
Η ιστορία του Le Mans από το 1923 έως σήμερα. Οι τραγωδίες, οι ήρωες, οι νίκες και η αθανασία των ανθρώπων που οδήγησαν για 24 ώρες χωρίς να σταματήσουν να ονειρεύονται. Το Le Mans δεν είναι αγώνας. Είναι μυστήριο. Είναι η στιγμή που η ταχύτητα σταματά να είναι ένστικτο και γίνεται πίστη. Κάθε χρόνο, στη μικρή γαλλική πόλη Sarthe, οι μηχανές σβήνουν και ξαναγεννιούνται, οι οδηγοί παλεύουν με την κούραση, τη βροχή, τη νύχτα, και τον ίδιο τους τον φόβο. Δεν υπάρχει τίποτα πιο καθαρό, τίποτα πιο ανθρώπινο, τίποτα πιο τρελό από το να οδηγείς για είκοσι τέσσερις ώρες χωρίς να έχεις τη σιγουριά ότι θα φτάσεις στο τέλος. Και γι’ αυτό ακριβώς το Le Mans έγινε θρύλος.
Η ιστορία ξεκινά το 1923. Μια εποχή που τα αυτοκίνητα ήταν σπάνια, οι δρόμοι γεμάτοι πέτρες και οι άνθρωποι γεμάτοι όνειρα. Η ιδέα του Charles Faroux και του Georges Durand ήταν τόσο απλή που έμοιαζε τρέλα: να διοργανώσουν έναν αγώνα όπου δεν θα κέρδιζε ο πιο γρήγορος, αλλά ο πιο ανθεκτικός. Κι έτσι γεννήθηκε η 24 Heures du Mans. Στην πρώτη εκκίνηση συμμετείχαν μόλις τριάντα τρία αυτοκίνητα, σε έναν προσωρινό δρόμο έξω από τη Le Mans. Ο νικητής κάλυψε 2.200 χιλιόμετρα. Από τότε, η ανθρωπότητα δεν σταμάτησε να προσπαθεί να νικήσει το ίδιο της το δημιούργημα.
Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, το Le Mans έγινε εργαστήριο. Εκεί δοκιμάστηκε για πρώτη φορά η αεροδυναμική, τα δισκόφρενα, τα φώτα xenon, οι υβριδικοί κινητήρες, η ανακύκλωση ενέργειας. Ό,τι φτάνει στα αυτοκίνητα του δρόμου, πρώτα έγραψε ιστορία στο Le Mans. Bentley, Alfa Romeo, Jaguar, Ferrari, Ford, Porsche, Audi, Toyota. Κάθε εταιρεία που πέρασε από εκεί άφησε ένα κομμάτι της ψυχής της στην άσφαλτο του Circuit de la Sarthe.
Το 1955, η ιστορία έγραψε την πιο σκοτεινή της σελίδα. Ο Pierre Levegh, με τη Mercedes 300 SLR, συγκρούστηκε στην ευθεία των pits και η μοτοσυκλέτα του εκτοξεύτηκε πάνω στο πλήθος. Ο απολογισμός ήταν φρικτός: 83 νεκροί θεατές. Ο αγώνας δεν σταμάτησε ποτέ, αλλά ο κόσμος άλλαξε για πάντα. Η FIA επέβαλε νέα πρότυπα ασφαλείας, και το Le Mans έμαθε ότι η αθανασία έχει κόστος.
Τη δεκαετία του ’60 γεννήθηκε ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός που γνώρισε ποτέ η αυτοκίνηση. Ferrari εναντίον Ford. Ο Henry Ford II, απορριφθείς από τον Enzo Ferrari, ορκίστηκε εκδίκηση. Η ιστορία των Ford GT40 MkII είναι σήμερα ολόκληρη ταινία, αλλά τότε ήταν απλώς πόλεμος. Το 1966, τα GT40 σάρωσαν τη Ferrari με τριπλό βάθρο. Ο Bruce McLaren πέρασε πρώτος τη γραμμή του τερματισμού με μια νίκη που δεν ήταν τεχνική, ήταν υπαρξιακή. Από εκείνη τη μέρα, το Le Mans δεν ήταν πια αγώνας. Ήταν απόδειξη πίστης.
