Τι είναι το διαφορικό και πώς λειτουργεί;

ti-einai-to-diaforiko-kai-pos-leitourgei

Τι είναι το διαφορικό και πώς λειτουργεί; Πώς λειτουργεί το διαφορικό (differential) και γιατί καθορίζει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στις στροφές. Μάθε τη μηχανική πίσω από LSD, Torsen, viscous και active differentials και γιατί καθορίζουν τη συμπεριφορά στις στροφές.

Το διαφορικό είναι από τα πιο παραγνωρισμένα αλλά θεμελιώδη εξαρτήματα στη μετάδοση ενός αυτοκινήτου. Είναι ο μηχανισμός που επιτρέπει στους τροχούς του ίδιου άξονα να περιστρέφονται με διαφορετικές ταχύτητες, διατηρώντας όμως σταθερή ροπή. Χωρίς αυτό, κάθε στροφή θα ήταν ένα μηχανολογικό βασανιστήριο για τον άξονα, τα ελαστικά και την ανάρτηση. Στους βελτιωμένους κινητήρες, η επιλογή του σωστού τύπου διαφορικού καθορίζει το πώς θα “περνάει” η δύναμη στο δρόμο αν θα είναι απόδοση ή χάσιμο πρόσφυσης.

Όταν ένα όχημα στρίβει, ο εξωτερικός τροχός διανύει μεγαλύτερη απόσταση από τον εσωτερικό. Αν οι δύο τροχοί συνδέονταν άκαμπτα, ο ένας θα έπρεπε να γλιστρήσει, κάτι που θα προκαλούσε τεράστια φθορά και αστάθεια. Το διαφορικό λύνει αυτό το πρόβλημα μέσω ενός σετ από πλανητικά γρανάζια (planetary gears) που κατανέμουν τη ροπή αναλογικά. Στην ευθεία, οι τροχοί περιστρέφονται με ίδιες ταχύτητες· στη στροφή, το σύστημα επιτρέπει διαφορά περιστροφής, διατηρώντας όμως τη συνολική ροπή σταθερή.

Ωστόσο, τα ανοιχτά διαφορικά (open differentials) έχουν ένα μειονέκτημα: η ροπή μεταφέρεται στον τροχό με τη μικρότερη πρόσφυση. Έτσι, αν ένας τροχός πατήσει σε γλιστερή επιφάνεια, ολόκληρη η δύναμη “χάνεται”. Για αυτόν τον λόγο δημιουργήθηκαν τα περιορισμένης ολίσθησης διαφορικά (LSD – Limited Slip Differential), τα οποία περιορίζουν αυτή τη διαφορά ταχύτητας μεταξύ των δύο τροχών, εξασφαλίζοντας ότι η ροπή κατανέμεται πιο αποτελεσματικά.

Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι LSD: μηχανικό (clutch-type), σπειροειδές (helical) και ιξώδες (viscous).

Το μηχανικό LSD χρησιμοποιεί πακέτα δίσκων (clutch packs) και ελατήρια για να ασκεί πίεση όταν υπάρχει διαφορά ταχύτητας. Η δύναμη αυτή μεταφέρει ροπή στον τροχό με περισσότερη πρόσφυση. Οι μηχανικοί LSD προσφέρουν τη μεγαλύτερη απόδοση αλλά απαιτούν συντήρηση τα δισκάκια φθείρονται και χρειάζονται αλλαγή λαδιού ειδικού τύπου.

Το σπειροειδές LSD (γνωστό ως Torsen ή Quaife) βασίζεται σε γρανάζια ελικοειδούς σχεδίασης που κατανέμουν τη ροπή μηχανικά, χωρίς δίσκους. Είναι πιο ομαλό και δεν απαιτεί συντήρηση, αλλά δεν “κλειδώνει” πλήρως σε ακραία περίπτωση, αν ένας τροχός χάσει εντελώς πρόσφυση, το διαφορικό θα “ανοίξει”.

 ti-einai-to-diaforiko-kai-pos-leitourgei

Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa

Τι είναι το διαφορικό και πώς λειτουργεί; Το ιξώδες LSD χρησιμοποιεί υγρό σιλικόνης που μεταφέρει ροπή μέσω αντίστασης στο ιξώδες του. Είναι απαλό και προβλέψιμο, ιδανικό για οχήματα δρόμου, αλλά όχι για αγωνιστική χρήση, γιατί η απόδοσή του μειώνεται όταν υπερθερμανθεί.

