
Τι είναι το Oversteer και το Understeer: Αν θες να καταλάβεις πραγματικά πώς “νιώθει” ένα αυτοκίνητο στις στροφές, πρέπει να ξέρεις αυτά τα δύο: Oversteer και Understeer. Είναι οι δύο δυνάμεις που αποφασίζουν αν το αυτοκίνητο θα στρίψει όπως το θέλεις, αν θα γυρίσει περισσότερο απ’ όσο πρέπει ή αν θα αρνηθεί τελείως να ακολουθήσει την πορεία. Είναι η ψυχολογία της μηχανολογίας. Είναι η στιγμή που η φυσική παίρνει το μικρόφωνο.
Το Understeer είναι η άρνηση. Πατάς τιμόνι, ζητάς από το αυτοκίνητο να στρίψει, αλλά η μούρη του δεν υπακούει. Αντί να πάρει κλίση προς το apex, το αυτοκίνητο ανοίγει την τροχιά, σαν να προσπαθεί να ξεφύγει. Είναι το κλασικό “το αυτοκίνητο δεν στρίβει”. Ο λόγος;
Η πρόσφυση στους μπροστινούς τροχούς δεν φτάνει για να αναλάβει και το στρίψιμο και το φρενάρισμα ή την επιτάχυνση. Ο τροχός γλιστρά, το τιμόνι γίνεται ελαφρύ, και το μπροστινό μέρος παλεύει να κρατήσει γραμμή — χωρίς επιτυχία.
Το Oversteer είναι το αντίθετο. Είναι η υπερβολή. Η ουρά του αυτοκινήτου αποφασίζει να ταξιδέψει πιο γρήγορα από τη μούρη. Το πίσω μέρος κλωτσάει, ανοίγει, χάνει πρόσφυση και το αυτοκίνητο μπαίνει σε γωνία. Είναι αυτό που βλέπουμε στα drift, αλλά όταν δεν το θες, είναι τρόμος.
Η αιτία;
Τα πίσω λάστιχα χάνουν πρόσφυση πριν τα μπροστινά. Μπορεί να φταίει υπερβολική γκάζια, κακή κατανομή βάρους, απότομη μεταφορά φορτίου ή λάθος στήσιμο.
Τι είναι το Oversteer και το Understeer: Και τα δύο έχουν κοινή ρίζα: το λάστιχο μιλάει και ο οδηγός πρέπει να το ακούσει. Το understeer προειδοποιεί με ελαφρίσματα στο τιμόνι, το oversteer με απότομη αλλαγή στη γωνία του αμαξώματος. Το σωστό αυτοκίνητο, το καλά στημένο, δεν είναι ούτε understeer monster ούτε drift machine. Είναι ισορροπημένο. Γλιστρά μπροστά λίγο πριν γλιστρήσει πίσω. Αυτό λέγεται “προοδευτική συμπεριφορά”.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Οι κατασκευαστές παίζουν με αυτά σαν να είναι μουσική.
Μεγαλύτερο μπροστινό ελαστικό → λιγότερο understeer.
Μεγαλύτερη αντιστρεπτική πίσω → περισσότερο oversteer.
Μεταφορά βάρους, ρυθμίσεις αμορτισέρ, γεωμετρία, toe, camber… όλα είναι κομμάτια του ίδιου παζλ: φτιάχνεις χαρακτήρα.
Τα σύγχρονα ηλεκτρονικά πλέον διαβάζουν τα πάντα.
ESP, torque vectoring, brake assist… παρεμβαίνουν πριν ο οδηγός καν το καταλάβει. Αλλά όταν όλα είναι off, η φυσική αναλαμβάνει. Και τότε ξέρεις ακριβώς τι οδηγείς.
Understeer είναι “φοβάμαι”.
Oversteer είναι “χορεύω”.
Η ισορροπία είναι “οδηγώ”.
Αυτό είναι το μυστικό πίσω από κάθε καλή στροφή και πίσω από κάθε αυτοκίνητο που γράφει ιστορία.



