναι τυχαίο ότι θεωρείται το πιο πολύπλοκο μηχανολογικό έργο στην ιστορία της αεροπορίας με πάνω από 300.000 εξαρτήματα, το καθένα με ακρίβεια μικρότερη του δέκατου του χιλιοστού.
Το F-35 δεν “πετάει” απλώς. Διαβάζει, σκέφτεται και αποφασίζει. Είναι ο ορισμός του Engine Power στον αέρα μια μηχανή που ενώνει τον άνθρωπο με το μέλλον. Στο Engine Power η γνώση έχει afterburner και δεν σβήνει ποτέ.



