
F1 Νικόλας Τομπάζης: Η FIA δέχεται πυρά για την “ψύχρα” στα cockpit, ενώ ο Έλληνας τεχνικός διευθυντής εξηγεί το παρασκήνιο και τα επόμενα βήματα στα μπουφάν ψύξης. Για πρώτη φορά στην ιστορία της Formula 1, η FIA ενεργοποίησε κατάσταση “ακραίας ζέστης” στο GP της Σιγκαπούρης. Οι θερμοκρασίες των 30°C και η αποπνικτική υγρασία ανάγκασαν την Ομοσπονδία να επιβάλει στους πιλότους τη χρήση ειδικού μπουφάν ψύξης, ή εναλλακτικά να προσθέσουν 0,5 κιλά έρμα – το βάρος της συσκευής.
Το μέτρο, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά μετά το τραυματικό GP του Κατάρ το 2023 (όπου αρκετοί οδηγοί χρειάστηκαν ιατρική βοήθεια λόγω θερμοπληξίας), προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Πολλοί πιλότοι το χαρακτήρισαν άβολο, περιοριστικό και αναποτελεσματικό.
Το παρασκήνιο της απόφασης
Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από τη νέα οδηγία είναι ο Νικόλας Τομπάζης, ο Έλληνας διευθυντής μονοθεσίων της FIA και πρώην αεροδυναμιστής της Ferrari και McLaren. Μετά το Κατάρ, ο Τομπάζης ήταν εκείνος που προειδοποίησε επανειλημμένα τις ομάδες ότι έρχεται «θερμικό σοκ» στους αγώνες του 2024–2025.
«Είχαμε ενημερώσει κάθε τεχνική επιτροπή πως έπρεπε να προετοιμαστούν. Κάποιοι κινήθηκαν πολύ αργά, γι’ αυτό και αρκετά από τα γιλέκα που δοκιμάστηκαν ήταν άβολα», δήλωσε χαρακτηριστικά στο The Race.
«Δεν θέλουμε να φτάσουμε στο σημείο να ακυρωθεί ένας αγώνας λόγω ζέστης. Πρέπει να προστατεύσουμε τους οδηγούς, αλλά και να κάνουμε τα συστήματα πιο αποδεκτά και λειτουργικά.»
Η δήλωση αυτή ερμηνεύτηκε από αρκετούς στο paddock ως έμμεση επίπληξη προς τις ομάδες, που καθυστέρησαν να αναπτύξουν άνετα και αποδοτικά ψυκτικά συστήματα.
F1 ο Νικόλας Τομπάζης και οι πιλότοι “στο κόκκινο”
Οι αντιδράσεις από τους οδηγούς δεν άργησαν:
- Max Verstappen: «Αφήστε μας να αποφασίσουμε μόνοι μας. Δεν θέλω κάτι δεμένο πάνω μου με σωλήνες και πάγο. Είναι δυσάρεστο και ενοχλεί στην οδήγηση.»
- Charles Leclerc: «Όταν ο πάγος λιώνει, κυκλοφορεί ζεστό νερό αντί για κρύο. Αυτό δεν είναι ψύξη, είναι βασανιστήριο.»
- Lewis Hamilton: «Κανείς δεν έχει πεθάνει ποτέ από θερμοπληξία σε αγώνα — εκτός αν το μονοθέσιο πήρε φωτιά. Έχουμε φτάσει στη γελοιότητα. Πρέπει να είναι προαιρετικό.»
- Carlos Sainz: «Το χρησιμοποίησα και λειτουργεί. Προτιμώ να το επιλέγω εγώ, όχι να μου το επιβάλλουν. Όμως όσοι το χρησιμοποιούν έχουν πλεονέκτημα απόδοσης.»
Η πλειοψηφία των οδηγών, με επικεφαλής τον Russell (που είναι και πρόεδρος της GPDA — της Ένωσης Οδηγών), ζητούν η χρήση του να παραμείνει προαιρετική.
Η στάση της FIA και του Τομπάζη
Ο Τομπάζης, από τη μεριά του, επιμένει πως το μέτρο δεν είναι οριστικό και ότι η FIA θα προχωρήσει σε διάλογο με τους οδηγούς πριν το 2026: «Είμαστε ανοιχτοί να το καταστήσουμε προαιρετικό, αλλά θα το κάνουμε με βάση ιατρικά δεδομένα και όχι απλώς μια ψηφοφορία. Θέλουμε να βασιστούμε σε γεγονότα, όχι σε εντυπώσεις», τόνισε.
Πηγές κοντά στη FIA αναφέρουν ότι η ομοσπονδία θα ζητήσει τεχνικές αναβαθμίσεις στα συστήματα ψύξης, ώστε να είναι πιο ελαφριά, εργονομικά και ρυθμιζόμενα, με δοκιμές που θα ξεκινήσουν το χειμώνα στα εργαστήρια της Dallara και της Alpine.
Το τι έρχεται
Το θέμα θα τεθεί εκ νέου στην Τεχνική Συμβουλευτική Επιτροπή της FIA πριν την έναρξη της σεζόν του 2026. Εκεί θα αποφασιστεί αν το μέτρο: θα παραμείνει υποχρεωτικό σε συνθήκες «ακραίας ζέστης», ή θα περάσει σε προαιρετική εφαρμογή, με επιλογή οδηγού/ομάδας. Μέχρι τότε, ο Νικόλας Τομπάζης φαίνεται αποφασισμένος να συνδυάσει τεχνολογία και ασφάλεια, χωρίς να αγνοήσει την πλευρά των πιλότων.
«Δεν είναι θέμα άνεσης, είναι θέμα ευθύνης. Αν καταφέρουμε να φτιάξουμε κάτι που δουλεύει πραγματικά, κανείς δεν θα χρειαστεί να το αρνηθεί», κατέληξε ο Έλληνας τεχνικός.
Συμπέρασμα:
Η μάχη για τη «θερμοκρασία» στη Formula 1 μόλις άρχισε. Αν η FIA πετύχει να ισορροπήσει ανάμεσα στην ασφάλεια και την οδηγική ελευθερία, ίσως ο επόμενος καύσωνας να μη φέρει νέο κύμα αντιπαράθεσης — αλλά μια πιο “δροσερή” λύση made by Τομπάζης.
«Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ, μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!»