Το MotoGP με τα winglets άλλαξε πορεία

to-motogp-me-ta-winglets-allaxe-poreia

MotoGP με τα winglets: Κάτσε αναπαυτικά γιατί τα winglets του MotoGP δεν είναι απλώς κάτι πλαστικά “αυτάκια” που κοτσάρουν οι ομάδες για ομορφιά. Είναι η μεγαλύτερη αεροδυναμική επανάσταση που έχει δει ποτέ ο κόσμος των δύο τροχών, μια τεχνολογία που άλλαξε τον τρόπο που στρίβουν οι μοτοσυκλέτες, τον τρόπο που φρενάρουν, τον τρόπο που επιταχύνουν και κυρίως τον τρόπο που σκέφτονται οι μηχανικοί. Το MotoGP με τα winglets δεν είναι το ίδιο άθλημα που ξέραμε πριν από δέκα χρόνια. Είναι μια νέα φυλή μοτοσυκλετών που μοιάζουν περισσότερο με μαχητικά παρά με αγωνιστικά.

Όλα ξεκίνησαν με τη Ducati, όπως σχεδόν κάθε μεγάλη ανατροπή τα τελευταία χρόνια. Οι Ιταλοί είδαν κάτι που οι υπόλοιποι δεν έβλεπαν. Καθώς οι μοτοσυκλέτες γίνονταν όλο και πιο δυνατές, το wheelie control πάλευε να κρατήσει τη μοτοσυκλέτα στο έδαφος και οι αναβάτες έχαναν χρόνο στην επιτάχυνση. Οπότε η Ducati είπε: “Κι αν αντί να περιορίζουμε τη δύναμη, φέρουμε την αεροδυναμική να μας βοηθήσει;” Έτσι γεννήθηκαν τα πρώτα winglets. Μικρά, άβολα, άσχημα στην αρχή, αλλά με μια λειτουργία που έμελλε να αλλάξει το παιχνίδι: downforce.

Το downforce σε μοτοσυκλέτα είναι σχεδόν μαγικό. Στην ευθεία, όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα, τα winglets πιέζουν τη μοτοσυκλέτα στο έδαφος. Αυτό σημαίνει πιο σταθερό μπροστινό, λιγότερα wheelies, περισσότερη επιτάχυνση χωρίς να επεμβαίνει το traction control. Είναι σαν να σου δίνει κάποιος έξτρα “βάρος” μόνο εκεί που το χρειάζεσαι και μόνο όταν το χρειάζεσαι. Το αστείο; Όσο πιο γρήγορα πας, τόσο πιο πολύ σε βοηθάει η ίδια η φύση. Απλά… ιδιοφυές.

 

Αλλά το πραγματικό σοκ ήρθε στις στροφές. Με τα winglets, το μπροστινό δεν “ελαφρώνει” στις εξόδους. Δεν κουνάει, δεν ψάχνει πρόσφυση, δεν σε προδίδει. Οι αναβάτες άρχισαν να ανοίγουν το γκάζι νωρίτερα, πιο άγρια, με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Η μοτοσυκλέτα παρέμενε κολλημένη στην άσφαλτο σαν να είχε δικά της φρένα αέρος. Εκεί κερδήθηκαν δέκατα. Εκεί χάθηκαν αγώνες. Εκεί γράφτηκε το νέο εγχειρίδιο οδήγησης MotoGP.

Και ενώ όλοι χτυπούσαν το κεφάλι τους, η Ducati πάλι έκανε το επόμενο βήμα. Εισήγαγε αεροδυναμικά κανάλια στο πίσω μέρος, deflectors, side fairings που δουλεύουν σαν “αεροκουβέρτες”, βοηθώντας τα ελαστικά να κρατούν θερμοκρασία και τη μοτοσυκλέτα να αναπνέει στο σωστό σημείο. Ξαφνικά, ολόκληρη η μοτοσυκλέτα έγινε ένα αεροπλάνο που απλά έτυχε να έχει δύο τροχούς.

