
Τι είναι το Differential διαφορικό; Πώς λειτουργεί και γιατί καθορίζει την πρόσφυση, τη σταθερότητα και την οδική συμπεριφορά ενός οχήματος; Η πλήρης τεχνική ανάλυση. Το διαφορικό είναι ένας μηχανισμός που οι περισσότεροι οδηγοί δεν βλέπουν ποτέ, αλλά νιώθουν το αποτέλεσμα του σε κάθε στροφή. Είναι ένας από τους πιο έξυπνους «σιωπηλούς» μηχανισμούς που εφηύρε ποτέ η μηχανολογία, και είναι ο λόγος που ένα αυτοκίνητο δεν “σέρνεται” στις στροφές αλλά κινείται φυσικά και προβλέψιμα.
Η λειτουργία του είναι απλή στη θεωρία αλλά αριστοτεχνική στην πράξη:
όταν στρίβει ένα όχημα, ο εξωτερικός τροχός διανύει μεγαλύτερη απόσταση από τον εσωτερικό.
Χωρίς διαφορικό, και οι δύο τροχοί θα γύριζαν με την ίδια ταχύτητα.
Τι θα γινόταν;
Σφίξιμο, σπρώξιμο προς τα έξω, φθορά ελαστικών, τρέμουλο, και… δράμα.
Το διαφορικό επιτρέπει στους τροχούς ενός άξονα να περιστρέφονται με διαφορετική ταχύτητα, κρατώντας όμως σταθερή τη ροπή που φτάνει σε κάθε πλευρά. Αυτό σημαίνει ότι το όχημα στρίβει φυσικά, χωρίς να τραβάει, χωρίς να παλεύει ο οδηγός με το τιμόνι.
Υπάρχουν όμως διαφορετικοί τύποι διαφορικών.
Το ανοιχτό διαφορικό είναι αυτό που έχουν τα περισσότερα αυτοκίνητα δρόμου. Είναι άνετο, μαλακό και φιλικό. Όμως σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης, έχει ένα μεγάλο μειονέκτημα: αν ένας τροχός χάσει πρόσφυση, τότε η ροπή «φεύγει» από εκεί, και ο άλλος τροχός δεν παίρνει ποτέ τη δύναμη που χρειάζεται.
Γι’ αυτό και τα ανοιχτά διαφορικά είναι εφιάλτης στο βρεγμένο ή στο χιόνι.
Εδώ μπαίνει το LSD Limited Slip Differential, η αγαπημένη τεχνολογία οδηγών επιδόσεων. Το LSD περιορίζει αυτή τη διαρροή ροπής και μοιράζει τη δύναμη πιο έξυπνα ανάμεσα στους τροχούς. Το αποτέλεσμα;
Καλύτερη πρόσφυση, πιο ουδέτερο κράτημα, πιο προβλέψιμη συμπεριφορά στις εξόδους στροφών.
Τι είναι το Differential διαφορικό; Υπάρχουν clutch-type LSD, torsen LSD, helical LSD, viscous LSD ο καθένας με το δικό του χαρακτήρα.
Τα clutch LSD δίνουν “κλείδωμα” υπό φορτίο.
Τα torsen LSD λειτουργούν με γρανάζια και είναι πιο ομαλά.
Τα helical LSD συνδυάζουν απόδοση & αντοχή.
Τα viscous είναι πιο παλιά αλλά ακόμα χρήσιμα σε AWD συστήματα.
Στα σύγχρονα supercars και hot hatches, το διαφορικό συνεργάζεται με το ESP, το torque vectoring και την IMU. Δεν μοιράζει απλά δύναμη “σκέφτεται”.
Στέλνει ροπή εκεί που υπάρχει πρόσφυση, βοηθά το τιμόνι να οδηγήσει την τροχιά, και κάνει το αυτοκίνητο να συμπεριφέρεται σαν να έχει invisible co-driver.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Σε off-road οχήματα, τα κλειδωμένα διαφορικά είναι το απόλυτο όπλο. Με πλήρες κλείδωμα, και οι δύο τροχοί παίρνουν τη ΜΕΓΙΣΤΗ δυνατή ροπή. Έτσι ανεβαίνουν βράχια, λάσπες, ρίζες, χιόνια.
Γι’ αυτό και λέμε:
“Στο χώμα, η πρόσφυση δεν αγοράζεται κλειδώνεται.”
Η αλήθεια είναι ότι χωρίς διαφορικό, κανένα όχημα δεν θα «στεκόταν» σωστά στο δρόμο.
Και όσο εξελίσσεται η τεχνολογία με ηλεκτρονικά LSD και torque vectoring, τόσο το αυτοκίνητο αποκτά συμπεριφορά που δεν θυμίζει μηχανή, αλλά σύστημα που «νιώθει» τον δρόμο.
Στο Engine Power το λέμε έτσι:
Το διαφορικό είναι ο αφανής ήρωας. Δεν κάνει θόρυβο, δεν βγάζει ίππους, αλλά χωρίς αυτό… δεν θα στρίβαμε ποτέ.



