
Steering Rack στη Formula 1: Το steering rack στη F1 δεν είναι… τιμόνι αυτοκινήτου. Μην το σκέφτεσαι καν έτσι. Είναι μηχανισμός λεπτότερος και πιο ευαίσθητος από μουσικό όργανο. Είναι κυριολεκτικά ο τρόπος που ο οδηγός “νιώθει” τον δρόμο. Αν το rack δεν είναι τέλεια ρυθμισμένο, ο οδηγός δεν έχει εμπιστοσύνη, το μπροστινό δεν γράφει, η είσοδος δεν κλειδώνει, και όλο το μονοθέσιο γίνεται νευρικό.
Το steering rack είναι μια σειρά από γρανάζια και μηχανισμούς που μεταφράζουν το κούνημα του τιμονιού σε κίνηση των μπροστινών τροχών. Αλλά στη F1 αυτό πρέπει να γίνει με ακρίβεια… χειρουργού. Ένα χιλιοστό λάθος = χιλιοστά χρόνου. Το rack λοιπόν ρυθμίζεται ώστε το μονοθέσιο να αντιδράει άμεσα αλλά όχι νευρικά. Ζωντανά αλλά όχι ευέξαπτα. Σταθερά αλλά όχι “ξύλινα”.
Το ratio δηλαδή το πόσο στρίβει ο τροχός σε σχέση με το τιμόνι — είναι εξωφρενικά γρήγορο. Αν σε ένα κανονικό αυτοκίνητο κάνεις μια πλήρη στροφή τιμονιού για να στρίψεις, στη F1 θες ίσως το 1/4. Αν βάλεις τον Hamilton σε αυτοκίνητο δρόμου, το τιμόνι του φαίνεται… αργό. Τόσο άμεσο είναι το rack.
Το steering rack πρέπει επίσης να συνεργάζεται με την ανάρτηση και το brake-by-wire. Όταν ο οδηγός μπαίνει σε μια στροφή με 5G, το rack πρέπει να μεταφέρει όλη αυτή τη δύναμη, όλη αυτή τη μικρο-πληροφορία, χωρίς να κάνει το τιμόνι βαρύ ή περίεργο. Αν είναι πολύ “tight”, ο οδηγός κουράζεται. Αν είναι πολύ “loose”, το μπροστινό δεν μιλάει.
Steering Rack στη Formula 1: Και κάτι που λίγοι ξέρουν: στη Formula 1 αλλάζουν steering racks ανά πίστα. Στο Μονακό θέλεις υπερβολικά γρήγορο rack για τα tight chicanes. Στη Monza θέλεις πιο “μακρύ” rack για να μην τρελαίνεται το μονοθέσιο στις ευθείες. Στη Suzuka θέλεις κάτι ενδιάμεσο, γιατί οι καμπές έχουν διαφορετικές ακτίνες και το S-section θέλει ακρίβεια αλλά όχι νευρικότητα.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Οι οδηγοί μπορούν να καταλάβουν αν το rack είναι καλό μέσα σε 10 μέτρα. Αν το rack είναι τέλειο, νιώθεις ότι η μπροστινή ρόδα είναι προέκταση των χεριών σου. Αν είναι λάθος, νιώθεις ότι οδηγείς με… καθυστέρηση. Όλοι οι μεγάλοι οδηγοί λένε το ίδιο πράγμα: “Αν το τιμόνι δεν μου μιλάει, δεν υπάρχει μπροστινό”.
Το steering rack έχει επίσης zero play — μηδενικό κενό. Δεν επιτρέπεται ούτε μισό χιλιοστό χαλαρότητας. Είναι τόσο tight, που όταν ο οδηγός ακουμπά το δάχτυλο στο τιμόνι, οι ρόδες ήδη αντιδρούν.
Είναι απλό να το πούμε, αλλά δύσκολο να το καταλάβουμε: το steering rack είναι η φωνή του μονοθεσίου. Είναι το σύστημα που λέει στον οδηγό “έχεις grip”, “δεν έχεις”, “πρόσεχε το curb”, “νιώθω την άσφαλτο”, “νιώθω τον αέρα”.
Χωρίς αυτό;
Δεν υπάρχει καν έννοια του “front-end feel”. Και χωρίς front-end feel, δεν γίνεται καν κουβέντα για ρυθμό.



