
Πώς να ρυθμίσεις σωστά την αλυσίδα της μοτοσυκλέτας σου – φυσική, φθορά και τεχνικές ακρίβειας. Θες να μάθεις πώς ρυθμίζεις σωστά την αλυσίδα της μοτοσυκλέτας σου; Μάθε τη φυσική πίσω από την τάση, τη λίπανση, τον καθαρισμό και τη φθορά της αλυσίδας, για μέγιστη απόδοση και ασφάλεια.
Η αλυσίδα είναι ο κρίκος που συνδέει τη δύναμη με τον δρόμο. Είναι το πιο απλό αλλά και πιο παραγνωρισμένο εξάρτημα στη συντήρηση μιας μοτοσυκλέτας. Όμως, κάθε φορά που πατάς το γκάζι, η αλυσίδα δέχεται δυνάμεις εφελκυσμού, κρούσης και στρέψης πολλαπλάσιες του βάρους της μηχανής. Αν δεν είναι σωστά τεντωμένη ή λιπασμένη, χάνεις απόδοση, προκαλείς φθορά σε γρανάζια, ακόμα και ζημιές στο κιβώτιο.
Η σωστή ρύθμιση της αλυσίδας βασίζεται στη γεωμετρία της ανάρτησης. Όταν το ψαλίδι κινείται, αλλάζει η απόσταση μεταξύ μπροστινού και πίσω γραναζιού. Αν η αλυσίδα είναι υπερβολικά τεντωμένη, κάθε συμπίεση της ανάρτησης αυξάνει το φορτίο στα ρουλεμάν του άξονα, στον άξονα του γραναζιού και στο ρουλεμάν του κιβωτίου. Αντίθετα, μια πολύ χαλαρή αλυσίδα μπορεί να “πετάξει” ή να χτυπήσει στο ψαλίδι, προκαλώντας δονήσεις και κραδασμούς.
Η χρυσή τομή είναι η ελεύθερη κίνηση (slack) 20–30 χιλιοστά, μετρημένη στο κέντρο της αλυσίδας, στο πιο χαμηλό σημείο μεταξύ των γραναζιών, όταν η μοτοσυκλέτα βρίσκεται στο έδαφος. Η μέτρηση γίνεται πιέζοντας την αλυσίδα πάνω–κάτω και υπολογίζοντας τη διαφορά. Αν η μοτοσυκλέτα έχει μονομπράτσο ψαλίδι ή αναρτήσεις με διαφορετική γεωμετρία, η διαδικασία αλλάζει ορισμένοι κατασκευαστές ορίζουν την τάση με το βάρος του αναβάτη πάνω στη σέλα, ώστε να εξομοιώνεται η θέση λειτουργίας.
Η ρύθμιση γίνεται μέσω των εκκεντρικών ή βιδωτών ρυθμιστών (chain adjusters) στο πίσω ψαλίδι. Πριν ξεκινήσεις, χαλαρώνεις τον άξονα του πίσω τροχού. Έπειτα, γυρίζεις και τις δύο βίδες ρύθμισης συμμετρικά, μετρώντας με παχύμετρο ή μετρητή χαρακιών ώστε ο τροχός να μείνει απόλυτα ευθυγραμμισμένος. Η ευθυγράμμιση είναι εξίσου σημαντική με την τάση: αν ο τροχός δεν είναι παράλληλος στο μπροστινό, η αλυσίδα φθείρεται άνισα και η μοτοσυκλέτα αλλάζει συμπεριφορά στις στροφές.
Πώς να ρυθμίσεις σωστά την αλυσίδα της μοτοσυκλέτας σου : Η λίπανση είναι το δεύτερο θεμέλιο της σωστής λειτουργίας. Οι αλυσίδες σύγχρονων μοτοσυκλετών διαθέτουν O-ring ή X-ring στεγανοποιήσεις, οι οποίες συγκρατούν το εσωτερικό γράσο. Το εξωτερικό λιπαντικό δεν “λιπαίνει” τα ρουλεμάν, αλλά προστατεύει από τη διάβρωση και τη σκόνη. Το λάθος προϊόν μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα O-rings γι’ αυτό χρησιμοποιούνται αποκλειστικά chain lubes σχεδιασμένα για O-ring/X-ring, με βάση PTFE ή τεφλόν, που στεγνώνουν χωρίς να πετούν. Η εφαρμογή γίνεται σε ζεστή αλυσίδα (μετά τη βόλτα), ώστε το λιπαντικό να εισχωρήσει καλύτερα.
Ο καθαρισμός είναι εξίσου κρίσιμος. Πριν τη λίπανση, η αλυσίδα καθαρίζεται με ειδικό καθαριστικό αλυσίδας ή κηροζίνη, ποτέ με βενζίνη ή ισχυρούς διαλύτες που καταστρέφουν τα λαστιχάκια. Η περιστροφή του τροχού γίνεται πάντα με το χέρι, ποτέ με τη μηχανή αναμμένη — ένα λάθος που έχει στοιχίσει δάχτυλα σε αμέτρητους απρόσεκτους.
Η φθορά της αλυσίδας διαπιστώνεται μετρώντας τη συνολική επιμήκυνση. Αν 20 κρίκοι ξεπερνούν το μήκος προδιαγραφής κατά 1%, η αλυσίδα πρέπει να αντικατασταθεί. Επίσης, αν ορισμένοι κρίκοι έχουν “κολλήσει” (stiff links) ή η αλυσίδα κάνει “κλικ” κατά την περιστροφή, σημαίνει ότι οι πείροι έχουν χάσει τη λίπανσή τους.
Η σωστή συντήρηση αλυσίδας επεκτείνει τη διάρκεια ζωής της έως και 25.000 χλμ. Αν όμως αγνοηθεί, προκαλεί φθορά στα γρανάζια (τα δόντια γίνονται μυτερά και λυγίζουν), θόρυβο και απώλεια ισχύος. Οι μηχανικοί συνιστούν πάντα αλλαγή αλυσίδας και γραναζιών ως σετ, γιατί φθαρμένα γρανάζια φθείρουν άμεσα τη νέα αλυσίδα.
Η αλυσίδα είναι το σημείο όπου η δύναμη γίνεται κίνηση. Αν είναι καθαρή, λιπασμένη και σωστά τεντωμένη, ο κινητήρας σου δουλεύει με λιγότερο κόπο και περισσότερη απόδοση. Είναι ένα εξάρτημα ταπεινό αλλά μηχανικά πανέμορφο και, όπως κάθε κρίκος, αξίζει φροντίδα για να μην “σπάσει” ποτέ.
Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!



