
Διαφορικό & Μετάδοση: Το διαφορικό είναι η ψυχή της μετάδοσης. Μάθε πώς λειτουργεί, ποια η διαφορά ανάμεσα σε LSD, Torsen και torque vectoring, και γιατί καθορίζει την πρόσφυση και την οδήγηση. Η ισχύς ενός κινητήρα δεν σημαίνει τίποτα αν δεν μπορεί να φτάσει σωστά στους τροχούς. Από τη στιγμή που ο στροφαλοφόρος αρχίζει να περιστρέφεται, ξεκινά μια ολόκληρη αλυσίδα μεταφοράς ροπής: συμπλέκτης, κιβώτιο, άξονες, διαφορικό, τροχοί. Και ανάμεσα σε αυτά τα στάδια, το πιο παρεξηγημένο και ταυτόχρονα πιο καθοριστικό εξάρτημα είναι το διαφορικό.
Το διαφορικό επιτρέπει στους τροχούς να περιστρέφονται με διαφορετική ταχύτητα στις στροφές. Χωρίς αυτό, κάθε αυτοκίνητο θα “γλιστρούσε” ή θα “πήδαγε” στις καμπές. Στην πράξη, η δουλειά του είναι να μοιράζει τη ροπή εκεί όπου υπάρχει πρόσφυση. Ακούγεται απλό, αλλά η μηχανική πίσω από αυτό είναι εξαιρετικά σύνθετη.
Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι διαφορικού: το ανοικτό (open), το περιορισμένης ολίσθησης (LSD) και το κλειδωμένο (locked). Το open diff είναι το πιο συνηθισμένο στους απλούς κινητήρες δρόμου. Η ροπή μεταδίδεται ισόποσα στους δύο τροχούς, αλλά αν ένας χάσει πρόσφυση, η δύναμη “φεύγει” εκεί. Γι’ αυτό τα περισσότερα αυτοκίνητα, όταν ένας τροχός βρίσκεται σε λάσπη, απλώς… γυρίζουν άσκοπα.
Το LSD (Limited Slip Differential) είναι το σημείο όπου η μηχανολογία γίνεται πραγματική τέχνη. Διαθέτει δίσκους τριβής ή γρανάζια (helical gears) που ελέγχουν το ποσοστό ροπής ανά τροχό. Αν ο ένας αρχίσει να γλιστρά, το LSD στέλνει περισσότερη ροπή στον άλλο. Το αποτέλεσμα είναι καλύτερο κράτημα, ταχύτερη έξοδος από τη στροφή και πιο “ζωντανό” πάτημα.
Υπάρχουν δύο βασικές σχολές LSD: mechanical clutch type (όπως της Cusco ή της Kaaz) και torsen type (helical gear) όπως χρησιμοποιεί η Audi στα quattro. Τα mechanical LSDs δουλεύουν με καθαρή μηχανική πίεση, ιδανικά για drift και track day. Τα torsen είναι πιο ήπια και “πολιτισμένα”, ιδανικά για δρόμο και rally.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Τα κλειδωμένα διαφορικά (lockers) είναι καθαρά off-road υπόθεση. Ενεργοποιούνται μηχανικά ή ηλεκτρονικά και μοιράζουν 100% της ροπής και στους δύο τροχούς. Σε βουνά, λάσπη ή βράχια, είναι σωτήρια· σε δρόμο, επικίνδυνα.
Διαφορικό & Μετάδοση: Η εξέλιξη της μετάδοσης όμως δεν σταματά εκεί. Οι σύγχρονες ηλεκτρονικά ελεγχόμενες μονάδες torque vectoring έχουν αντικαταστήσει τα κλασικά διαφορικά σε hypercars και αγωνιστικά. Αντί για δίσκους, χρησιμοποιούν ηλεκτροϋδραυλικούς συμπλέκτες που ελέγχονται από το ECU. Έτσι, η ροπή μπορεί να μεταφερθεί απόλυτα ακριβώς όπου χρειάζεται, χιλιοστά του δευτερολέπτου πριν υπάρξει απώλεια πρόσφυσης.
Αυτή η τεχνολογία, γνωστή ως Active Differential, βρίσκεται σε αυτοκίνητα όπως το Nissan GT-R, το BMW M5 και το Audi RS6. Εκεί, το σύστημα δεν απλώς “αντιδρά” στη γλίστρα, αλλά την προβλέπει, αναλύοντας ταχύτητα τροχού, γωνία τιμονιού, πίεση γκαζιού και δεδομένα yaw.
Από μηχανολογικής πλευράς, το διαφορικό είναι μια θαυμαστή ισορροπία γραναζιών, ρουλεμάν και τριβής. Οι ανοχές είναι μικρότερες από 0,05mm, και οι θερμοκρασίες λειτουργίας μπορούν να αγγίξουν τους 150°C σε πίστα. Για αυτό, τα λάδια διαφορικού πρέπει να αλλάζονται τακτικά ειδικά στα LSD, όπου η φθορά δίσκων αυξάνεται με κάθε drift ή εκκίνηση.
Οι λάτρεις του tuning δεν το αγνοούν. Ένα aftermarket LSD μπορεί να μεταμορφώσει εντελώς ένα αυτοκίνητο. Αυξάνει την πρόσφυση, μειώνει το spin και κάνει τη μετάδοση πιο “ζωντανή”. Είναι η αναβάθμιση που δεν δίνει άλογα, αλλά μετατρέπει τη δύναμη σε επιτάχυνση.
Το διαφορικό δεν είναι “ένα γρανάζι”. Είναι το σημείο όπου η μηχανολογία και η φυσική συναντιούνται. Είναι ο μηχανισμός που μεταφράζει τη ροπή σε πραγματικό δρόμο. Και πίσω από κάθε εκκίνηση, drift ή off-road πέρασμα, αυτό που κρατά τα πάντα σε ισορροπία είναι αυτό το μικρό, παρεξηγημένο θαύμα μετάδοσης.
Στο Engine Power δεν ψάχνουμε τη δύναμη, αλλά πώς φτάνει στον δρόμο. Γιατί η μηχανική δεν είναι θέμα ιπποδύναμης είναι θέμα μετάδοσης.