Στις αγωνιστικές εφαρμογές, το LSD αντικαθίσταται από κλειδωτά διαφορικά (lockers ή spools). Εκεί, οι δύο τροχοί περιστρέφονται απόλυτα ταυτόχρονα, εξασφαλίζοντας 100% μετάδοση ισχύος ιδανικό για dragster ή drift, αλλά καταστροφικό για καθημερινή χρήση.

Η εξέλιξη έφερε τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα διαφορικά (E-Diff ή Active Differential). Μέσω ηλεκτρονικών αισθητήρων και μονάδων ελέγχου, το σύστημα κατανέμει ροπή δυναμικά, προβλέποντας την απώλεια πρόσφυσης προτού συμβεί. Ελέγχει αυτόνομα κάθε τροχό, λειτουργώντας συνδυαστικά με ESP και traction control.

Το ποσοστό μπλοκαρίσματος (lock percentage) δείχνει πόσο “σφιχτό” είναι το διαφορικό: 25% σημαίνει μερική παρέμβαση, 60% πιο επιθετική ρύθμιση, 100% πλήρες κλείδωμα. Η επιλογή εξαρτάται από τη χρήση. Ένα drift car θα χρειαστεί υψηλό ποσοστό μπλοκαρίσματος για να παραμένει πλαγιολισθαίνον, ενώ ένα track car χρειάζεται προοδευτικό LSD για να “δουλεύει” αρμονικά με την ανάρτηση.

Η συντήρηση είναι κρίσιμη. Το λάδι διαφορικού (συνήθως 75W-90 ή 80W-140) πρέπει να αλλάζεται κάθε 20.000–30.000 χλμ., ή μετά από κάθε track day. Το υλικό των δίσκων, τα preload settings και η καθαριότητα καθορίζουν τη μακροζωία και την ακρίβεια λειτουργίας.

Το διαφορικό δεν είναι απλώς ένα εξάρτημα είναι το σημείο όπου η φυσική του δρόμου συναντά τη μηχανική του κινητήρα. Εκεί αποφασίζεται αν η ισχύς θα μεταφραστεί σε πρόσφυση ή σε καμένο λάστιχο. Και αυτό, για έναν πραγματικό οδηγό, κάνει όλη τη διαφορά.

Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • pagosmio-tournoua-drift-rc-sto-23o-motor-festival-mec-paianiaw-engine-power
    4 τροχοί - Auto

    Παγκόσμιο τουρνουά Drift RC στο 23ο Motor Festival

    Παγκόσμιο τουρνουά Drift RC στο 23ο Motor Festival Παγκόσμιο τουρνουά Drift RC στο 23ο Motor Festival και μικροί και μεγάλοι θα ζήσουν κάτι ανεπανάληπτο στις 20-22 Σεπτεμβρίου στο MEC Παιανίας!!! Drift RC – 23ο Motor [...]
  • agapimena-ochimata-kinoumenon-schedion-comics
    4 τροχοί - Auto

    8+1 Αγαπημένα Οχήματα Κινουμένων Σχεδίων (και τα Πραγματικά Αυτοκίνητα που Κρύβονται από Πίσω)

    Αγαπημένα Οχήματα Κινουμένων Σχεδίων: Είτε φώναζες “Ζόινκς!” με τον Σάγκι, είτε “Καουαμπούνγκα!” με τις Χελώνες Νίντζα, είτε απλά έκανες «βρρρρρ» με το στόμα κάθε φορά που έβλεπες τον Κεραυνό Μακουίν να βάζει τέρμα γκάζι, τα [...]
  • Τηλεοπτική εκπομπή

    Τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power 8.7.21

    Τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power 8.7.21. Σε αυτό το επεισόδιο ταξιδεύουμε στην άγρια δύση με τον Παναγιώτη Κουζή! Μεταφερόμαστε στα χνάρια του Ράλλυ Ακρόπολις με τον Παναγιωτη Ρουστέμη και τον Κωνσταντίνο Νικολόπουλο και τέλος ζουμε ιστορικές [...]
  • i-pio-spania-motosikleta-pou-echei-ftiachtei-ekei-pou-i-michani-ginetai-kosmima
    2 Τροχοί - Moto

