O Θανάσης Λέφας και η πρωτοποριακή, πρότυπη μοτοσυκλέτα του

Ο Θανάσης Λέφας έδωσε τον ορισμό του ασυμβίβαστου και τον έκανε πράξη σε όλη του τη ζωή. Ήταν ένας από τους πιο ευφυέστερος αυτοδίδακτος μηχανικός που πέρασε ποτέ από την Ελλάδα που έφυγε κι αυτός πικραμένος από την ελληνική πραγματικότητα, αφού πρώτα ανάλωσε τα τελευταία δέκα χρονιά της ζωής του προσπαθώντας να βάλει σε παραγωγή την απίστευτη «σύλληψη» που είχε για το πώς πρέπει να είναι οι σπορ μοτοσυκλέτες ώστε η οδική συμπεριφορά τους να περάσει σε μια ανώτερα επίπεδα που δύσκολα μπορείς να αντιληφθείς αν δεν έχει την εμπειρία να την ζήσεις.

Για τη ζωή του και την επαναστατική μοτοσυκλέτα που κατασκεύασε, έχουν γραφτεί τόσα και τόσα, στο παρελθόν.

Ο Θανάσης Λέφας ήταν μηχανικός μοτοσυκλετών αλλά και μηχανουργός ένας «άνθρωπος που μπορούσε να κατασκευάσει τα πάντα».

Όλα ξεκίνησαν, ένα απόγευμα, όταν άκουσε τον ήχο από το εμβολοφόρο ελικόπτερο ενός φίλου του, που τον είχε μεταφέρει για να παραλάβει ύστερα από μια «γενική επισκευή». Την ώρα της προθέρμανσης κάτι του κίνησε την προσοχή.

«Δεν έχω ξανακούσει από κοντά ελικόπτερο, αλλά οι μηχανές έχουν υποχρέωση να βγάζουν τον ίδιο ήχο, όταν είναι σωστά μονταρισμένες… Σε παρακαλώ, πριν απογειωθείς να φύγεις, κράτα το, για μισό λεπτό, σε αιώρηση κάνα δυο μέτρα πάνω από το έδαφος, να το ακούσω…» Όπως και έγινε.Πριν συμπληρωθεί το μισό λεπτό, το ελικόπτερο είχε πέσει κάτω, από βλάβη κινητήρα.

Και κάπως έτσι, ξεκίνησε μια «άκρως ελληνική» φάση, όπου ένα συνεργείο μοτοσυκλετών, στη Χασια, υποδεχόταν ελικόπτερα, για επισκευές με αποτέλεσμα να αλλάξει η πορεία του Θανάση Λέφα. Έμαθε ο Θανάσης να πετάει ελικόπτερο, μέσα σε ελάχιστο χρόνο, άρχισε να κατασκευάζει το δικό του ελικόπτερο και να δει από άλλη βιωματική σκοπιά τις έννοιες «στροφορμή», «γυροσκόπιο» και «στροβός».

Ολα αυτα τον οδήγησαν σένα συμπέρασμα πως το μπροστινό σύστημα των μοτοσυκλετών (αλλά και ο σκελετός που το συνδέει με τον πίσω τροχό) γίνεται -όσο εξελίσσονται οι σπορ μοτοσυκλέτες- ολοένα και πιο στιβαρό προκειμένου οι δυο στροβοί (πρόσθιος και πίσω τροχός) να παραμένουν «ευθυγραμμισμένοι, μεταξύ τους» σε ολοένα και υψηλότερες ταχύτητες. Αυτό είναι καλό μεν για την ευστάθεια της μοτοσυκλέτας, αλλά ολοένα και περισσότερο «ασύμβατο» με την μόνιμη ελαστικότητα του μέσου που ελέγχει τις σχετικές θέσεις τους: Τα χέρια του αναβάτη που κρατούν το τιμόνι!

«Η γωνία κάστερ και το ίχνος του πρόσθιου τροχού είναι που δημιουργούν τους περιορισμούς στις μοτοσυκλέτες… Τις θέλουμε μεγάλες αυτές τις γεωμετρικές τιμές για ευστάθεια στην ευθεία αλλά σαμποτάρουν την ίδια τη μοτοσυκλέτα στις στροφές, αυξάνοντας την γωνία ολίσθησης του πρόσθιου τροχού, όταν η μηχανή είναι σε κλίση…»

Χρειάστηκαν 15 χρόνια για να κυλήσει στον δρόμο, όμως κατάφερε να την υλοποιήσει. Αγνοώντας, εκείνη την εποχή, τις έρευνες της Gagiva, αποφάσισε να καταθέσει δυο πατέντες. Το «σύστημα Λέφας» αλλά το αρχικό «τηλεσκοπικό πιρούνι με hub steering». (Μπας και μπορέσει να το πουλήσει ως “aftermarket” εξάρτημα). Ο Θανάσης Λέφας κατασκεύασε ένα ” θρυλικό δώρο” προς τον μοτοσυκλετιστή που θα του εξασφάλιζε να νιώθει πιο “ασφαλής”. Μια κληρονομιά χωρίς κληρονόμους που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα μαζί με τον δημιουργό της, αν δεν γίνει σπουδή σε κάποιο Πανεπιστήμιο.

