Η ιστορία των Group B: Η εποχή των τεράτων

Η πιο ακραία, επικίνδυνη και θρυλική εποχή του WRC

Η ιστορία των Group B: Η πιο ακραία, επικίνδυνη και θρυλική εποχή του WRC. Από την Audi Quattro και τη Lancia 037 μέχρι την τραγωδία της Κορσικής, το Group B παραμένει η πιο εκρηκτική ιστορία του μηχανοκίνητου κόσμου.

Δεν ήταν αγώνας. Ήταν πανδαιμόνιο. Από το 1982 έως το 1986, ο κόσμος των ράλι γνώρισε την πιο θεαματική, επικίνδυνη και ακραία περίοδό του. Ήταν η εποχή των Group B, των αυτοκινήτων που αψήφησαν τη φυσική, τη λογική και, τελικά, τη ζωή. Μια εποχή όπου οι μηχανικοί έπαιζαν τον ρόλο του Θεού, οι οδηγοί τον ρόλο του ήρωα και οι θεατές στέκονταν λίγα εκατοστά από την καταστροφή.

Το Group B γεννήθηκε από την FIA ως όραμα. Μετά το 1979, η παγκόσμια ομοσπονδία ήθελε να ανανεώσει το ενδιαφέρον για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC). Οι κατηγορίες Group 4 και Group 5 είχαν φτάσει στο όριό τους, οπότε αποφασίστηκε η δημιουργία μιας νέας κατηγορίας που θα επέτρεπε στις εταιρείες να φτιάχνουν ελαφριά, πανίσχυρα αυτοκίνητα με ελάχιστους περιορισμούς. Το μόνο που ζητούσε η FIA ήταν να κατασκευαστούν 200 μονάδες παραγωγής για να εγκριθεί η συμμετοχή. Όλα τα υπόλοιπα ήταν ελεύθερα.

Η λέξη “ελεύθερα” αποδείχθηκε μοιραία.

Η Audi άνοιξε το χορό. Το 1981, παρουσίασε το Audi Quattro, το πρώτο τετρακίνητο ράλι αυτοκίνητο που άλλαξε για πάντα το παιχνίδι. Με 5κύλινδρο τούρμπο κινητήρα 2.1 λίτρων, απέδιδε αρχικά 300 ίππους. Μέσα σε δύο χρόνια ξεπέρασε τους 500. Η τετρακίνηση έδωσε στην Audi τη δυνατότητα να μεταφέρει δύναμη εκεί που κανείς δεν το είχε σκεφτεί. Στο χιόνι, στη λάσπη, στα βουνά, το Quattro έμοιαζε με πλάσμα άλλου πλανήτη.

Η Michele Mouton, η πρώτη και μοναδική γυναίκα που κέρδισε αγώνα WRC, οδήγησε το Audi Quattro στη δόξα, σπάζοντας ταμπού και προκαταλήψεις. Η Audi έγινε συνώνυμο της τεχνολογικής υπεροχής. Οι Γερμανοί έφεραν τα ηλεκτρονικά, οι Ιταλοί το πάθος.

Η Lancia απάντησε με το πιο όμορφο τέρας όλων: το Lancia 037. Πίσω κίνηση, μηχανικός υπερσυμπιεστής, σωληνωτό πλαίσιο. Ήταν το τελευταίο αυτοκίνητο χωρίς τετρακίνηση που κατέκτησε τίτλο. Το 1983, με τον Walter Röhrl στο τιμόνι, η 037 νίκησε τα πάντα και τους πάντες. Η Lancia απέδειξε ότι ο έλεγχος μπορούσε ακόμα να νικήσει τη δύναμη. Αλλά ήξερε ότι αυτό δεν θα κρατούσε.

i-istoria-ton-group-b-i-epochi-ton-teraton-wrc

Το 1984 η Peugeot μπήκε στο παιχνίδι με το 205 Turbo 16. Με κινητήρα 1.8 τούρμπο τοποθετημένο στο κέντρο, τετρακίνηση και βάρος κάτω από έναν τόνο, το αυτοκίνητο ήταν κυριολεκτικά βόμβα. Ο Ari Vatanen έγινε ο πρώτος πιλότος που το έφερε στη νίκη. Το 1985 ο Timo Salonen κέρδισε το πρωτάθλημα. Η Peugeot είχε γεννήσει το απόλυτο όπλο.

