
Αυξάνονται οι βλάβες GPS και navigation στα σκάφη. Ραγδαία αύξηση περιστατικών στη θάλασσα: Δείτε πώς να προλάβετε απώλεια στίγματος, λάθος χαρτογράφηση και βλάβες transducer για ασφαλή πλεύση.
Ανησυχητική άνοδος καταγράφεται φέτος στα περιστατικά απώλειας προσανατολισμού μικρών και μεσαίων σκαφών, σύμφωνα με στοιχεία από το Λιμενικό αλλά και marine–workshops σε όλη την Ελλάδα. Κοινός παρονομαστής;
Βλάβες, παρεμβολές ή λανθασμένη χρήση σε GPS, chartplotters και ηλεκτρονικά navigation.
Το Engine Power παρουσιάζει τον οδηγό–σωτηρία για το πώς αποφεύγεις την «τυφλή πλεύση» στην εποχή της ηλεκτρονικής ναυτιλίας.
Οι τεχνικοί εξηγούν ότι τα περισσότερα περιστατικά δεν οφείλονται σε “βλάβη συστήματος”, αλλά σε τρία βασικά λάθη των χειριστών:
ελλιπή χαρτογράφηση, μηδενική συντήρηση αισθητήρων και κακή κατανόηση των ηλεκτρονικών εργαλείων.
Η πλοήγηση δεν είναι game app είναι η γραμμή που χωρίζει την ασφάλεια από τον πανικό.
Πρώτη αιτία βλαβών: χειριστές που δεν ενημερώνουν τους χάρτες στο chartplotter.
Παλιοί χάρτες = λάθος βυθόμετρα, ανύπαρκτα στίγματα, μη καταγεγραμμένοι κίνδυνοι.
Σε ρηχές περιοχές όπως Αιγαιοπελαγίτικα περάσματα, ακόμη και διαφορά 1 μέτρου μπορεί να γίνει ατύχημα.
Δεύτερη αιτία: παρεμβολές GPS λόγω κινητών τηλεφώνων, φορτιστών ή weak antenna signal.
Σύμφωνα με εξειδικευμένους τεχνικούς marine–electronics, πολλά σκάφη χρησιμοποιούν κεραίες 10ετίας, με φθαρμένη καλωδίωση που “κόβει” το σήμα.
Αυτό οδηγεί σε καθυστέρηση στίγματος ή πλήρη απώλεια σήματος τη στιγμή που το χρειάζεσαι.
Τρίτη αιτία: βλάβες στον αισθητήρα ταχύτητας και βυθομέτρου (transducer).
Η αλμύρα, το στρώσιμο οστράκων, ακόμη και ένα μικρό χτύπημα κατά τη ρυμούλκηση, μπορούν να κάνουν τον αισθητήρα να διαβάζει “άκυρα” δεδομένα.
Αν το βυθόμετρο δείχνει 30 μέτρα ενώ έχεις 5, δεν φταίει ο Ποσειδώνας θέλει συντήρηση.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Αυξάνονται οι βλάβες GPS και navigation στα σκάφη– Οι ειδικοί προτείνουν συγκεκριμένα βήματα πρόληψης:
Εβδομαδιαίος έλεγχος κεραίας GPS και καλωδίων.
Καθαρισμός transducer από άλγη και οστρακοειδή.
Ενημέρωση χαρτών – τουλάχιστον μία φορά τον χρόνο.
Έλεγχος μπαταρίας – χαμηλή τάση = λάθη σε navigation modules.
Backup navigation: εφαρμογή στο κινητό + φορητό GPS σε αδιάβροχη θήκη.
Σημαντικός παράγοντας είναι και το marine weather awareness.
Πολλά περιστατικά προκύπτουν από απότομη αλλαγή καιρού, όπου ο κυβερνήτης βασίζεται μόνο στο ηλεκτρονικό chart χωρίς να υπολογίζει drift, ρεύματα και πραγματική εικόνα στον ορίζοντα.
Φέτος έχουν αυξηθεί κατά 28% οι αναφορές για σκάφη που “βγήκαν εκτός διαδρομής” επειδή ο χειριστής αγνόησε προειδοποιήσεις χαμηλής τάσης στη μπαταρία ή έκανε πλεύση με αναξιόπιστο GPS.
Οι τεχνικοί τονίζουν: «Το GPS είναι οδηγός, όχι σωτήρας. Η σωτηρία είναι ο ενημερωμένος χειριστής».
Το Engine Power υπενθυμίζει ότι η θάλασσα μπορεί να είναι απέραντη, αλλά τα λάθη στα navigation είναι… μερικά μέτρα. Και αυτά τα μέτρα κάνουν τη διαφορά.