 

Ο πρώτος που ενδιαφέρθηκε (με παραίνεση του Κωστή Στεφανή) για την εμπορική εκμετάλλευση της πατέντας (και μάλιστα πολύ πριν αυτή κατατεθεί), ήταν ο Τζίγγερ. Ως φαίνεται, το είχε πάρει «ζεστά», αφού στόχος του ήταν να φτιαχτεί ένα μικρό εργοστάσιο στην Ελλάδα που να κατασκευάζει σπορ μοτοσυκλέτες, με κινητήρες του εμπορίου, όπως η Bimota. Δυστυχώς, το σχέδιο αυτό δεν ευοδώθηκε καθώς παρεμβλήθηκαν (κατά τα φαινόμενα – και σύμφωνα με τις διηγήσεις του Θανάση) «σύμβουλοι και λοιπά εξαπτέρυγα» του πατρός Βαρδινογιάννη και τον έπεισαν ότι το σχέδιο αυτό είναι ασύμφορο…

Μια επαφή με την Ohlins (με μεσολάβηση του Βασίλη Ντουλαβέρη) δεν έφερε αποτέλεσμα, πέρα από το να χαθεί κι άλλος χρόνος: Οι Σουηδοί δήλωσαν, τελικά, ότι δεν αποτελεί «μέρος των ενδιαφερόντων τους» ένα τέτοιο σύστημα. (Που προφανώς «απαξίωνε», εδώ που τα λέμε, τα συμβατικά τηλεσκοπικά συστήματα που τους αποφέρουν και τα κέρδη τους).

Εκείνος που πραγματικά ενδιαφέρθηκε (αλλά δεν το ξέραμε τότε – το έμαθα από τον ίδιον, πολύ αργότερα, όταν συναντηθήκαμε στην Κουάλα Λουμπούρ) ήταν ο Kenny Roberts Senior! Στα μέσα της δεκαετίας του ’90 είχε συμφωνήσει με την Proton/Modenas της Μαλαισίας να στήσει μια γραμμή παραγωγής για δίχρονες τρικύλινδρες ρέπλικες της αγωνιστικής μοτοσυκλέτας με την οποία έτρεχε ο γιος του στα GrandPrix 500, πριν μετακινηθεί στη Σουζούκι. Δυστυχώς, το σχέδιό του αυτό δεν ευοδώθηκε καθώς μεσολάβησε ο θάνατος (με ελικόπτερο) του προέδρου της εταιρείας…

Και κάπως έτσι πέρασαν τα χρόνια άκαρπα – κι ο Θανάσης πραγματικά μαράζωσε.

Μια καλή αναλαμπή, στη ζωή του, ήταν όταν κλήθηκε από τον Δημήτρη Κορρέ να ολοκληρώσει το αυτοκίνητο Corres 1, με το οποίο ένας άλλος εμπνευσμένος δημιουργός –και φίλος μου-, ο αρχιτέκτονας Δημήτρης Κορρές, ήθελε να αποδείξει (στον εαυτό του και τους άλλους) ποσό επαναστατική ήταν η ανάρτηση που είχε συλλάβει. Και που όντως ήταν!

Ώσπου, λίγο πριν λήξει το 2003, προτάθηκε στον Θανάση από τον κ. Ηλιόπουλο, αντιπρόσωπο της Triumph, να εξετάσει τη δυνατότητα παραγωγής των μοτοσυκλετών του (με κινητήρες Triumph, πια) σε ένα αυστριακό εργοστάσιο.

Ο Θανάσης Λέφας ξεκίνησε, το 2004, να κατασκευάζει το πρότυπο μιας “Lefas Triumph” σε ένα εργαστήριο στο Ζεφύρι, αλλά τον πρόλαβε η επιδείνωση της υγείας του και αυτό είναι το πιο οδυνηρό στοιχείο που θα μείνει στην ιστορία. Μια τέτοια μορφή, ένα μυαλό σε άλλη συχνότητα, δημιουργός και εφευρέτης δεν ευτύχησε να δει κάτι από το έργο του να βρίσκει τον δρόμο προς την αναγνώριση.

 

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • 4 τροχοί - Auto

    6ο Athens Rally Sprint «Αγ. Μερκούριος»: Με Εξήντα Δυνατές Συμμετοχές!

    Η κορυφαία Ειδική Διαδρομή της Αττικής -στον «Αγ. Μερκούριο»- προσέλκυσε εξήντα «ετοιμοπόλεμα» πληρώματα που θα έχουν μεγάλες μάχες με τα χρονόμετρα για να διεκδικήσουν πρωτιές και τίτλους, στο 6ο Athens Rally Sprint, 4ο φετινό γύρο [...]
  • systima-exagogis-pos-anapneei-pragmatika-o-kinitiras-sou
    4 τροχοί - Auto

    Σύστημα εξαγωγής αυτοκινήτου πώς αναπνέει πραγματικά ο κινητήρας σου

    Σύστημα εξαγωγής αυτοκινήτου:  Η εξάτμιση είναι η φωνή και η αναπνοή του κινητήρα. Πώς λειτουργεί το σύστημα εξαγωγής, ποιος είναι ο ρόλος του DPF και πώς επηρεάζει την απόδοση. Κάθε φορά που πατάς γκάζι, ο [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Η σκοτεινή πλευρά της BMW VANTABLACK!

