Τα Διαστημικά Λεωφορεία πλέον θα είναι στο μέλλον επιλογή για να ταξιδέψεις

Τα Διαστημικά Λεωφορεία πλέον θα είναι στο μέλλον επιλογή για να ταξιδέψεις!!!

Στην 20η επέτειο της πτήσης του Γιουρυ Γκαγκάριν στο Διάστημα έγινε η πρώτη πτήση του Διαστημικού Λεωφορείου. Πριν από το 1980 τα διαστημόπλοια που χρησιμοποιούσαμε ήταν διαστημόπλοια μιας χρήσης, οπότε και το κόστος κάθε αποστολής ήταν τεράστιο. Φανταστείτε άλλωστε ποιό θα ήταν το κόστος ενός αεροπορικού ταξιδιού, αν στο τέλος κάθε πτήσης καταστρέφαμε το αεροπλάνο που μας μετέφερε. Αυτό ακριβώς συνέβαινε με τα διαστημικά ταξίδια που εκτελούσαμε μέχρι το 1980.

Τον Απρίλιο του 1981 όμως άρχισε μια νέα εποχή στην εξερεύνηση του διαστήματος, με την δραστηριοποίηση ενός νέου τύπου διαστημοπλοίων, των διαστημικών λεωφορείων. Το πρώτο διαστημικό λεωφορείο (το «Κολούμπια») ξεκίνησε για το παρθενικό του ταξίδι στις 12 Απριλίου 1981, 20 ακριβώς χρόνια μετά την ιστορική πτήση του Γιούρυ Γκαγκάριν, με την υπόσχεση ότι θα έκανε φτηνότερη την εξερεύνηση του διαστήματος.

Ο θάνατος όμως των πληρωμάτων του «Τσάλεντζερ» τον Ιανουάριο του 1986 και του «Κολούμπια» τον Φεβρουάριο του 2003 ανάγκασε την NASA να επανεξετάσει καλύτερα τους στόχους του προγράμματος πτήσεων των διαστημικών λεωφορείων με νέες κατευθυντήριες γραμμές για μεγαλύτερη ασφάλεια, αποδοτικότητα, και αποτελεσματικότητα.

Στην εξέδρα εκτόξευσης το διαστημικό λεωφορείο έμοιαζε πολύ με αεροπλάνο στημένο κατακόρυφα. Το μήκος του εκτείνεται στα 37 μέτρα, ενώ στην κοιλιά του είναι προσδεμένη μια τεράστια δεξαμενή υγρών καυσίμων που έχει ύψος 47 μέτρων. Δεξιά και αριστερά του τέλος βρίσκονται οι πύραυλοι εκτόξευσης που έχουν ύψος 45 μέτρων ο καθένας. Οι δύο κύριες πυραυλικές μηχανές που διαθέτει το διαστημικό λεωφορείο βρίσκονται στο ουραίο τμήμα του μαζί με 44 ακόμη μικρότερους προωθητικούς μηχανισμούς για τις μικροδιορθώσεις της πορείας του στο διαστημικό κενό. Σήμερα φυσικά η πτήση σε τροχιά γύρω από τη Γη των διαστημικών αυτών οχημάτων έχει γίνει πια θέμα ρουτίνας. Παρόλα αυτά κάθε φορά μια νέα εκτόξευση είναι και μια πραγματικά νέα εμπειρία.

Επειδή τα διαστημικά λεωφορεία έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούνται μέχρι και 100 φορές το καθένα οι πτήσεις τους στο διάστημα γίνονταν πολύ συχνά με σκοπό όχι μόνο την άμεση μελέτη του διαστημικού χώρου αλλά και την τοποθέτηση δορυφόρων σε τροχιά γύρω από τη Γη για την εκτέλεση μακροχρόνιων ερευνών. Τα Διαστημικά Λεωφορεία «πετούσαν» σε ύψος που κυμαίνονταν από 200 έως 600 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης, ανάλογα με τις εργασίες και τους στόχους κάθε αποστολής. Από την τροχιά τους αυτή μπορούσαν να κάνουν εκτεταμένες παρατηρήσεις της Γης καθώς και επιστημονικές ή τεχνολογικές έρευνες και μελέτες.

Η τοποθέτηση διαφόρων δορυφόρων σε τροχιά ή η επιδιόρθωση δορυφόρων που είχαν υποστεί βλάβες και δεν λειτουργούσαν, ήταν μία από τις ασχολίες των αστροναυτών κάθε αποστολής. Επειδή καθένας από τους δορυφόρους αυτούς κοστίζει δισεκατομμύρια η επιδιόρθωσή τους από τους αστροναύτες εξοικονομεί τεράστια ποσά. Η διαδικασία μιας τέτοιας επιδιόρθωσης στο διάστημα, πολλές φορές έπαιρνε τη μορφή ενός πραγματικά παράξενου μπαλέτου, με σκηνικό το σύμπαν και χορευτές τον άνθρωπο και τις μηχανές.