Και μετά ήρθε η Lancia Delta S4. Κινητήρας με συνδυασμό τουρμπίνας και κομπρέσορα, 1.8 λίτρα, 600 ίπποι, 900 κιλά. 0-100 km/h σε 2,3 δευτερόλεπτα. Ναι, σε χώμα. Ο Henri Toivonen ήταν ο άνθρωπος που θα έγραφε το μέλλον. Ήταν μόλις 29 ετών. Στο Ράλι Κορσικής, το 1986, οδηγώντας την S4, έχασε τον έλεγχο σε μια φαινομενικά εύκολη στροφή. Το αυτοκίνητο έπεσε σε χαράδρα και εξερράγη. Ο Toivonen και ο συνοδηγός του Sergio Cresto δεν βγήκαν ποτέ.

Η ιστορία των Group B: Η εικόνα του φλεγόμενου αυτοκινήτου έκανε τον γύρο του κόσμου. Η FIA, σε πανικό, ανακοίνωσε την άμεση κατάργηση του Group B στο τέλος της χρονιάς. Ήταν το τέλος μιας εποχής που κράτησε μόνο πέντε χρόνια, αλλά σημάδεψε για πάντα το WRC.

Τα Group B ήταν κάτι περισσότερο από αγωνιστικά. Ήταν πειράματα φυσικής. Με πλαίσια από kevlar, αμάξωμα από ανθρακονήματα, εκρηκτικούς κινητήρες και συστήματα μετάδοσης που δούλευαν στα όρια. Οι οδηγοί έπρεπε να έχουν ικανότητες υπερανθρώπων. Ο Vatanen έλεγε: “Αν κάνεις λάθος, δεν θα το μάθεις ποτέ”. Οι θεατές στέκονταν πάνω στις γραμμές, άγγιζαν τα αυτοκίνητα καθώς περνούσαν. Ήταν τρέλα και λατρεία μαζί.

Κανείς δεν θα ξεχάσει το Ράλι Πορτογαλίας του 1986. Ο Πορτογάλος οδηγός Joaquim Santos έχασε τον έλεγχο του Ford RS200, χτύπησε θεατές. Τρεις νεκροί, πάνω από τριάντα τραυματίες. Οι εικόνες τρόμου έκαναν τον γύρο του κόσμου. Ήταν ξεκάθαρο ότι η κατάσταση είχε ξεφύγει.

Το τέλος ήρθε σιωπηλά. Μετά το Ράλι Φινλανδίας του 1986, η FIA ανακοίνωσε την κατάργηση της κατηγορίας. Οι ομάδες πέρασαν στο Group A, πιο ήπια, πιο ασφαλή, αλλά ποτέ ξανά τόσο συγκλονιστικά. Οι μηχανές σώπασαν, αλλά ο μύθος έμεινε.

Η Audi Quattro S1, η Peugeot 205 T16 Evo 2, η Lancia Delta S4, η Ford RS200 και η MG Metro 6R4 έγιναν αντικείμενα λατρείας. Σήμερα φιλοξενούνται σε μουσεία, σε ιδιωτικές συλλογές, σε εκθέσεις όπου οι άνθρωποι σκύβουν με δέος να δουν πώς έμοιαζε η υπερβολή όταν είχε σχήμα.

Στην πραγματικότητα, το Group B ήταν το πιο ανθρώπινο κεφάλαιο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Γιατί ήταν η εποχή που οι μηχανές ξεπέρασαν τον άνθρωπο, κι εκείνος, για λίγο, προσπάθησε να τις ακολουθήσει. Ήταν το σημείο που η τεχνολογία έδειξε τα δόντια της, αλλά και το σημείο που ο άνθρωπος κατάλαβε πως η ταχύτητα έχει όριο και το όριο είναι η ζωή.