MotoGP με τα winglets: Οι αναβάτες, αρχικά διστακτικοί, άρχισαν να συνηθίζουν τη νέα δυναμική. Με τα winglets, η μοτοσυκλέτα αντιστέκεται περισσότερο στον αέρα όταν ο αναβάτης βγαίνει από το slipstream, κάτι που αλλάζει εντελώς τις μάχες σώμα με σώμα. Στα φρεναρίσματα, τα winglets βοηθούν το μπροστινό να φορτώνεται πιο ομαλά. Στις αλλαγές κατεύθυνσης δίνουν σταθερότητα, αλλά κάνουν τη μοτοσυκλέτα λίγο πιο “αργή” στο πέταγμα από τη μία πλευρά στην άλλη. Εκεί φαίνεται η τέχνη: πόσο downforce θες χωρίς να χάσεις ευελιξία;

Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)

Η αεροδυναμική έκρηξη του MotoGP δημιούργησε ένα νέο είδος μάχης στα γκαράζ. Δεν είναι πια μόνο το μοτέρ, το πλαίσιο ή τα φρένα. Είναι το πώς σκίζει ο αέρας το fairing, πώς κυλάει πάνω στα winglets, πώς δημιουργεί μικρά vortex που βοηθούν ή καταστρέφουν τη σταθερότητα. Οι ομάδες πλέον έχουν CFD εργαστήρια που λειτουργούν σε 24ωρη βάση. Κάθε χιλιοστό μετράει. Κάθε ακμή, κάθε κλίση, κάθε πάχος μπορεί να σημαίνει μισό δέκατο.

Και για να καταλάβεις πόσο έχει αλλάξει το άθλημα, σκέψου ότι σήμερα οι μοτοσυκλέτες του MotoGP δημιουργούν τόσο μεγάλο downforce, που αν το έβαζες σε μοτοσυκλέτα του 2010, το πιρούνι θα είχε λυγίσει. Κυριολεκτικά.

Η Dorna προσπάθησε να περιορίσει τις υπερβολές. Οι κανονισμοί έγιναν πιο αυστηροί, τα winglets πρέπει να είναι ενσωματωμένα στο fairing και όχι αποσπώμενα. Όμως η ζημιά –ή μάλλον το θαύμα– είχε γίνει. Το MotoGP δεν θα ξαναγίνει ποτέ αυτό που ήταν. Οι μοτοσυκλέτες άλλαξαν, οι γραμμές οδήγησης άλλαξαν, οι απαιτήσεις άλλαξαν. Ο αέρας έγινε εργαλείο. Κι όταν βάζεις ανθρώπους σαν τους Ιταλούς της Ducati, τους Ιάπωνες της Yamaha ή τους μηχανικούς της Aprilia να παίζουν με τον αέρα… ξέρεις ότι το αποτέλεσμα θα μοιάζει λίγο με μαγεία.

Αυτό ήταν. Το νέο ευαγγέλιο της αεροδυναμικής δύο τροχών. Αν θέλεις πάμε κατευθείαν στο επόμενο θέμα, να συνεχίσουμε όσο είναι φρέσκια η φωτιά.

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • 4 τροχοί - Auto

    Sky Clean Car Wash Καθαρισμός – Πλυντήρια Αυτοκινήτων

    Sky Clean Car Wash Καθαρισμός – Πλυντήρια Αυτοκινήτων. Πλυντήριο αυτοκινήτων αυτόματο με βούρτσα lamcloth τελευταίας τεχνολογίας ακριβώς σαν βαμβάκι (cotton) CAR WASH SKY CLEAN – ΠΙΣΚΙΤΖΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Κ ΣΙΑ ΟΕ Καθαρισμός – Πλυντήρια Αυτοκινήτων ΘΗΒΩΝ [...]
  • seawater-cooling-2025-giati-afxanontai-oi-yperthermanseis-stous-thalassious-kinitires-kai-pos-sozeis-to-moter-prin-ginei-barbekiou
    Εμπορική ναυτιλία

    Seawater Cooling 2025: Γιατί αυξάνονται οι υπερθερμάνσεις στους θαλάσσιους κινητήρες και πώς σώζεις το μοτέρ πριν γίνει… μπάρμπεκιου

    Seawater Cooling 2025:  Με αφορμή τη σημαντική αύξηση των περιστατικών υπερθέρμανσης σε θαλάσσιους κινητήρες με seawater cooling το 2025… Αυξάνονται οι υπερθερμάνσεις σε θαλάσσιους κινητήρες με seawater cooling το 2025. Τι φταίει και πώς μπορεί [...]
  • pos-na-ziseis-mazi-me-to-aftokinito-sou-pano-apo-200-000-chiliometra-me-styl-kai-diarkeia
    4 τροχοί - Auto

    Πώς να «ζήσεις» μαζί με το αυτοκίνητό σου πάνω από 200.000 χιλιόμετρα με στυλ και διάρκεια

    Με το αυτοκίνητό σου πάνω από 200.000 χιλιόμετρα: Το αυτοκίνητό σου δεν είναι απλώς «εργαλείο μετακίνησης». Είναι επένδυση, καθημερινός σύντροφος στις πόλεις, στις εξορμήσεις, στα καφέ-μετά-αυτοκίνητου. Και αν το φροντίσεις όπως του αξίζει, μπορεί να [...]
  • Η νεραιδα και το παληκαρι
    Ελληνικές ιστορίες

    Η νεράιδα και το παλικάρι ζουν το Αμερικάνικο όνειρο!