    Η πιο σπάνια μοτοσικλέτα που έχει φτιαχτεί, εκεί που η μηχανή γίνεται κόσμημα

    Η πιο σπάνια μοτοσικλέτα: Από τη Neiman Marcus Limited Edition Fighter μέχρι την Aston Martin AMB 001, η σπανιότητα στις μοτοσικλέτες είναι τέχνη και κληρονομιά. Υπάρχουν μηχανές που αγοράζεις για να τις οδηγήσεις, και υπάρχουν [...]
  • Εμπορική ναυτιλία

    Το πρώτο Rollercoaster πάνω στη θάλασσα

    Σχεδόν έτοιμο να σαλπάρει, στις αρχές του ερχόμενου χρόνου, το Mardi Gras, το νέο κρουαζιερόπλοιο της Carnival, υπόσχεται να ανεβάσει τον πήχη της ψυχαγωγίας στη θάλασσα, με ένα rollercoaster, μία πρωτοπορία του κλάδου. Τι να [...]
  • Αριάδνη Γερασιμίδου,engine power
    Lifestyle

    Έφυγε η Αριάδνη Γερασιμίδου…

    Έφυγε η Αριάδνη Γερασιμίδου… Μετά από τέσσερα χρόνια μάχης με τον καρκίνο, η Αριάδνη Γερασιμίδου δεν είναι πια εδώ. Η δημοσιογράφος του μηχανοκίνητου αθλητισμού, μετά από άνιση μάχη με τον καρκίνο, έφυγε από τη ζωή. [...]
  • 21o motor festival bazaar festival expo edition
    2 Τροχοί - Moto

    Μακελειό στο 21ο Motor Festival

    Μακελειό στο 21ο Motor Festival Μακελειό στο 21ο Motor Festival: Το 21ο Motor Festival Expo Edition ολοκληρώθηκε στο Ποδηλατοδρόμιο του Ολυμπιακού σταδίου  και για άλλη μια φορά κατάφερε να αλλάξει τα δεδομένα, να ανεβάσει το [...]
  • tileoptiki ekpomph engine power-michail kontizas
    Τηλεοπτική εκπομπή

    Τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power 6/6/23

    Τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power 6/6/23 O Μιχάλης Κοντιζάς παρουσιάζει την επικαιρότητα και όλα τα νέα της μηχανοκίνησης και του μηχανοκίνητου αθλητισμού αθλητές σε εθνικό αλλά και διεθνή επίπεδο. Θέματα του 151ου τηλεοπτικού επεισοδίου : 1η [...]
  • Lifestyle Motorsport
    Lifestyle

    Lifestyle Motorsport: Οι «Αόρατες Στροφές» των Διάσημων Οδηγών -Γυναίκες, Ζήλιες και Μυστικά που Δεν Είδαν Ποτέ οι Κάμερες

    Lifestyle Motorsport: Ο κόσμος του motorsport είναι γεμάτος λάμψη, ταχύτητα και αδρεναλίνη. Πίσω όμως από τις εκκινήσεις και τα βάθρα, κρύβεται ένα άλλο πρωτάθλημα – εκείνο των σχέσεων, των γυναικών που στέκονται δίπλα (ή και [...]
  • 1o-rally-parnassou-2025-rali-parnasos-agonas-omae-race
    4 τροχοί - Auto

    1ο Ράλλυ Παρνασσού 2025

    Το 1ο Ράλλυ Παρνασσού 2025 μια διοργάνωση που ακούγεται ήδη σαν να έχει φτιαχτεί για να γράψει ιστορία. Ο Παρνασσός, με τις μυθικές διαδρομές και τις στροφές που μοιάζουν να έχουν σχεδιαστεί από θεό της [...]
  • Lifestyle

    Ο Ακής Κετικίδης ανάβει φωτιές και εκτός της αρένας

    Ο Ακής Κετικίδης εθεάθη με όμορφες παρουσίες να βάζει φωτιές σε νυχτερινό μαγαζί της παραλιακής… ΟΑκης όπως φαίνεται εχεί αναγκή να ξεσκάει απο το πολύ φορτωμένο επαγγελματικό πρόγραμμα του στο συνεργείο του Δέγλερη και παράλληλα [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1453 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/