Άλλη μια χρήση των διαστημικών λεωφορείων ήταν και η μετατροπή τους σε διαστημικές βάσεις εκτόξευσης αυτόματων διαστημοπλοίων έρευνας των πλανητών του ηλιακού μας συστήματος. Η εκτόξευση από το διάστημα των οχημάτων αυτών δεν απαιτούσε μεγάλους πυραύλους, οπότε το όλο κόστος της αποστολής μειώνονταν σημαντικά.

Στην επιστροφή του στη Γη, το διαστημικό λεωφορείο δεν συμπεριφέρονταν ούτε σαν διαστημόπλοιο ούτε σαν αεροπλάνο. Η λειτουργία του έμοιαζε περισσότερο μ’ αυτήν ενός ανεμοπτέρου. Με μια σημαντική διαφορά όμως: η είσοδός του στην ατμόσφαιρα και η προσεδάφισή του ήταν 100% ελεγχόμενη από δύο ισχυρότατους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Οι υπολογιστές αυτοί έλεγχαν ο ένας τον άλλο 50 φορές κάθε δευτερόλεπτο, κι αν ο ένας από τους δύο έκανε κάποιο λάθος, τότε ο άλλος διέγραφε τις αποφάσεις του πρώτου. Φυσικά, όταν χρειάζονταν, οποιοσδήποτε από τους αστροναύτες-πιλότους μπορούσε να αναλάβει τη διακυβέρνηση του σκάφους οποιαδήποτε στιγμή. Σε ύψος 500 μέτρων από την επιφάνεια η ταχύτητα του διαστημικού λεωφορείου είχε ελαττωθεί σημαντικά, πλησιάζοντας τον διάδρομο προσγείωσης με ταχύτητα 350 περίπου χιλιομέτρων την ώρα.

Συνολικά πέντε διαστημικά λεωφορεία (Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis και Endeavor) εκτέλεσαν αποστολές (αφού το Enterprise από το 1977 έκανε δοκιμαστικές μόνο πτήσεις). Στα 30 χρόνια της λειτουργίας τους, από το 1981 έως το 2011, εκτέλεσαν συνολικά 135 αποστολές στο διάστημα όπου παρέμεινα συνολικά 1.322 ημέρες 19 ώρες 21 λεπτά και 23 δευτερόλεπτα. Σήμερα τα εναπομείναντα διαστημικά λεωφορεία βρίσκονται σε ισάριθμα αμερικανικά μουσεία επιστήμης και τεχνολογίας: το Atlantis στο Kennedy Space Center Visitor Complex (από τις 2 Νοεμβρίου 2012), το Discovery στο National Air and Space Museum (από τις 19 Απριλίου 2012), το Endeavor στο California Science Center (από τις 14 Οκτωβρίου 2012) και το Enterprise στο Sea-Air-Space Museum (από τα μέσα του 2012).

Πηγή: Διονύσης Σιμόπουλος

BC RACING

ST suspensions

Auto MArine gas

ζημινοπουλοσ ελαστικα κορινθοσ

ELESPO ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ

CTD AUTO MOTO ACCESSORIES

CTD ACCESSORIES

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ENJOY THE RIDE

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ ENJOY THE RIDE

KOLIOUSIS SUZUKI PARTS

ΒΕΝΖΙΝΑΔΙΚΟ ΦΑΤΣΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ OPEL ΧΑΛΚΙΔΑ

  • proth-anavash-agriniou-2025-engine-power
    4 τροχοί

    Πρώτη Ανάβαση Αγρινίου 2025

    Πρώτη Ανάβαση Αγρινίου 2025 1ος ΓΥΡΟΣ ΚΥΠΕΛΛΟΥ ΑΝΑΒΑΣΕΩΝ Ν. ΕΛΛΑΔΟΣ Η 1η Ανάβαση Αγρινίου είναι γεγονός! Η ΦΙΛ.Μ.Α. Αγρινίου είναι στην ευχάριστη θέση να προσκαλέσει όλους τους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού, αγωνιζόμενους, στελέχη και φιλάθλους [...]
  • Engine-power-h-epistrofh-4-2-25-proto-epeisodio-michail-kontizas-engine-power
    Τηλεοπτική εκπομπή

    Engine Power η επιστροφή 4/02/2025

    Engine Power η επιστροφή 4/02/2025 ΠΡΩΤΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ! Η σατιρική εκπομπή που θα ΤΑΡΑΚΟΥΝΗΣΕΙ τον μηχανοκίνητο κόσμο! 🏁💥 Κυρίες και κύριοι, φορέστε τις ζώνες σας γιατί η απόλυτη σατιρική εκπομπή για τον μηχανοκίνητο κόσμο είναι εδώ [...]
  • drift-sto-hrakleio-krhths-8-9-fevrouariou-protos-agonas-41-symmetoxes-engine-power
    4 τροχοί

    Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Drift 2025 Συμμετοχές

    Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Drift 2025 Συμμετοχές Με 41 συμμετοχές θα διεξαχθεί στις 8 και 9 Φεβρουαρίου ο εναρκτήριος γύρος του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Drift στο Ηράκλειο Κρήτης. Αναλυτικά οι συμμετοχές στις τρεις κατηγορίες του αγώνα, έχουν ως [...]
  • amotoe-programma-agonon-2025-engine-power
    2 τροχοί

    ΑΜΟΤΟΕ πρόγραμμα αγώνων 2025

    ΑΜΟΤΟΕ πρόγραμμα αγώνων 2025   ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ AMOTOE 2025  Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΜΟΤΟΕ, ενέκρινε το Αγωνιστικό ημερολόγιο για το έτος 2025 και είναι το παρακάτω:   ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΝΩΝ ENDURO  ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑ ENDURO  1ος Αγώνας [...]
  • rotax-2025-epathlo-agones-kart-dyo-agones-engine-power
    4 τροχοί

    Έπαθλο Rotax 2025 το πρόγραμμα

    Έπαθλο Rotax 2025 το πρόγραμμα Το πρόγραμμα του Επάθλου ROTAX του 2025 απαρτίζεται από δύο αγώνες, έναν μονό και έναν διπλό. Η αρχή θα γίνει στις 3-4 Μαΐου στην Καλαμάτα με τη διεξαγωγή του μονού [...]
giorgos kafantaris,engine power

Νικητής ο Γιώργος Καφαντάρης στην Αυστρία

4 τροχοί

Νικητής ο Γιώργος Καφαντάρης στην Αυστρία Στον 3ο γύρο του Rotax Max Challenge Κεντρικής Ευρώπης (CEE) ! Pole Position και νίκη σε όλα τα σκέλη για τον Γιώργο Καφαντάρη!      

marios pol,australia

Μάριος Πολυχρονιάδης ένα παραμύθι τελείωσε

2 τροχοί

Μάριος Πολυχρονιάδης ένα παραμύθι τελείωσε Μάριος Πολυχρονιάδης μια ιστορία σαν παραμύθι: Ένας Freestyle trial Rider που από την αφάνεια του Ελληνικού motorsport βρέθηκε στην Elite των top Rider παγκοσμίως Motorsport News: Μάριος Πολυχρονιάδης ένας Έλληνας […]

anavash-axladokampou-2023-panemmhnio-protathlima-engine-power

Ανάβαση Αχλαδόκαμπου 2023

4 τροχοί

Ανάβαση Αχλαδόκαμπου 2023 Ανάβαση Αχλαδόκαμπου: Ο αγώνας προσμετρά στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Αναβάσεων, το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Αναβάσεων Ιστορικών και στο Κύπελλο Αναβάσεων Νοτίου Ελλάδος. Η ανάβαση Αχλαδόκαμπος θα διεξαχθεί στις 21 & 22 Οκτωβρίου 2023 Το Πανελλήνιο […]

taverna andreas-kamari santorinis-ellinikes vradies-greek food-engine power

Ταβέρνα Ανδρέας για αυθεντικές ελληνικές βραδιές στο Καμάρι Σαντορίνης

Lifestyle

Ταβέρνα Ανδρέας για αυθεντικές ελληνικές βραδιές στο Καμάρι Σαντορίνης Η παραδοσιακή Ταβέρνα Ανδρέας, βρίσκεται στο Καμάρι της Σαντορίνης, και εδώ και πολλά χρόνια μας προσφέρει καθημερινά, γεύσεις που θυμίζουν ‘’γιαγιά’’. Μαγειρεμένα με αγάπη και μεράκι […]

Τηλεοπτικό επεισόδιο 10/6/21

Τηλεοπτική εκπομπή

Τηλεοπτικό επεισόδιο 10/6/21 Αλλό ενα τηλεοπτικό επεισόδιο που τα έχει όλα Drift Dragster Rally!!! Μεταφερόμαστε στην Κεντρικη Ελλάδα και ζούμε πρωτόγνωρες εμπειρίες στα βουνά των Κενταύρων στο Πήλιο, τον Βόλο και την Λάρισα!!! Δείτε το […]

ΧΑΛΕΠΛΗΣ SERVICE ΛΑΜΙΑ

ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ ΦΑΝΟΠΟΙΕΙΟ ΚΟΡΙΝΘΟΣ

ΚΟΥΛΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑ ΨΗΤΟΠΩΛΕΙΟ

latsis συνεργειο αυτοκινητων

Φανοποιεια Ζηκοσ team περιστερι

Καππασ φανοποιειο

borbolis bmw service

παραδοσιακη ταβερνα go gos