
Τα πιο τρελά ατυχήματα που μείναν στην ιστορία: Πάμε να ξεδιπλώσουμε εκείνες τις στιγμές που η ταχύτητα συνάντησε το απρόβλεπτο και η ιστορία άλλαξε γραμμή πορείας. Όχι για να λατρέψουμε την καταστροφή, αλλά για να θυμίσουμε γιατί οι κανόνες ασφαλείας γράφονται πάντα με δύσκολα γράμματα.
Το Λε Μαν του 1955 είναι η πιο σκοτεινή σελίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το Mercedes 300 SLR του Πιερ Λεβέγκ διαλύεται και εκσφενδονίζει συντρίμμια στην κερκίδα· ο απολογισμός παγώνει το αίμα: 83 θεατές και ο οδηγός χάνουν τη ζωή τους και εκατοντάδες τραυματίζονται. Η Mercedes εγκαταλείπει αμέσως τον αγώνα και αποσύρεται για δεκαετίες από τους αγώνες, πριν επιστρέψει στα τέλη του ’80. Από εκείνη τη μέρα, οι πίστες, τα κιγκλιδώματα, οι διαδικασίες, όλα επανασχεδιάζονται.
Στη Μόντσα του 1961, ο Γερμανός κόμης Βόλφγκανγκ φον Τριπς συγκρούεται με τον Τζιμ Κλαρκ στην ευθεία πριν την Παραμπόλικα. Η Ferrari του απογειώνεται κι «καρφώνεται» στο προστατευτικό πλέγμα· ο φον Τριπς και 15 θεατές σκοτώνονται, στο βαρύτερο συμβάν που γνώρισε ποτέ η F1. Ο αγώνας άλλη εποχή, άλλα ήθη συνεχίζεται, αλλά η ασφάλεια από τότε δεν ξανακοιτάζει πίσω.
Το 1976 στο Νίρμπουργκρινγκ, ο Νίκι Λάουντα ζει αυτό που έμοιαζε αδιανόητο: φωτιά, το σώμα σημαδεμένο, ο θάνατος δίπλα του, και παρόλα αυτά επιστρέφει στο Μόντσα έπειτα από έξι εβδομάδες και τερματίζει τέταρτος. Η ιστορία δεν είναι μόνο για το θάρρος του· είναι και σήμα κινδύνου που επιταχύνει την εξέλιξη των προτύπων ασφαλείας.
Το 1994 στην Ίμολα, η F1 περνά ένα από τα πιο ζοφερά της Σαββατοκύριακα: ο Ρόλαντ Ράτσενμπεργκερ χάνει τη ζωή του το Σάββατο, ο Άιρτον Σένα την Κυριακή. Η αντίδραση είναι άμεση και βαθιά: αλλαγές σε πίστες και κανονισμούς, πιο αυστηρά crash tests, προσωρινές λύσεις τότε και μόνιμες μεταρρυθμίσεις στη συνέχεια. Η ασφάλεια πατάει γκάζι, και το σπορ αλλάζει για πάντα.
Τα πιο τρελά ατυχήματα που μείναν στην ιστορία: Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ο Ντέιλ Έρνχαρντ σκοτώνεται στον τελευταίο γύρο του Daytona 500 το 2001. Η NASCAR μετατρέπει το πένθος σε πολιτική: το HANS γίνεται υποχρεωτικό, τα συστήματα παθητικής ασφάλειας αναβαθμίζονται, και ολόκληρη η κουλτούρα του πρωταθλήματος γύρω από την ασφάλεια αλλάζει ριζικά.
Η Μιλέ Μίλια του 1957 είναι η τελευταία πράξη ενός ρομαντικού και επικίνδυνου κόσμου. Ο Αλφόνσο ντε Πορτάγκο χάνει το μπροστινό ελαστικό λίγα χιλιόμετρα πριν τον τερματισμό στο Γκουϊντιτσόλο. Εκείνος, ο συνοδηγός του και εννέα θεατές (ανάμεσά τους παιδιά) πεθαίνουν. Η Ιταλία λέει «τέλος» στις ανοικτές οδικές υπερ‑διαδρομές· ο μύθος μένει, ο αγώνας σταματά.
Το 1986 είναι το έτος που τελειώνει η εποχή Group B στα ράλι. Στην Πορτογαλία, ένα Ford RS200 βγαίνει εκτός και πέφτει σε πλήθος, με νεκρούς και δεκάδες τραυματίες· οι εργοστασιακές ομάδες αποσύρονται από τον αγώνα. Λίγες εβδομάδες μετά, στο Tour de Corse, ο Ανρί Τοιβόνεν και ο Σέρτζιο Κρέστο σκοτώνονται όταν η Lancia τους τυλίγεται στις φλόγες. Η FIA τραβά τη γραμμή: από το 1987 τα Group B ανήκουν στο παρελθόν.
Και για να θυμόμαστε ότι η πρόοδος δεν σταματά ποτέ, το 2020 ο Ρομέν Γκροζιάν στο Μπαχρέιν επιβιώνει από πρόσκρουση δεκάδων g, με το μονοθέσιο να σχίζεται στα δύο και να τυλίγεται στη φωτιά. Βγαίνει μόνος του, με εγκαύματα στα χέρια. Το halo, που τόσο είχε συζητηθεί, παίρνει το παράσημο του «σώζει ζωές» και κανείς δεν διαφωνεί ξανά.
Ατυχήματα που έμειναν στην ιστορία δεν είναι μόνο οι αριθμοί· είναι οι αφορμές που γύρισαν τον τροχό προς την ασφάλεια, από τα κιγκλιδώματα μέχρι τα κράνη και από τα συστήματα ακινητοποίησης μέχρι το halo. Η μνήμη πονάει, αλλά χάρη σ’ αυτήν το σημερινό θέαμα είναι πιο ασφαλές από ποτέ και η επόμενη γενιά οδηγών έχει μεγαλύτερη πιθανότητα να διηγηθεί την ιστορία της.



								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								