
Brake Migration στη Formula 1 , το φρενάρισμα δεν είναι απλώς επιβράδυνση. Είναι επιστήμη. Είναι η στιγμή που το μονοθέσιο περνά από 330 km/h σε 120 μέσα σε λίγα μέτρα, ενώ ο οδηγός πρέπει να τοποθετήσει το αυτοκίνητο με ακρίβεια χιλιοστού. Και μέσα σε αυτό το χάος υπάρχει ένα σύστημα που ελάχιστοι γνωρίζουν αλλά όλοι οι οδηγοί λατρεύουν: το Brake Migration.
Το Brake Migration είναι ένα λογισμικό που αλλάζει το brake bias την ισορροπία φρένων μπροστά/πίσω δυναμικά, την ώρα που ο οδηγός φρενάρει και μπαίνει στη στροφή. Είναι σαν κάποιος να μετακινεί το σημείο φρεναρίσματος ενώ στρίβεις, βοηθώντας το μονοθέσιο να βουτήξει στο apex χωρίς να γλιστρήσει.
Γιατί χρειάζεται;
Γιατί στη σύγχρονη F1, το φρενάρισμα δεν το κάνουν μόνο τα φρένα. Το κάνει και το ERS. Η MGU-K λειτουργεί σαν γεννήτρια τραβάει ενέργεια από τους πίσω τροχούς για να φορτίσει το υβριδικό σύστημα. Αυτό δημιουργεί ένα “ηλεκτρικό φρένο” που επηρεάζει το πίσω μέρος. Άρα η ισορροπία φρένων αλλάζει μόνη της ανάλογα με την ταχύτητα, το φορτίο και την ανάκτηση ενέργειας.
Εδώ μπαίνει το Brake Migration:
Το σύστημα αλλάζει συνεχώς το brake bias από το τιμόνι, σε τιμές που ο οδηγός με το χέρι δεν θα προλάβαινε ποτέ. Στην αρχή του φρεναρίσματος το bias πάει πιο μπροστά για σταθερότητα. Καθώς πέφτει η ταχύτητα και μειώνεται η ανάκτηση ενέργειας από την MGU-K, το bias μεταφέρεται προς τα πίσω. Έτσι το μονοθέσιο στρίβει πιο πρόθυμα και το πίσω μέρος παραμένει “ζωντανό”.
Brake Migration στη Formula 1: Οι οδηγοί μπορούν να ρυθμίσουν πόσο migration θέλουν. Ένα monoplace με πιο ευαίσθητο πίσω μέρος (π.χ. Mercedes τα τελευταία χρόνια) θέλει περισσότερο migration για να στρίβει. Ένα μονοθέσιο πιο σταθερό πίσω (όπως Ferrari) μπορεί να δουλέψει με πιο ήπιες ρυθμίσεις.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Το brake-by-wire σύστημα επιτρέπει όλη αυτή τη μαγεία.
Δεν υπάρχει πια μηχανικός σύνδεσμος ανάμεσα στο πεντάλ και τα πίσω φρένα. Το πεντάλ δίνει εντολή σε computer, και το computer αποφασίζει την ιδανική κατανομή δύναμης ανάμεσα σε:
• υδραυλικά φρένα,
• ERS ανάκτηση,
• brake migration curve.
Το αποτέλεσμα;
Φρενάρισμα ακριβείας, σταθερότητα στο turn-in, καλύτερη τοποθέτηση στο apex και κυρίως ταχύτερος γύρος.
Οι οδηγοί της F1 πολλές φορές αναφέρουν ότι χωρίς brake migration, το μονοθέσιο θα ήταν “θηρίο χωρίς λαιμό”. Η τεχνολογία αυτή τους επιτρέπει να φρενάρουν αργότερα, να στρίβουν με λιγότερη πίεση και να αξιοποιούν στο έπακρο την αεροδυναμική και το ERS.
Είναι μια από τις πιο προχωρημένες μορφές συνεργασίας μεταξύ ανθρώπου και software. Και όμως, ο κόσμος του σπορ σχεδόν δεν το γνωρίζει.
Το Brake Migration είναι ο αόρατος engineer που διορθώνει, προβλέπει και παρεμβαίνει με απόλυτη ακρίβεια εκεί που ο χρόνος απλώς… δεν φτάνει.