Η ιστορία του Le Mans: Είκοσι τέσσερις ώρες αθανασίας
Η δεκαετία του ’70 έφερε την εποχή της Porsche. Το 917, με το τρομακτικό επίπεδο 12κύλινδρο κινητήρα, χάρισε στις γερμανικές ομάδες την πρώτη τους νίκη το 1970. Ο Steve McQueen, στην ταινία “Le Mans” το 1971, αποτύπωσε καλύτερα απ’ όλους τι σημαίνει ο αγώνας: «Racing is life. Anything before or after is just waiting.» Η Porsche συνέχισε να γράφει ιστορία. 935, 956, 962 ονόματα που έγιναν μύθος. Μέχρι σήμερα, η Porsche παραμένει ο πιο επιτυχημένος κατασκευαστής του Le Mans, με 19 νίκες.
Η δεκαετία του ’80 έφερε την τεχνολογία και τη δόξα της Group C. Jaguar XJR-9, Sauber-Mercedes, Peugeot 905, Mazda 787B το μοναδικό ιαπωνικό αυτοκίνητο που κέρδισε το Le Mans με περιστροφικό κινητήρα. Ήταν η εποχή που ο ήχος των κινητήρων γινόταν μουσική, και η ταχύτητα ξεπερνούσε τα 400 km/h στη Mulsanne Straight, πριν προστεθούν οι δύο chicanes.
Κι έπειτα ήρθαν οι βασιλιάδες της αντοχής: Tom Kristensen, ο “Mr. Le Mans”, με εννιά νίκες. Allan McNish, Emanuele Pirro, Jacky Ickx , ο άνθρωπος που άλλαξε τον τρόπο εκκίνησης, όταν αρνήθηκε να τρέξει προς το αυτοκίνητό του χωρίς να δέσει τη ζώνη. Το Le Mans γέννησε χαρακτήρες που δεν χωρούν στατιστικά. Οδήγησαν νύχτες ολόκληρες με χέρια ματωμένα, μάτια που δεν έβλεπαν, καρδιές που χτυπούσαν πιο γρήγορα από τις μηχανές.
Το 2012 η Toyota επέστρεψε με το TS030 Hybrid. Μία νέα εποχή άρχισε. Ενέργεια από φρένα, αποθήκευση και επαναχρησιμοποίηση ροπής. Το 2016, η Toyota έχασε τη νίκη στον τελευταίο γύρο – κυριολεκτικά. Το αυτοκίνητο σταμάτησε πριν τη γραμμή τερματισμού. Οι Ιάπωνες έκλαψαν, και ο κόσμος μαζί τους. Το Le Mans τους το χρωστούσε. Από το 2018 ως το 2022, η Toyota κέρδισε πέντε συνεχόμενες χρονιές.
Το 2023, στη 100ή επέτειο του αγώνα, η Ferrari επέστρεψε. Είχε περάσει μισός αιώνας από την τελευταία φορά που πάτησε στο Le Mans ως εργοστασιακή ομάδα. Η 499P, το υβριδικό της τέρας, νίκησε τις Toyota και Peugeot και χάρισε στην ιστορία το πιο συγκινητικό φινάλε των τελευταίων δεκαετιών. Η Ferrari απέδειξε πως, ακόμα κι όταν όλα αλλάζουν, η ψυχή δεν πεθαίνει.
Σήμερα, η νέα κατηγορία Hypercar φέρνει πίσω το όνειρο. Porsche, Ferrari, Toyota, Peugeot, Cadillac και BMW. Το Le Mans ξαναζεί τη χρυσή εποχή, με μονοθέσια που συνδυάζουν τεχνολογία διαστήματος και πάθος εποχής. Οι οδηγοί κοιμούνται δύο ώρες, αλλά γράφουν ιστορία για πάντα.
Κι εκεί, στις 4 τα ξημερώματα, όταν η ομίχλη κάθεται στο δρόμο, όταν το φως των φρένων ανακατεύεται με την υγρασία του ποταμού Sarthe, μπορείς να καταλάβεις γιατί το Le Mans δεν είναι ένας απλός αγώνας. Είναι το σημείο που ο άνθρωπος σταματά να μετρά χιλιόμετρα και αρχίζει να μετρά ψυχή.
Η ιστορία του Le Mans: Στο Le Mans δεν υπάρχει χρόνος, υπάρχει μόνο αντοχή. Και όσο η αντοχή θα είναι ανθρώπινη, το Le Mans θα είναι αιώνιο.



