
Το φορτηγό σου καίει λάδι ή πετρέλαιο; Μάθε πώς να εντοπίσεις φθορά στα ελατήρια, στα μπεκ ή στο turbo, και πώς να προλάβεις τη ζημιά πριν γίνει πανάκριβη. Φορτηγό που τρώει λάδι ή πετρέλαιο; Ρε φίλε, αυτό δεν είναι δίαιτα είναι προειδοποίηση! Όταν ένα φορτηγό αρχίζει να “τρώει” λάδι ή να καίει περισσότερο πετρέλαιο απ’ ό,τι θυμάσαι, δεν το αφήνεις να “δουλέψει μόνο του”. Κάτι σου λέει απλώς μιλάει με καπνό, μυρωδιά και ένδειξη στο ρεζερβουάρ. Κι εδώ στο Engine Power, θα σου μάθουμε να το “μεταφράζεις” σωστά, πριν πεις αντίο σε λίτρα και ευρώ.
Ας ξεκινήσουμε με το λάδι. Αν το μετράς κάθε 1.000 χλμ. και βλέπεις τη ράβδο να κατεβαίνει, αλλά δεν υπάρχουν διαρροές στο πάτωμα, τότε το καίει. Το ερώτημα είναι: πού και γιατί.
Πρώτα, κοίτα την εξάτμιση.
Αν βγάζει μπλε καπνό, καίει λάδι μέσα στους κυλίνδρους.
Αν είναι γκρι, έχεις πιθανό θέμα με EGR ή καύση πετρελαίου.
Αν είναι λευκός, το λάδι μπαίνει στο κύκλωμα ψύξης (ή έχεις φλάντζα κεφαλής).
Το μπλε καπνό τον κάνει κυρίως φθαρμένος οδηγός βαλβίδων ή ελατήρια πιστονιών. Στους παλιούς diesel, μπορεί να είναι και φθορά στο turbo το λάδι περνά από τον άξονα του και πάει στην εξάτμιση.
Πώς το επιβεβαιώνεις;
Βγάλε τον σωλήνα εισαγωγής του turbo και δες αν έχει λάδι. Αν ναι, ήρθε η ώρα για service ή ανακατασκευή.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Και κάτι ακόμα που λίγοι κάνουν: κάνε τεστ blow-by.
Άνοιξε το καπάκι λαδιού με αναμμένο κινητήρα. Αν βγαίνει αέρας με δύναμη ή καπνός, τα ελατήρια δεν σφραγίζουν καλά έχεις πίεση που περνά στα κάρτερ. Αυτό σημαίνει κατανάλωση, απώλεια ροπής και στο μέλλον… μπιέλες που τραγουδάνε.
Πάμε τώρα στο πετρέλαιο. Αν αρχίζει να καίει περισσότερο χωρίς λόγο, δες πρώτα τα απλά.
- Φίλτρο αέρα: αν είναι βουλωμένο, το μείγμα γίνεται πιο πλούσιο, η καύση φτωχή και το καύσιμο πάει χαμένο.
- Μπεκ: με τον καιρό, ψεκάζουν λάθος ή στάζουν. Αν δεις μαυρίλες στο γύρω καπάκι ή μυρίσει diesel, ένα μπεκ στάζει απ’ τη βάση του.
- Αισθητήρας MAF ή MAP: αν δίνουν λάθος τιμή αέρα, το ECU υπολογίζει λάθος ποσότητα πετρελαίου. Ένα καθάρισμα ή αντικατάσταση μπορεί να σε γλιτώσει από πολλά λίτρα.
Αν έχεις λευκό καπνό στο ρελαντί και κατανάλωση αυξημένη, τότε ένα μπεκ μπορεί να στάζει μέσα στον κύλινδρο ακόμα και με σβηστό κινητήρα. Αυτό “ξεπλένει” το λάδι και καταστρέφει τα ελατήρια το βλέπεις κιόλας από τη ράβδο: το λάδι γίνεται πιο “λεπτό” και μυρίζει πετρέλαιο.
Αν δεις τέτοιο σημάδι, μην πεις “θα περάσει”. Πήγαινε για έλεγχο μπεκ είναι κυριολεκτικά η διαφορά ανάμεσα σε 100 ευρώ service και 3.000 ευρώ επισκευή.
Και τώρα, το “Engine Power tip”:
Φτιάξε έναν αυτοσχέδιο μετρητή blow-by. Πάρε ένα πλαστικό μπουκάλι νερού, σύνδεσέ το με σωληνάκι από την αναπνοή του κάρτερ και βάλε το στόμιο σε νερό. Αν βγάζει φυσαλίδες, έχεις πίεση που περνάει μέσα άρα ο κινητήρας σου φωνάζει “ρεκτιφιέ με βλέπω!”.
Τέλος, μην ξεχνάς ότι η κατανάλωση καυσίμου μπορεί να αυξηθεί κι από το περιβάλλον. Αν έχεις χαμηλή πίεση στα λάστιχα, υπερβολικό φορτίο, ή φίλτρα πετρελαίου που δεν έχουν αλλαχτεί, όλα παίζουν ρόλο.
Εδώ στο Engine Power, δεν ψάχνουμε “πού πήγε το λάδι”. Ψάχνουμε πώς να μην το ξαναχάσεις. Γιατί το σωστό φορτηγό δεν πίνει δουλεύει.



