
Το S-Duct της Formula 1: Το S-Duct είναι από αυτά τα αεροδυναμικά κόλπα της Formula 1 που δεν τα προσέχει ποτέ κανείς στην τηλεόραση αλλά αλλάζουν εντελώς την συμπεριφορά του μονοθεσίου. Είναι ένα μικρό, κρυφό κανάλι αέρα μέσα στη μύτη του αυτοκινήτου που κάνει δουλειά πολύ μεγαλύτερη απ’ όσο φαίνεται.
Πρώτα απ’ όλα, τι είναι;
Το S-Duct είναι ένα αεροδυναμικό σύστημα που “ρουφάει” αέρα από το κάτω μέρος της μύτης και τον περνάει μέσα από ένα κανάλι σε σχήμα S, ώστε να βγει από την επάνω πλευρά. Δεν ψύχει. Δεν τροφοδοτεί. Δεν κάνει μηχανική δουλειά.
Κάνει σταθεροποιητική δουλειά.
Σκοπός του είναι να μειώσει την aerodynamic lift, δηλαδή την ανεπιθύμητη άνοδο της μύτης όταν το μονοθέσιο τρέχει με πολλά χιλιόμετρα. Όταν ο μπροστινός άξονας “ελαφρώνει”, το μονοθέσιο χάνει ακρίβεια στο turn-in, το τιμόνι γίνεται ασαφές και η σταθερότητα εξαφανίζεται.
Το S-Duct φέρνει αέρα από κάτω προς τα πάνω, δημιουργώντας αντιπίεση και καθαρίζοντας την ροή γύρω από την ανώτερη επιφάνεια της μύτης. Σαν μικρή “αεροδυναμική σκούπα”, τραβάει turbulent αέρα και τον εκτοξεύει όπου δεν ενοχλεί.
Η λειτουργία του είναι πανέξυπνη.
Το κάτω μέρος του μονοθεσίου έχει υψηλή πίεση. Το επάνω μέρος έχει χαμηλότερη.
Το S-Duct εκμεταλλεύεται αυτή τη διαφορά για να “αναπνέει” παθητικά. Δεν χρειάζεται ανεμιστήρα, δεν χρειάζεται καμία ηλεκτρονική υποβοήθηση. Είναι καθαρή αεροδυναμική φυσικής.
Το S-Duct της Formula 1: Τα οφέλη;
• Σταθερό μπροστινό μέρος στις υψηλές ταχύτητες
• Καθαρότερη αεροροή πάνω από το σασί
• Καλύτερη απόδοση του front wing
• Σταθερή συμπεριφορά στις αλλαγές κατεύθυνσης
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Οι ομάδες το χρησιμοποιούν σαν “fine tuning”. Η Ferrari και η Mercedes το έχουν εξελίξει σε μικρο-τούνελ με απίστευτη λεπτομέρεια. Η Red Bull το χρησιμοποιεί με τρόπο που βοηθά και το mid-chassis airflow. Άλλες ομάδες το αφήνουν πιο “ήρεμο”, ανάλογα με το concept του μονοθεσίου.
Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι το S-Duct είναι νόμιμο μόνο επειδή θεωρείται “passive airflow management”. Αν είχε ενεργά μέρη, θα ήταν απαγορευμένο. Αλλά επειδή είναι απλά κανάλι — μια έξυπνη τρύπα με σχήμα S — έχει γίνει ένα από τα πιο δυνατά όπλα στο μπροστινό μέρος.
Στο τέλος της ημέρας, η διαφορά ανάμεσα σε ένα μονοθέσιο που “επιπλέει” στις ευθείες και σε ένα μονοθέσιο που καρφώνεται στο δρόμο μπορεί να είναι… αυτή η μικρή, σχεδόν αόρατη σχισμή στο ρύγχος.
Και σε ένα άθλημα που παίζεται στο χιλιοστό, αυτό αρκεί για να γράψει γύρο.