Το ράλι δεν ήταν ποτέ ξανά το ίδιο. Όμως όσοι έζησαν το Group B δεν το ξέχασαν ποτέ. Οι οδηγοί έγιναν θρύλοι, οι μηχανές έγιναν μύθοι και η σκόνη εκείνης της εποχής παραμένει ακόμη στον αέρα, έστω κι αν πέρασαν σαράντα χρόνια.

Στο τέλος, το Group B δεν καταργήθηκε. Απλώς σταμάτησε να υπάρχει στον δρόμο. Συνεχίζει να ζει στη φαντασία κάθε οδηγού που ονειρεύεται να κρατήσει για λίγο τιμόνι από ατσάλι και να νιώσει την κραυγή μιας μηχανής που δεν θα ξαναγεννηθεί.

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • batman-batmobile-o-thrylos-tis-skoteinis-superhero-michanis
    4 τροχοί - Auto

    Batman BATMOBILE : O Θρύλος της Σκοτεινής Μηχανής

    Batman BATMOBILE : Από τα κόμικς του 1939 μέχρι τα κινηματογραφικά τέρατα του 21ου αιώνα. Στον κόσμο της μυθοπλασίας, υπάρχουν αυτοκίνητα-θρύλοι. Αλλά κανένα δεν αγγίζει το επίπεδο του Batmobile ενός οχήματος που είναι κάτι πολύ [...]
  • ta-aftokinita-tou-james-bond-afto-to-kataskopiko-parathyro-sti-michanokiniti-istoria
    4 τροχοί - Auto

    Τα αυτοκίνητα του James Bond: Αυτό το κατασκοπικό παράθυρο στη Μηχανοκίνητη Ιστορία

    Τα αυτοκίνητα του James Bond: Στο σύμπαν της μυστικής δράσης όπου κυριαρχεί ο πράκτορας 007, η ταχύτητα, η τεχνολογία και η στιλιστική υπεροχή δεν είναι απλώς στοιχεία είναι όπλα. Και τα «όπλα» αυτά πολλές φορές [...]
  • i-istoria-tou-top-fuel-dragster-i-ekrixi-tis-gis
    2 Τροχοί - Moto

    Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ TOP FUEL DRAGSTER – Η ΕΚΡΗΞΗ ΤΗΣ ΓΗΣ

    Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ TOP FUEL DRAGSTER :  Δεν είναι αγώνας. Είναι τελετουργία βίας. Είναι 3,6 δευτερόλεπτα κόλασης. Όταν το Top Fuel Dragster στήνεται στη γραμμή, ο αέρας γύρω του αλλάζει θερμοκρασία. Ο ήχος του δεν [...]
  • i-istoria-tou-dakar-rally
    4 τροχοί - Auto

    Η ιστορία του Dakar Rally

    Η ιστορία του Dakar Rally είναι μια συναρπαστική, πλην όμως και σκληρή αφήγηση αντοχής, περιπέτειας, τεχνολογικής πρόκλησης και ταυτόχρονα μιας σειράς τραγικών και ηρωικών στιγμών. Από την πρώτη του έκδοση, το 1978-79, μέχρι τις σύγχρονες [...]
  • michalis-papoutsas-trial-ride-o-mykoniatis-pou-ekane-ti-m2-na-koitazei-kyklades
    2 Τροχοί - Moto

    Μιχάλης Παπουτσάς Trail Ride: Ο Μυκονιάτης που έκανε την Μ2 να κοιτάζει Κυκλάδες!