    Τον περασμένο Σεπτέμβρη στην έκθεση αυτοκινήτων στην Φρανκφούρτη η BMW παρουσίασε ένα μοντέλο ειδικά φτιαγμένο για το show, βαμμένο με Vantablack VBx2, μια βαφή με δομή νανοτεχνολογίας η οποία αναδυκνύει το υπέροχο design, την δυναμική, [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Red Bull Romaniacs με νικητή τον 21 ετών Manuel Lettenbichler

    Το Red Bull Romaniacs είναι ένας αγώνας Enduro Off Road που γίνεται κάθε χρόνο στη Ρουμανία. Ξεκίνησε το 2004 από τον Martin Freinademetz. Συνήθως γίνεται τον Ιούλιο και συγκενρώνει οδηγούς απο 50 χώρες. Κρατάει 5 [...]
  • oi-thryloi-ton-dyo-trochon-rekor-prosopikotites-ellada-kai-kosmos
    2 Τροχοί - Moto

    Οι θρύλοι των δύο τροχών: Ρεκόρ, Πρόσωπικότητες, Ελλάδα και κόσμος

    Οι θρύλοι των δύο τροχών: Ο κόσμος της μοτοσυκλέτας δεν είναι απλώς κυβικά και επιδόσεις. Είναι άνθρωποι που μεταμορφώνουν το φόβο σε συγκέντρωση, τη βροχή σε πρόσφυση, τη λάσπη σε δόξα. Είναι μια παράξενη δημοκρατία: [...]
  • anavash-vante-sthn-krhth-omae-agonas -anavashs-engine-power
    4 τροχοί - Auto

    Η Ανάβαση Βαντέ στην Κρήτη με 19 Συμμετοχές

    Η Ανάβαση Βαντέ στην Κρήτη με 19 Συμμετοχές Η Αθλητική Λέσχη Αυτοκινήτου Χανίων μετά από έγκριση της ΕΠ.Α. / ΟΜΑΕ διοργανώνει την Κυριακή 3 Σεπτεμβρίου την δεύτερη Ανάβαση Βαντέ, η οποία προσμετρά στο Κρητικό Έπαθλο. [...]
  • FORMULA ONE-F1 MONACO-GRAND PRIX MONACO-80 EDITION-ENGINE POWER
    4 τροχοί - Auto

    F1 Ελεύθερες δοκιμές F1 Μονακό

    F1 Ελεύθερες δοκιμές F1 Μονακό F1: Ελεύθερες δοκιμές F1 Μονακό Κακό ξεκίνημα για την Red Bull με το δεξί με πρώτο τον Carlos Sainz και η Aston Martin στο εντωμεταξύ μας έκαναν για άλλη μια [...]
  • Godzilla-Nissan-GTR-R35-Black-700BHP-mastoras
    Ελληνικές ιστορίες

    Ο μάστορας μεταμορφώνεται σε Godzilla Nissan GTR

    Ο μάστορας μεταμορφώνεται σε Godzilla Nissan GTR Όσο ο κακοφωνίξ τραγουδάει, ο μάστορας αγριεύει και ένα τέρας γεννιέται… Godzilla Nissan GTR R35 Black 700+ BHP Το Nissan GTR έρχεται πακέτο από την Κίνα και ο [...]
  • engine power εκπομπη
    Τηλεοπτική εκπομπή

    Τηλεοπτικό επεισόδιο 9/12/21

    Τηλεοπτικό επεισόδιο 9/12/21 109ο τηλεοπτικό επεισόδιο του Engine Power και θα ζήσουμε: DirtGames motormoments Πανελλήνιο αγώνα πρωταθλήματος Kαρτ και τους Σωτήρης Μανάβης, Πολυχρονίδης Σωκράτης, Γιώργος Καφαντάρης, Αντώνης Βούρος, Γιώργος Φλαμπούρης, Στέλιος Κολοβός. Επαγγελματίες της μηχανοκίνησης: [...]
  • Motocross

    Ο ιπτάμενος Νώντας Λογοθέτης στο 18th Motor Festival

    Όταν ζητάς θέαμα τότε απευθύνεσαι στον ιπτάμενο Νώντα Λογοθέτη… Μονό οι καλύτεροι στο πιο ολοκληρωμένο Motor Festival που έχει γίνει! Λες να έχουμε και freestyle MX ? Όλα μπορούμε να τα ζήσουμε στο Motor festival [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro 2020 – Ανακοινώθηκε το πρόγραμμα

    H FIM ανακοίνωσε το πρόγραμμα του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Enduro 2020, που απαρτίζεται από 8 γύρους. Το FIM EWC 2020 ξεκινάει στις 17/4/2020 στην Πορτογαλία και τελειώνει στις 18/10/2020 στη Γερμανία. Δείτε παρακάτω αναλυτικά το πρόγραμμα. [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1453 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/