
Το Heave Spring της Formula 1: Στην Formula 1, η ανάρτηση δεν είναι απλά ελατήρια και αμορτισέρ. Είναι ένα σύστημα που πρέπει να κρατά το μονοθέσιο σταθερό σε 300+ km/h, να αντιστέκεται στα G, να συνεργάζεται με την αεροδυναμική και ταυτόχρονα να επιτρέπει στον οδηγό να νιώθει τον δρόμο σαν να τον διαβάζει με τα δάχτυλα.
Και κάπου εκεί μπαίνει ένας αφανής ήρωας: το Heave Spring το τρίτο αμορτισέρ.
Τι είναι το heave spring;
Δεν είναι κανονικό αμορτισέρ στις δύο πλευρές. Είναι ένα κεντρικό στοιχείο ανάρτησης, τοποθετημένο ανάμεσα στα δύο εμπρός ή πίσω pushrods, το οποίο “δουλεύει” μόνο όταν το μονοθέσιο κινείται κάθετα δηλαδή ανεβοκατεβαίνει ομοιόμορφα από μπροστά ή πίσω.
Όταν το μονοθέσιο φρενάρει, επιταχύνει ή περνάει κορυφές στην πίστα, οι δύο πλευρές της ανάρτησης συμπιέζονται ταυτόχρονα. Εκεί το heave spring αντιδρά σαν “κεντρικός σταθεροποιητής”.
Αντίθετα, όταν το μονοθέσιο γέρνει αριστερά-δεξιά, το heave δεν επεμβαίνει — αφήνει τα side dampers να δουλέψουν.
Με λίγα λόγια:
• Heave = κάθετη κίνηση
• Roll = πλευρική κίνηση
Το heave spring εξειδικεύεται αποκλειστικά στο πρώτο.
Το Heave Spring της Formula 1: Γιατί είναι τόσο σημαντικό;
Γιατί το ύψος του μονοθεσίου από το έδαφος το περίφημο ride height είναι ο καθοριστικός παράγοντας για το ground effect. Αν το μονοθέσιο βυθιστεί πολύ σε υψηλές ταχύτητες, χάνει downforce. Αν μείνει πολύ ψηλά, χάνει απόδοση.
Το heave spring κρατά το ύψος ακριβώς εκεί που πρέπει, παλεύοντας ενάντια στις αεροδυναμικές δυνάμεις.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Σε πίστες με υψηλές ταχύτητες και μεγάλα φορτία Silverstone, Suzuka, Spa τα heave springs είναι ρυθμισμένα “ξύλο”, σχεδόν άκαμπτα. Το μονοθέσιο δεν πρέπει να κουνιέται ούτε χιλιοστό.
Σε πίστες πιο τεχνικές Monaco, Singapore το heave δουλεύει πιο μαλακά, για να επιτρέψει καλύτερη μηχανική πρόσφυση.
Το σύστημα έγινε τόσο εξελιγμένο που κάποτε είχαμε και τα περίφημα “FRIC systems”, όπου εμπρός και πίσω heave dampers συνδέονταν υδραυλικά. Ήταν τόσο αποδοτικό που… απαγορεύτηκε.
Σήμερα, κάθε ομάδα έχει δική της γεωμετρία heave spring. Και αυτό το μικρό, κρυμμένο εξάρτημα είναι αυτό που κάνει ένα μονοθέσιο να “κολυμπάει” πάνω στην πίστα στις ευθείες αλλά να πατάει σαν βεντούζα στο apex της στροφής.
Δεν το βλέπεις ποτέ.
Αλλά είναι αυτό που κρατά το μονοθέσιο ενωμένο με το έδαφος όταν όλα γύρω προσπαθούν να το σηκώσουν.