    Μιχάλης Παπουτσάς Trail Ride: Η Ιτέα, το περασμένο διήμερο 25-26 Οκτωβρίου, έγινε το επίκεντρο της μοτοσυκλετιστικής πλοήγησης και ακρίβειας, καθώς φιλοξένησε τον 2ο γύρο του Πανελληνίου Κυπέλλου Trail Ride 2025 υπό την αιγίδα της Α.ΜΟΤ.Ο.Ε. [...]
  • Η πιο ακραία, επικίνδυνη και θρυλική εποχή του WRC
    4 τροχοί - Auto

    Η ιστορία των Group B: Η εποχή των τεράτων

    Η ιστορία των Group B: Η πιο ακραία, επικίνδυνη και θρυλική εποχή του WRC. Από την Audi Quattro και τη Lancia 037 μέχρι την τραγωδία της Κορσικής, το Group B παραμένει η πιο εκρηκτική ιστορία [...]
  • to-rali-akropolis-to-rali-ton-theon-rally-wrc-
    4 τροχοί - Auto

    Το Ράλι Ακρόπολις, το Ράλι των Θεών

    Το Ράλι Ακρόπολις – Το Ράλι των Θεών: Η ιστορία του Ράλι Ακρόπολις από το 1953 μέχρι σήμερα. Από τα Group B και τους θρύλους McRae, Sainz, Kankkunen έως τη σύγχρονη υβριδική εποχή. Το Ράλι που [...]
  • oi-thryloi-ton-dyo-trochon-rekor-prosopikotites-ellada-kai-kosmos
    2 Τροχοί - Moto

    Οι θρύλοι των δύο τροχών: Ρεκόρ, Πρόσωπικότητες, Ελλάδα και κόσμος

    Οι θρύλοι των δύο τροχών: Ο κόσμος της μοτοσυκλέτας δεν είναι απλώς κυβικά και επιδόσεις. Είναι άνθρωποι που μεταμορφώνουν το φόβο σε συγκέντρωση, τη βροχή σε πρόσφυση, τη λάσπη σε δόξα. Είναι μια παράξενη δημοκρατία: [...]
  • ta-aftokinita-mythoi
    4 τροχοί - Auto

    Τα αυτοκίνητα μύθοι

    Τα αυτοκίνητα μύθοι : Οι μύθοι που δεν σβήνουν, τα αυτοκίνητα που έγιναν ιδεολογία, από τη Ford Mustang ως τη Porsche 911, ο Μιχαήλ Κοντιζάς και το 12PRONEWS αναλύουν τα αυτοκίνητα που ξεπέρασαν τον χρόνο [...]
  • TYRE SHOP,ENGINE POWER
    2 Τροχοί - Moto

    TYRE SHOP

    TYRE SHOP Στο Tyre Shop θα βρεις όλα όσα χρειάζεσαι για τους τροχούς και ότι υπάρχει πάνω σε αυτούς για την αγαπημένη σου μοτοσυκλέτα και αρκετά ακόμα. Μάθε πως θα ελέγξεις τη μοτοσυκλέτα σου Το [...]
  • ekthesi-aytokinitoy-ekthesi-motosykletas-ekthesi-fortigon-MOTOR-FESTIVAL-BAZAAR-FESTIVAL
    2 Τροχοί - Moto

    Η έκθεση της μηχανοκίνησης που μας ενώνει

    Η έκθεση της μηχανοκίνησης που μας ενώνει Η έκθεση αυτοκινήτου, μοτοσυκλέτας, επαγγελματικών οχημάτων και γενικότερα η έκθεση της μηχανοκίνησης θα γίνει στο Ποδηλατοδρόμιο. Στο Ολυμπιακό ποδηλατοδρόμιο η έκθεση της μηχανοκίνησης θα διεξαχθεί στις 20-21 Μάϊου [...]
  • apotelesmata-1ou-agona-pan-protathlimatos-drift-sto-limani-tou-irakliou-τελικα
    4 τροχοί - Auto

    Μοναδικές στιγμές στον 1ο αγώνα του DRIFT

    Μοναδικές στιγμές στον 1ο αγώνα του DRIFT Τα αποτελέσματα στις κατηγορίας D1, D2 και τη D3 στον 1ο γύρο του Πανελληνίου Πρωταθλήματος DRIFT στο λιμάνι του Ηρακλείου. Τυχεροί όσοι έζησαν τον 1ο γύρο του Πανελληνίου [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Ταξιδεύοντας με 303 km/h στην Autobahn

