
Τι είναι το Turbo Lag: Το turbo lag είναι από εκείνα τα φαινόμενα που όποιος το έχει ζήσει καταλαβαίνει ακριβώς τι σημαίνει. Πας να ανοίξεις γκάζι, περιμένεις το “μπαμ”, αλλά για ένα μικροσκοπικό κενό το αυτοκίνητο μοιάζει σαν να σκέφτεται. Κι ύστερα ξαφνικά η τουρμπίνα ξυπνάει σαν άγριο θηρίο και σε κολλάει στο κάθισμα. Αυτό το μικρό κενό ήταν ο εχθρός των παλιών turbo μηχανικών. Αλλά στα σημερινά supercars; Το turbo lag είναι σχεδόν μύθος. Η μηχανολογία το έχει θάψει.
Για να το καταλάβουμε πρέπει να δούμε τι πραγματικά συμβαίνει στο turbo. Η τουρμπίνα κινείται από τα καυσαέρια. Όταν πατάς από χαμηλές στροφές, τα καυσαέρια δεν έχουν αρκετή ταχύτητα για να γυρίσουν γρήγορα την τουρμπίνα. Άρα το turbo αργεί να φουσκώσει την πίεση το boost. Αυτό είναι το lag. Σαν ένα μικρό delay ανάμεσα στη θέληση και στη δύναμη.
Τα παλιά μοτέρ είχαν τεράστια turbo. Μεγάλους τροχούς, βαριές φτερωτές, αργή απόκριση. Όταν όμως φόρτιζαν, το boost ερχόταν σαν χαστούκι. Ήταν ωραίο, ήταν brutal, αλλά δεν ήταν ακριβές. Οι μηχανικοί έπρεπε να βρουν τρόπο να έχουν δύναμη τώρα, όχι “σε λίγο”.
Και κάπως έτσι αρχίζει η εξέλιξη που εξαφάνισε το lag. Τα twin-scroll turbo ήταν ο πρώτος μεγάλος σταθμός. Χωρίζουν τις εξαγωγές σε δύο κανάλια, ώστε τα παλμικά καυσαέρια να φτάνουν πιο οργανωμένα στην τουρμπίνα. Αυτό σημαίνει πιο γρήγορη απόκριση. Μετά ήρθαν τα μικρά, χαμηλής αδράνειας turbo με πιο ελαφριά φτερωτή, ειδικά υλικά και πιο ακριβή γεωμετρία.
Η πραγματική επανάσταση όμως ήρθε με τα variable geometry turbos VGT. Αυτά τα τουρμπάκια αλλάζουν προφίλ, αλλάζουν γωνία στα πτερύγια και μπορούν να δουλεύουν σαν μικρό turbo στις χαμηλές και σαν μεγάλο turbo στις ψηλές. Είναι σαν να έχεις δύο τουρμπίνες σε μία.
Αλλά το μεγάλο “game over” στο turbo lag το έφεραν τα ηλεκτρικά turbo και τα υβριδικά συστήματα. Το ηλεκτρικό turbo, όπως το e-turbo της Mercedes-AMG ή οι τεχνολογίες της Formula 1, χρησιμοποιούν ηλεκτροκινητήρα για να προφορτίσουν την τουρμπίνα πριν ακόμη υπάρξει καυσαέριο. Μηδενικό lag. Πατάς μπαμ.
Τα hybrid setups ανεβάζουν άλλο επίπεδο: ο ηλεκτροκινητήρας γεμίζει το κενό ροπής μέχρι να πάρει μπροστά το turbo. Αυτό κάνει αυτοκίνητα όπως η Ferrari 296 GTB ή η McLaren Artura να έχουν απόκριση ατμοσφαιρικού μοτέρ αλλά με δύναμη… τορπίλης.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Και μην ξεχνάμε το anti-lag system, ειδικά από τον κόσμο των rally. Κρατάει το turbo “ζωντανό” ακόμη κι όταν ο οδηγός δεν πατάει γκάζι. Αυτό σημαίνει ότι η τουρμπίνα συνεχίζει να γυρίζει και όταν πατήσεις ξανά, το boost είναι ήδη εκεί. Δεν έχεις delay. Έχεις άμεσο πόλεμο.
Σήμερα λοιπόν τα supercars έχουν φτάσει στο σημείο όπου το turbo lag είναι σχεδόν ανύπαρκτο. Η τεχνολογία έχει γίνει τόσο γρήγορη που ο οδηγός νιώθει απόκριση πιο έντονη και από ατμοσφαιρικό V10. Αυτό που παλιά ήταν “παιδική αρρώστια των turbo” τώρα έχει γίνει signature χαρακτηριστικό απόδοσης.
Στην πράξη; Το turbo lag πέθανε. Και στη θέση του γεννήθηκε η πιο ευφυής, πιο επιθετική και πιο εξωπραγματική απόδοση που έχει γνωρίσει ποτέ η αυτοκίνηση.
Κάθε πάτημα γκαζιού είναι συμφωνία φυσικής, software και μεταλλικής τελειότητας.



