
Αμερικανική F1: Η Liberty Media ιδιοκτήτρια της Formula 1 ακολουθεί εδώ και χρόνια μια σαφή στρατηγική: να επεκτείνει το προϊόν της υψηλού κόστους, high-profile motorsport στην αμερικανική αγορά. Η επέκταση δεν είναι απλώς θέμα επιπλέον αγώνα, αλλά «brand building», ψυχαγωγία, lifestyle γεγονός.
Το καθεστώς ότι η Αμερική γίνεται «μάχη» της Formula 1 δεν είναι υπερβολή. Ήδη έχουμε τρεις Αγώνες στις ΗΠΑ: τον United States Grand Prix στο Circuit of the Americas (Austin, Τέξας), τον Miami Grand Prix στο Hard Rock Stadium και τον Las Vegas Grand Prix στο Strip του Λας Βέγκας. Η ανακοίνωση ότι ο αγώνας του Austin επεκτείνεται μέσω 2034 επιβεβαιώνει ότι η παρουσία τους είναι στρατηγική, όχι «δοκιμαστική».
Γιατί οι ΗΠΑ; Και γιατί τώρα;
Πρώτον, η αμερικανική αγορά έχει τεράστιο δυναμικό: μεγάλο πληθυσμό, πολλά μέσα μαζικής επικοινωνίας, πολιτισμός που διψά για «φτιασίδι» και high-end εκδηλώσεις. Η F1 βλέπει στην Αμερική όχι απλώς περισσότερους θεατές, αλλά ευκαιρία για «πλατφόρμα» μάρκετινγκ—όπως αποδεικνύει η δήλωση της Liberty ότι «στον US είμαστε ακόμα αρκετά πρώιμα».
Δεύτερον, ήδη υπάρχει η «πόλη αγώνας» (street circuit) ιδέα: Η F1, με τις προσθήκες Μαϊάμι και Λας Βέγκας, κινείται προς το μοντέλο πολιτικής πόλης + ψυχαγωγίας – όχι μόνο αγώνας σε αυτοκινητοδρόμιο. Η εμπειρία του αγώνα πρέπει να είναι «πάνω από το γκάζι»: συναυλίες, lifestyle, social media, νεότερο κοινό.
Τρίτον, η ροή εσόδων: Η διεύρυνση των αγώνων γεννά έξτρα χορηγίες, αγορά εισιτηρίων, hospitality, δικαιώματα μετάδοσης – όλα στοιχειώδη για ένα προϊόν που κοστίζει σοβαρά. Στα οικονομικά στοιχεία της Liberty φαίνεται ότι η “Race Promotion” και «Media Rights Revenue» αυξάνονται λόγω των επιπλέον αγώνων στην Αμερική.
Τα επόμενα βήματα: Λος Άντζελες, Σικάγο, Νέα Υόρκη…
Ας πάμε λίγο στα “εν δυνάμει” προορισμούς. Σικάγο έχει κάνει «φασαρία»: η F1 κατέθεσε κατοχύρωση για «Formula 1 Grand Prix of Chicago». Η Νέα Υόρκη επίσης έχει πρόταση – μέσω τοποθεσίας όπως η Jones Beach ή μαζικής παρουσίας στο Μανχάταν – αλλά με δυσκολίες. Το Λος Άντζελες ακούγεται συχνά ως πιο… «αργός αλλά σταθερός» υποψήφιος, κυρίως λόγω δυτικής πλευράς ΗΠΑ και κόσμου-ψυχαγωγίας.
Αν συνδυάσουμε όλα αυτά τα κομμάτια, μπορούμε να χαράξουμε πιθανό σενάριο: Η F1 στη δεκαετία του 2030 θα έχει 4 έως 5 αγώνες στις ΗΠΑ. Με τρεις ήδη – και δύο περαιτέρω πόλεις (Σικάγο και Ν.Υ.) πιθανές – η στρατηγική είναι σαφής: η F1 θα «βορειοαμερικανοποιηθεί» περισσότερο, σε επίπεδο παρουσίας.
Ωστόσο, υπάρχουν εμπόδια
Κανένα σχέδιο δεν είναι… μονοπάτι με τριαντάφυλλα. Υπάρχουν σοβαρά «κουτιά» που πρέπει να τσεκαριστούν. Πρώτον, τα κόστη: η οργάνωση ενός αγώνα σε πόλη (street circuit) είναι υπέρογκη — όπως η F1 παραδέχθηκε για τον Λας Βέγκας. Δεύτερον, η πολιτική και δημοτική υποστήριξη: σε πόλεις όπως η Νέα Υόρκη, η F1 δήλωσε ότι το «κλείσιμο του Μανχάταν» είναι εξαιρετικά δύσκολο. Τρίτον, υπάρχει θέμα κορεσμού: όσο πιο πολλές στάσεις, τόσο πιο πιθανό το κοινό να «δοιηθεί» και να χάσει η μοναδικότητα του αγώνα. Και φυσικά, υπάρχει η οικονομική απόδοση — αν δεν φέρει αρκετό κέρδος, το σχέδιο θα ξανασυζητηθεί.
Αμερικανική F1: Θα γίνει «βορειοαμερικανική F1»;
Ναι — σε μεγάλο βαθμό. Δεν θα πω ότι η F1 θα γίνει αποκλειστικά βορειοαμερικανική, αλλά η «καρδιά» της ανάπτυξης της δεκαετίας του ’30 σίγουρα θα χτυπά εκεί. Με άλλα λόγια, η F1 στον χάρτη του 2030 θα έχει τον τίτλο “America First – όχι μόνο ως αγορά αλλά και ως παρουσία”. Λος Άντζελες, Σικάγο και Νέα Υόρκη είναι όχι απλώς φιλοδοξίες, αλλά «εκκρεμότητες» που περιμένουν το πράσινο φως — και η Liberty δεν φαίνεται να περιμένει πολύ.
Έτσι, λοιπόν, καλές ελπίδες: ετοιμαστείτε για περισσότερα F1 ταξίδια στις Ηνωμένες Πολιτείες — αν δεν ήδη κλείσατε εισιτήριο για Austin ή Vegas, ίσως να χρειαστεί να κάνετε μερικούς «πόντους» ταξιδιού. Και ίσως το 2030 να λέμε… “From Windy City to Big Apple” με τον ήχο των κινητήρων να αντανακλά σε ουρανοξύστες.
«Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ, μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!»