    Την απουσία ορίων ταχύτητας στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους φαίνεται να απολαμβάνει ο οδηγός ενός Audi RS Q8 ο οποίος θέλησε να μοιραστεί μαζί μας την εμπειρία του να ταξιδεύεις με 303 χλμ./ώρα. Πηγή : caranddriver.gr   [...]
  • Τηλεοπτική εκπομπή

    Τρέϊλερ τηλεοπτικής εκπομπής 8/7/21

    Τρέϊλερ τηλεοπτικής εκπομπής 8/7/21 Ένα επεισόδιο που μας ξεπερνά!!! Αυτή την Πέμπτη στις 21:00 το βράδυ στο κανάλι Έψιλον θα ζήσουμε πρωτόγνωρες εμπειρίες δράσης και μηχανοκίνητης αδρεναλίνης!!! Παναγιώτης Κουζης Tuning Marathon Festival Παναγιώτης Ρουστέμης & [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Βουτιά στον λάκο ο Κώστας Παπάς από τα Ιωάννινα

    Ο Κώστας Πάπας ο προέδρος της λέσχης των 4χ4 Ιωαννίνων όπως φαίνεται δεν φοβάται τίποτα και βουτάει κυριολεκτικά στον λάκο με τα φίδια στα πλαίσια των ανάγκων του αγώνα και των εντυπώσεων. Ο ατρόμητος λοιπόν [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    F1 :10 βασικά πράγματα που πρέπει να ξέρεις για το νέο πρωτάθλημα!

    Φέτος συμπληρώνονται 70 χρόνια από τότε που ξεκίνησε το επίσημο πρωτάθλημα της Formula 1 (Φόρμουλα 1). H ημέρα ορόσημο είναι στις 13 Μαΐου και είχε προγραμματισθεί στο Silverstone ένα ανεπανάληπτο πάρτι με όλους τους πρωταγωνιστές. [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Αποκλειστική συνέντευξη του “Bam Bam”

    Εν όψει του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Monster Energy AMA Supercross 2020, που ολοκληρώθηκε στην Καλιφόρνια με νικητή στην μεγάλη κατηγορία τον Justin Barcia, σας παρουσιάζουμε ξανά την αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο core ο κορυφαίος αθλητής [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    4X4 λέσχη Αμαλιάδας Toyota V6 HILUX 4WD & Φώτης Κουτσαβίτης

    MR ZERO Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Rotax Max Challenge: Ο Δρόμος Προς Το Μπαχρέιν

    Το Grand Finals 2020 του Rotax MAX Challenge θα πραγματοποιηθεί στην σπουδαία πίστα ”Karting Circuit” του Μπαχρέιν από τις 7 έως τις 14 Νοεμβρίου αυτής της χρονιάς. Η συμμετοχή σε αυτό το Παγκόσμιο ραντεβού, αγώνα [...]
  • vasilis panteleakis-motogp-tourkia-engine power
    2 Τροχοί - Moto

    Παντελεάκης ο μηχανοκίνητος αθλητισμός στην Τουρκία είναι σε υψηλό επίπεδο

    Παντελεάκης ο μηχανοκίνητος αθλητισμός στην Τουρκία είναι σε υψηλό επίπεδο Παντελεάκης – Moto GP: Οι Τούρκοι έχουν επενδύσει πάρα πολύ σε αθλητές στο μηχανοκίνητο αθλητισμό για να διαφημίζουν την χώρα τους και αυτό απ’ ό,τι [...]
  • 41o-rally-fthiotidos-telikh-eytheia-engine-power
    4 τροχοί - Auto

    41ο Ράλλυ Φθιώτιδος 2024

    41ο Ράλλυ Φθιώτιδος 2024 41ο Ράλλυ Φθιώτιδος 2024 : Ο αγώνας περιλαμβάνεται στο Tour European Rally (TER), με διεθνή χαρακτήρα και θα πραγματοποιηθεί από τις 28 έως τις 30 Ιουνίου. 41ο Ράλλυ Φθιώτιδος 2024 :  Λιγότερες από [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1373 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/