
Το Pivot Point του ψαλιδιού στο MotoGP: Το pivot point στο MotoGP δηλαδή το σημείο που το ψαλίδι ενώνεται με το πλαίσιο είναι από αυτά που δε φαίνονται πουθενά, αλλά καθορίζουν τα πάντα. Είναι ίσως το πιο μικρό, αλλά πιο σημαντικό “κρυφό κουμπί” στη γεωμετρία μιας αγωνιστικής μοτοσυκλέτας. Ένα εκατοστό πάνω ή κάτω, και η μοτοσυκλέτα αλλάζει συμπεριφορά σαν να της έβαλες άλλο DNA.
Το pivot point έχει δύο ρόλους που συχνά μπερδεύει ο κόσμος. Πρώτον, ελέγχει το πώς συμπιέζεται η ανάρτηση στο άνοιγμα του γκαζιού το anti-squat, αυτό το μαγικό που κρατάει τη μοτοσυκλέτα “επίπεδη” αντί να βουλιάζει πίσω σαν σοφάς. Δεύτερον, καθορίζει πώς δουλεύει η αλυσίδα απέναντι στο ψαλίδι. Κι εδώ είναι όλο το παιχνίδι.
Όταν ο αναβάτης ανοίγει τέρμα το γκάζι στην έξοδο της στροφής, η αλυσίδα τραβάει προς τα πάνω τον πίσω άξονα. Αν το pivot είναι χαμηλά, αυτή η δύναμη κάνει τη μοτοσυκλέτα να “κάθεται”, να βυθίζεται. Αν είναι ψηλά, κάνει το ψαλίδι να αντιδρά προς τα κάτω και κρατάει τη μοτοσυκλέτα σταθερή. Άρα το pivot height είναι στην ουσία μια βίδα ρύθμισης για το πόσο επιθετικά ή πόσο ήρεμα θα βγει η μοτοσυκλέτα από τη στροφή.
Το Pivot Point του ψαλιδιού στο MotoGP: Το άλλο κομμάτι είναι η ακαμψία του ψαλιδιού. Κάθε ομάδα στο MotoGP παίζει με carbon, αλουμίνιο, συνδυασμούς μετάλλων, ενισχύσεις, flex zones. Το pivot καθορίζει και το πώς “λυγίζει” το ψαλίδι κάτω από φορτίο. Ναι, λυγίζει. Ελάχιστα, αλλά αρκετά για να δώσει grip. Μια Yamaha θέλει πιο μαλακό flex για cornering. Μια Ducati θέλει πιο stiff για σταθερότητα στο γκάζι. Το pivot είναι το σημείο από όπου ξεκινάει όλη αυτή η αίσθηση.

Το pivot από μόνο του δεν αλλάζει απλά τον χαρακτήρα της μοτοσυκλέτας αλλάζει τον τρόπο που ο αναβάτης εμπιστεύεται τη μοτοσυκλέτα. Αν το pivot είναι πολύ ψηλά, η μοτοσυκλέτα μπορεί να είναι υπερβολικά “νευρική” στην έξοδο. Αν είναι πολύ χαμηλά, δεν δίνει αρκετή στήριξη και το πίσω λάστιχο θες μεγεθυντικό φακό για να το μαζέψεις μετά από τρία γύρο.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Γι’ αυτό κάθε εργοστασιακή ομάδα έχει δικές της μυστικές λύσεις. Το pivot αλλάζει με “offset plates”, μικρούς δίσκους με διαφορετικές τρύπες που αλλάζουν το ύψος κατά 1–2 mm. Αυτά τα 2 mm μπορεί να είναι η διαφορά ανάμεσα σε μια μοτοσυκλέτα που “τραγουδάει” και σε μια μοτοσυκλέτα που κάνει τον αναβάτη να σκέφτεται πρόωρη σύνταξη.
Στην ουσία, το pivot είναι η άρθρωση που επιτρέπει στη μοτοσυκλέτα να συνεργάζεται με τις δυνάμεις. Όχι να τις πολεμά.
Κι όταν το πετύχεις σωστά, βλέπεις αυτό που βλέπουμε από Ducati, KTM και Aprilia τα τελευταία χρόνια: μοτοσυκλέτες που βγαίνουν από τις στροφές με τέτοιο grip που αναρωτιέσαι αν έχουν βεντούζες αντί για λάστιχα.


