
Πώς λειτουργεί το σύστημα αγκυροβολίας: Το αγκυροβόλιο ενός πλοίου δεν είναι απλώς “ρίχνω άγκυρα”. Είναι μια από τις πιο ισχυρές και καλοσχεδιασμένες μηχανικές διαδικασίες που υπάρχουν στη θάλασσα. Γιατί όταν μιλάμε για πλοίο 10.000, 50.000 ή 200.000 τόνων, το να το κρατήσεις σταθερό σε ένα σημείο είναι σαν να προσπαθείς να αλυσοδέσεις βουνό πάνω σε κινούμενη άμμο.
Η καρδιά του συστήματος είναι το windlass, το βαρούλκο της άγκυρας. Είναι ένας γιγάντιος μηχανισμός που μπορεί να τραβήξει, να αφήσει και να “κρατήσει” την αλυσίδα υπό τεράστιες δυνάμεις. Δουλεύει συνήθως με υδραυλικά ή ηλεκτρικά μοτέρ, με ροπές απίστευτες τόσο μεγάλες που μπορούν να χαράξουν το κατάστρωμα αν κάποιος κάνει λάθος χειρισμό.
Η αλυσίδα της άγκυρας δεν είναι… απλή αλυσίδα. Είναι ειδικές βαριές αλυσίδες από κράματα υψηλής αντοχής, με κάθε κρίκο να ζυγίζει από 50 έως και 200 κιλά, ανάλογα το μέγεθος του πλοίου. Οι κρίκοι έχουν ειδική περιμετρική διάταξη, με διάκενα ώστε να “κάθονται” σωστά πάνω στα γρανάζια του windlass και να μην γλιστρούν. Το νερό, το αλάτι και η πίεση θέλουν υλικό που δεν κουράζεται εύκολα.
Το άλλο μυστικό είναι το chain locker, ο χώρος μέσα στο πλοίο όπου κάθεται η αλυσίδα. Εκεί, η άγκυρα μπορεί να έχει 200–400 μέτρα αλυσίδας. Σκεφτείτε πόσο βάρος είναι αυτό. Γιατί χρειάζεται τόσο; Γιατί η άγκυρα δεν κρατά το πλοίο… η αλυσίδα το κρατά. Η άγκυρα “πιάνει”, αλλά η αλυσίδα, ξαπλωμένη στον βυθό, δημιουργεί αντίσταση. Όσο πιο οριζόντια είναι η έλξη, τόσο καλύτερα δουλεύει.
Οι ναυτικοί υπολογίζουν τον κανόνα: 5 έως 7 φορές το βάθος. Αν ρίχνεις άγκυρα στα 20 μέτρα, αφήνεις 100–140 μέτρα αλυσίδα. Αν αφήσεις λιγότερα, το πλοίο θα κουνηθεί. Αν αφήσεις περισσότερα, μπορεί να βρεθείς… πάνω σε άλλους.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Πώς λειτουργεί το σύστημα αγκυροβολίας: Το ίδιο το ρίξιμο της άγκυρας είναι τελετουργία. Ο αξιωματικός γέφυρας δίνει εντολή, ο μηχανισμός απελευθερώνει τη σύσφιξη και η αλυσίδα πέφτει με ορμή τόσο μεγάλη που το κατάστρωμα τρέμει. Στο πρώτο “κράτημα”, όταν η άγκυρα γαντζώνει στον πυθμένα, η δύναμη που περνά στην αλυσίδα μπορεί να φτάσει τόνους. Για αυτό το windlass έχει ειδικό brake system, φτιαγμένο για να κρατάει δυνάμεις που θα λύγιζαν αυτοκίνητο στα δύο.
Σε μεγάλα πλοία χρησιμοποιείται και bow thruster μαζί με την άγκυρα για να κρατήσει το πλοίο σταθερό λόγω ανέμων και ρευμάτων. Στη ναυπηγική γλώσσα αυτό λέγεται “holding position”. Η άγκυρα δεν είναι το μόνο μέρος του συστήματος είναι μόνο η αρχή.
Στη σύγχρονη ναυτιλία, τα αγκυροβολικά συστήματα έχουν αισθητήρες έντασης, θερμικούς αισθητήρες για τα φρένα, ακόμη και αυτόματες λειτουργίες που υπολογίζουν βάθος, μήκος αλυσίδας και ιδανικές γωνίες. Ακόμα όμως και έτσι, το καλό αγκυροβόλιο παραμένει τέχνη. Ο καπετάνιος πρέπει να ξέρει τον πυθμένα άμμο, λάσπη, βράχο, χαλίκι γιατί κάθε έδαφος συμπεριφέρεται διαφορετικά.
Στο τέλος της ημέρας, πίσω από κάθε ήρεμο πλοίο που κάθεται ακίνητο στον κόλπο, κρύβεται μια μηχανή, μια αλυσίδα, ένας μηχανισμός και πολλή γνώση. Η άγκυρα δεν είναι “ένα μεγάλο μέταλλο”. Είναι ένα σύστημα που κρατάει έναν γίγαντα στη θέση του, όσο κι αν τον τραβάει ο άνεμος, το κύμα και ο ωκεανός.



