Το Heave Damper στη Formula 1: ο “αφανής σταθεροποιητής” που κρατά το μονοθέσιο επίπεδο στις ευθείες και ήρεμο στις στροφές

to-heave-damper-sti-formula-1-o-afanis-statheropoiitis-pou-krata-to-monothesio-epipedo-stis-eftheies-kai-iremo-stis-strofes

Το Heave Damper στη Formula 1: Το heave damper στη Formula 1  ή αλλιώς το “τρίτο αμορτισέρ”  είναι ένα από αυτά τα εξαρτήματα που δεν φαίνονται ποτέ στην κάμερα, κι όμως κρατούν ολόκληρο το μονοθέσιο σε τάξη. Είναι η καρδιά της κάθετης σταθερότητας. Το κομμάτι που λέει στη μέση της αεροδυναμικής “βάστα λίγο, μην τρελαθείς, πάμε οργανωμένα”.

Στην ουσία, τα μονοθέσια έχουν δύο βασικές κατευθύνσεις κίνησης στην ανάρτηση. Την πλευρική (roll) και την κάθετη (heave). Το heave είναι αυτό που κάνει το μονοθέσιο να “βουτάει” μπροστά στα φρένα και να “σηκώνεται” στην επιτάχυνση. Αν αυτό το πράγμα μείνει ανεξέλεγκτο, το ground effect καταρρέει, το airflow στα tunnels γίνεται ασταθές και ο οδηγός νιώθει ότι κάθε bump είναι έκρηξη.

Το heave damper λοιπόν είναι εκεί για να ελέγχει την κάθετη κίνηση ταυτόχρονα στους δύο τροχούς. Δεν δουλεύει όταν η ανάρτηση γέρνει αριστερά–δεξιά. Δεν λειτουργεί στο roll. Λειτουργεί μόνο όταν το μονοθέσιο ανεβοκατεβαίνει ομοιόμορφα, σαν να χτυπάει κύμα. Αυτό είναι το “heave”.

Η δουλειά του; Να κρατά το ride height σταθερό. Και στη Formula 1, το ride height δεν είναι “άνεση”. Είναι αεροδυναμική απόδοση. Ένα χιλιοστό πιο χαμηλά και έχεις περισσότερο downforce αλλά ρισκάρεις bottoming. Ένα χιλιοστό πιο ψηλά και ξαφνικά το μονοθέσιο χάνει vacuum. Εδώ μπαίνει ο heave damper και κάνει το πιο απλό αλλά πιο δύσκολο πράγμα: να μην αφήνει το μονοθέσιο να κάνει αυτό που θέλει να το αφήνει να κάνει αυτό που πρέπει.

to-heave-damper-sti-formula-1-o-afanis-statheropoiitis-pou-krata-to-monothesio-epipedo-stis-eftheies-kai-iremo-stis-strofes

Στις ευθείες, όταν το aero φορτίζει το μονοθέσιο με τόνους πίεσης, το heave damper πρέπει να είναι αρκετά “σκληρό” ώστε το μονοθέσιο να μη βυθιστεί υπερβολικά. Αν βυθιστεί, το πάτωμα κολλάει στο έδαφος, ο αέρας δεν περνάει, το ground effect “σπάει” και αρχίζει το porpoising. Στις στροφές όμως, πρέπει να είναι αρκετά “μαλακό” ώστε το μονοθέσιο να νιώσει την άσφαλτο και να κρατήσει πρόσφυση. Είναι σαν να λες σε ένα σύστημα: “να είσαι σταθερό, αλλά ταυτόχρονα ευαίσθητο”. Όχι εύκολο.

Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)

Το Heave Damper στη Formula 1: Οι ομάδες ρυθμίζουν τον heave damper με ακρίβεια τρελή. Αλλάζουν preload, αλλάζουν spring rate, αλλάζουν υδραυλική απόσβεση, αλλάζουν φάση δουλειάς. Κάθε πίστα έχει δική της ανάγκη. Στη Monza θες σκληρό heave για τις υψηλές ταχύτητες. Στη Σιγκαπούρη θες πιο μαλακό για τα bumps. Στη Suzuka θες ένα υβρίδιο γιατί οι καμπές αλλάζουν συνεχώς ρυθμό και φορτία.

Το πιο όμορφο κομμάτι; Όταν ο heave damper δουλεύει τέλεια, ο οδηγός… δεν καταλαβαίνει τίποτα. Και αυτό είναι το καλύτερο κομπλιμέντο για έναν μηχανικό. Το μονοθέσιο απλά ρέει. Δεν χτυπάει. Δεν βουτάει. Δεν πετάει. Είναι σταθερό, σαν γραμμή πάνω σε laser.

Όταν όμως δεν δουλεύει; Τότε ο οδηγός καταλαβαίνει τα πάντα. Το μονοθέσιο χοροπηδάει, το πάτωμα τρώει curb και πετά σπίθες πολύ πιο έντονα, η πρόσφυση στις γρήγορες καμπές εξαφανίζεται. Και στις ευθείες; Το porpoising ξαναχτυπά.

Ο heave damper είναι σαν τον αφανή ήρωα: δεν φαίνεται πουθενά, αλλά χωρίς αυτόν το μονοθέσιο δεν είναι μονοθέσιο. Είναι ένα κομμάτι ανθρακονήματος που προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα σε δυνάμεις που θέλουν να το σηκώσουν, να το βυθίσουν, να το διαλύσουν.

Κι όμως, αυτό το μικρό, κρυμμένο μηχανικό εξάρτημα κρατά την F1 όρθια στις πιο επικίνδυνες στιγμές της.

