
Το Slipper Clutch ή αλλιώς ο “συμπλέκτης ολίσθησης” είναι από εκείνα τα συστήματα που άλλαξαν για πάντα το παιχνίδι των κατεβάσεων ταχυτήτων στις μοτοσυκλέτες. Παλιά, όταν κατέβαζες απότομα 2–3 σχέσεις, το πίσω λάστιχο μπορούσε να μπλοκάρει, να χορέψει, να κουνήσει την ουρά και να σε γράψει στα πρακτικά. Σήμερα; Χάρη στο slipper clutch, το πίσω μέρος μένει σταθερό σαν να το κρατάει μαγνήτης.
Για να το καταλάβουμε, πρέπει να δούμε τι κάνει το μοτέρ στις κατεβάσεις. Όταν κατεβάζεις σχέση, το μοτέρ ανεβάζει στροφές απότομα το λεγόμενο engine braking. Αν το μοτέρ θέλει να φρενάρει το πίσω λάστιχο περισσότερο απ’ όσο το λάστιχο αντέχει, τότε αρχίζει ο πανικός: hopping, χτυπήματα, πλαγιολίσθηση.
Εδώ μπαίνει το Slipper Clutch και λέει “χαλάρωσε, το έχω εγώ”.
Ο μηχανισμός έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε, όταν δει υπερβολικό αντίθετο φορτίο από το μοτέρ προς τον πίσω τροχό, να ανοίγει λίγο τον συμπλέκτη. Όχι να τον αποσυνδέει τελείως να τον μαλακώνει. Επιτρέπει στον κινητήρα να «ξεφορτωθεί» στροφές χωρίς να τραβήξει το λάστιχο μαζί του. Είναι σαν να βάζεις ένα μικρό buffer ανάμεσα στον κινητήρα και την πίσω ρόδα.
Το μυστικό είναι στις ράμπες του συμπλέκτη. Ο slipper clutch έχει ειδικές γωνίες που, όταν το μοτέρ σπρώχνει αντίθετα, σπρώχνουν το πακέτο δίσκων να ανοίξει ελεγχόμενα. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και μια άτσαλη κατεβασιά σε πίστα ή δρόμο δεν προκαλεί χάος πίσω. Το λάστιχο παραμένει ομαλό, η μοτοσυκλέτα κρατά γραμμή και ο αναβάτης έχει την αυτοπεποίθηση να φρενάρει αργότερα και να κατεβάζει πιο επιθετικά.
Το MotoGP και τα SBK έχουν φτάσει αυτό το σύστημα σε επίπεδα επιστήμης. Συνδυάζουν ελεγχόμενο mechanical slip με ηλεκτρονική διαχείριση engine braking map. Τα δύο μαζί δημιουργούν μια ομαλότητα που πριν 15 χρόνια ήταν αδιανόητη. Δεν είναι απλώς ασφάλεια. Είναι performance.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Στις supersport και supersport naked δρόμου, το slipper clutch είναι πλέον στάνταρ. Yamaha, Kawasaki, Ducati, Honda όλες χρησιμοποιούν παραλλαγές του. Από απλά ramps μέχρι εξελιγμένα assist & slipper συστήματα που μειώνουν και τη δύναμη που χρειάζεται για να πιέσεις τη μανέτα.
Το αποτέλεσμα; Μια μοτοσυκλέτα που μπορεί να κατεβάσει 3 σχέσεις πριν το apex χωρίς να χτυπηθεί το πίσω μέρος. Ένα σύστημα που δίνει ελευθερία και ακρίβεια. Και μια τεχνολογία που μετατρέπει τις κατεβάσεις σε όπλο όχι σε ρίσκο.
Στο τέλος της ημέρας, το slipper clutch είναι ο αφανής ήρωας κάθε γρήγορης οδήγησης. Αυτός που κρατά την πίσω ρόδα στο παιχνίδι όταν η φυσική προσπαθεί να τη σπρώξει εκτός.