    Η νεράιδα και το παλικάρι ζουν το Αμερικάνικο όνειρο! Παρέα με τον Μάστορα: Η νεράιδα και το παλικάρι ζουν το Αμερικάνικο όνειρο! Ο μάστορας αναπολεί και θυμάται τα έρημα νιάτα του και το Αμερικάνικο όνειρο!!! [...]
  • pos-leitourgei-to-intercooler-nerou-aera
    2 Τροχοί - Moto

    Πώς λειτουργεί το intercooler νερού–αέρα

    Πώς λειτουργεί το intercooler νερού–αέρα (water-to-air) και γιατί είναι πιο αποδοτικό σε κινητήρες υψηλής πίεσης. Πώς λειτουργεί το water-to-air intercooler; Μάθε γιατί προσφέρει ανώτερη ψύξη από τα air-to-air, πώς μειώνει τη θερμοκρασία εισαγωγής και γιατί [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Ένας 17χρονος drifter που σαρώνει!

    Ο νεαρότερος drifter στον κόσμο, Σταύρος Γρύλλης, απαντά στον Μιχάλη Κοντιζά για την εξέλιξη και τις εμπειρίες του ξεσηκώνοντας τους θαυμαστές του. MR ZERO Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Τα πέντε καλύτερα στιγμιότυπα από το αυστραλέζικο motogp!

    Οι πέντε καλύτερες φάσεις από έναν εκπληκτικό αγώνα του Moto Gp στην Αυστραλία. MR ZERO Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Γυρνώντας τον κόσμο πάνω σε μια Vespa!

    Για τον Στέργιο Γκόγκο και την Αλεξάνδρα Φεφοπούλου σημασία έχει το ταξίδι και όχι ο προορισμός, καθώς έχουν αφήσει τη ζωή που έκαναν στην Ελλάδα για να γυρίσουν τον κόσμο πάνω στον… Κίτσο. Όπου «Κίτσος» βάλτε [...]
  • Κανας Στρατος συνεργειο,engine power
    4 τροχοί - Auto

    Στράτος Κανάς Γενικό Συνεργείο

    Στράτος Κανάς Γενικό Συνεργείο ΚΑΝΑΣ ΣΤΡΑΤΟΣ Γενικό Συνεργείο Αυτοκινήτων Daihatsu Toyota Άγιος Δημήτριος Αθήνα Συνεργείο αυτοκινήτων, επισκευή, συντήρηση – ανταλλακτικά DAIHATSU & TOYOTA. Το συνεργείο αυτοκινήτων “ΚΑΝΑΣ ΣΤΡΑΤΟΣ” το οποίο βρίσκεται στον Άγιο Δημήτριο Αττικής, [...]
  • Bολταδα,engine power
    Ελληνικές ιστορίες

    Από τη Λακωνία στην Λαπωνία – Μια ξεχωριστή οδική περιπέτεια

    Από τη Λακωνία στην Λαπωνία – Μια ξεχωριστή οδική περιπέτεια Να ενώσουν οδικά, το νοτιότερο και το βορειότερο άκρο της ηπειρωτικής Ευρώπης, επιχειρούν πέντε Jeep μέσω μια μαραθώνιας – χωρίς στάση – διαδρομής 10.000 χλμ. [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    O Lewis Hamilton έπεσε με τη Yamaha M1 του Valentino Rossi;

    Η περίφημη τράμπα των δύο πρωταθλητών έγινε κανονικά ως είχε προγραμματιστεί στη Βαλένθια, ωστόσο η σιγή που ακολούθησε μάλλον είχε μια αδέξια αιτία. Για αρκετό διάστημα πριν την 9η Δεκεμβρίου, τα ορεκτικά για την φιλική [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Κίμωνας Θέος οδηγός αγώνων Ράλλυ της ΦΙΛΜΠΑ στο Engine Power

    MR ZERO Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1633 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/