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • το μπαλκονι του ακη,engine power
    Lifestyle

    Το Μπαλκόνι του Άκη στην Αλυκή Πάρου

    Το Μπαλκόνι του Άκη στην Αλυκή Πάρου Το Μπαλκόνι του Άκη είναι μία παραδοσιακή ταβέρνα που λειτουργεί από το 1999. Προσφέρει φρέσκα ψάρια, που πιάνει ο ίδιος ο ιδιοκτήτης, διάφορα θαλασσινά, ντόπια κρέατα και λαχανικά [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Στην Ρώμη οι πρώτοι Ολυμπιακοί αγώνες του μηχανοκίνητου αθλητισμού

    Τους δικούς του «Ολυμπιακούς Αγώνες» θα έχει πλέον ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, καθώς η FIA ανακοίνωσε επίσημα μία νέα παγκόσμια διοργάνωση με την ονομασία FIA Motorsport Games. Ο σκοπός και ο στόχος είναι να αναβαθμιστεί το [...]
  • pos-na-elegxeis-to-systima-kafsimou-tou-fortigou-sou
    4 τροχοί - Auto

    Πώς να ελέγξεις το σύστημα καυσίμου του φορτηγού σου

    Πώς να ελέγξεις το σύστημα καυσίμου του φορτηγού σου, να προλάβεις διαρροές, αέρα, βουλωμένα φίλτρα και προβλήματα στην αντλία πριν σε αφήσουν στο δρόμο. Το φορτηγό “τραβάει” αέρα; Ρε φίλε, μην το αφήνεις να ρουφάει [...]
  • χιος
    Τηλεοπτική εκπομπή

    Τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power 7.5.24

    Τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power 7.5.24 Το Engine Power και ο Μιχάλης Κοντιζάς μας ταξιδεύουν στο νησί των Αγίων και της Μαστίχας! Η Μυροβόλος Χίος μας αγκαλιάζει και μας συναρπάζει. Ας την γνωρίσουμε… Βάλε κράνος ,φόρα [...]
  • rally-sprint-livadias-apotelesmata-agona-asoaa-sprint-leivadias-rally-sprint-2023
    4 τροχοί - Auto

    Τελική κατατάξη Rally Sprint Λειβαδιάς

    Τελική κατατάξη Rally Sprint Λειβαδιάς Τελική κατατάξη Rally Sprint Λειβαδιάς Σας ευχαριστούμε που αφιερώσατε χρόνο για να διαβάσετε αυτό το άρθρο Δείτε όλα τα θέματα του Engine Power  στο SPORTIME!!! Επιστροφή στην Αρχική Engine Power See Full [...]
  • WRC- Rally-f1-allagh-kamia-engine-power
    4 τροχοί - Auto

    WRC η κρητική αυξάνεται μα αλλαγή καμία

    WRC η κρητική αυξάνεται μα αλλαγή καμία Το WRC βρίσκεται σε ένα κομβικό σημείο, η κρητική και τα παράπονα από τις ομάδες αυξάνονται και από τον κόσμο που χάνεται σταδιακά αφού συνεχίζει να είναι σταθερά [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Όταν τα κορίτσια κλέβουν την παράσταση και στους Riders, Stunt Girl crazy ride.

    Όταν τα κορίτσια κλέβουν την παράσταση και στους Riders, Stunt Girl crazy ride. MR ZERO Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Να ‘ναι καλά η τεχνολογική πρόοδος και η…τρέλα ορισμένων κατασκευαστών που μας χαρίζουν συναρπαστικές στιγμές με τα πιο “κουλά” οχήματα για πάγο και χιόνι που έχουμε δει ποτέ! MR ZERO Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που [...]
  • leschi-smokovou-4x4-offroad-smokovo-kopi-pitas
    4 τροχοί - Auto

    Η Λέσχη Σμοκόβου 4×4 παίρνει τα βουνά

    Η Λέσχη Σμοκόβου 4×4 παίρνει τα βουνά Λέσχη Σμοκόβου 4×4 θα διεξαχθεί στις 11-12 Φεβρουαρίου συνάντηση φίλων της Λέσχης, στην Λουτροπηγή όπου θα γίνει και η καθιερωμένη κοπή της πίτας για το 2023. Μηχανοκίνητος Αθλητισμός: [...]
  • to-trail-braking-sto-motogp-i-stigmi-pou-o-anavatis-frenarei-mesa-sti-strofi-kai-i-fysiki-
    2 Τροχοί - Moto

    Το Trail Braking στο MotoGP: η στιγμή που ο αναβάτης φρενάρει μέσα στη στροφή και η φυσική του κάνει τα νεύρα… κορδόνι

    Το Trail Braking στο MotoGP: Το trail braking είναι μια από τις πιο τρομακτικές και ταυτόχρονα πιο όμορφες τεχνικές στο MotoGP. Αν δεν το έχεις ζήσει, δύσκολα το καταλαβαίνεις. Φαίνεται παράλογο: φρενάρεις και στρίβεις μαζί; [...]
  • 28i-oktovriou-1940-to-mikro-arma-pou-palepse-gia-tin-eleftheri-ellada
    Ελληνικές ιστορίες

    28η Οκτωβρίου 1940 – Το μικρό άρμα που πάλεψε για την ελεύθερη Ελλάδα

    28η Οκτωβρίου 1940 και οι μηχανές της ελευθερίας πήραν μπρος. Το θωρακισμένο Fiat-Ansaldo L3/35 και η ατσάλινη ψυχή των Ελλήνων του ’40. Η 28η Οκτωβρίου δεν είναι απλώς μια ημερομηνία στο ημερολόγιο. Είναι ένα ρήγμα [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1669 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/