
Πώς λειτουργεί το σύστημα τετρακίνησης; Ανάλυση Full-Time, Part-Time και On-Demand 4WD, Haldex, Torque Vectoring και τεχνολογίας AWD για κάθε είδος οδήγησης. Η τετρακίνηση δεν είναι απλώς μια πολυτέλεια ή ένα «κουμπί για το χιόνι». Είναι μια από τις πιο σύνθετες και έξυπνες εφαρμογές μηχανολογίας που έχει περάσει στην αυτοκίνηση, ένας μηχανισμός που συντονίζει δυνάμεις, ροπή και φυσική για να κρατά το αυτοκίνητο κολλημένο στο δρόμο — ή να το απελευθερώνει από αυτόν.
Η βασική αρχή της τετρακίνησης (4WD ή AWD) είναι η κατανομή της ροπής και στα τέσσερα ελαστικά. Σε ένα δικίνητο (2WD), η ροπή στέλνεται μόνο σε έναν άξονα εμπρός ή πίσω. Αυτό σημαίνει ότι δύο τροχοί «τραβάνε» το βάρος και την πρόσφυση. Με τετρακίνηση, η δύναμη διανέμεται και στους τέσσερις, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη σταθερότητα, επιτάχυνση και πρόσφυση, ειδικά σε χαμηλή πρόσφυση (χιόνι, λάσπη, χαλίκι, βροχή).
Η “καρδιά” του συστήματος είναι το κεντρικό διαφορικό (center differential), που διαχειρίζεται πόση ροπή πάει εμπρός και πόση πίσω. Σε ένα συμμετρικό AWD, η ροπή μοιράζεται 50:50, ενώ στα προηγμένα 4×4, όπως αυτά των Audi Quattro ή Subaru Symmetrical AWD, το ποσοστό προσαρμόζεται δυναμικά (π.χ. 40:60 ή 30:70) ανάλογα με την πρόσφυση κάθε άξονα.
Υπάρχουν τρεις κύριοι τύποι τετρακίνησης:
1. Μόνιμη (Full-Time 4WD): Όλοι οι τροχοί κινούνται συνεχώς, με κεντρικό διαφορικό που επιτρέπει διαφορετική ταχύτητα περιστροφής εμπρός–πίσω. Χρησιμοποιείται σε premium SUV και off-road οχήματα όπως τα Land Cruiser και Range Rover.
2. Επιλεκτική (Part-Time 4WD): Ο οδηγός ενεργοποιεί χειροκίνητα την τετρακίνηση μέσω μοχλού ή κουμπιού. Ιδανικό για καθαρόαιμα off-road, όπως το Wrangler ή τα Hilux.
3. Αυτόματη (On-Demand AWD): Το όχημα είναι προσθιοκίνητο και, όταν οι εμπρός τροχοί χάσουν πρόσφυση, ένας ηλεκτρονικός συμπλέκτης (Haldex ή Multi-plate clutch) μεταφέρει ροπή πίσω. Το σύστημα αυτό κυριαρχεί σε σύγχρονα crossover (π.χ. VW Tiguan, Nissan X-Trail).
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Πώς λειτουργεί το σύστημα τετρακίνησης (4×4): Η μηχανολογία πίσω από αυτή τη “μεταφορά ροπής” είναι αριστούργημα ακρίβειας. Ο ηλεκτροϋδραυλικός συμπλέκτης Haldex, για παράδειγμα, μπορεί να ενεργοποιηθεί σε λιγότερο από 0,2 δευτερόλεπτα, ανακατανέμοντας τη ροπή από 100% εμπρός σε έως 100% πίσω αν χρειαστεί. Το Torque Vectoring πηγαίνει ακόμα παραπέρα, κατανέμοντας τη ροπή μεταξύ των δύο πίσω τροχών ξεχωριστά, δημιουργώντας επιπλέον έλξη στην εξωτερική τροχιά της στροφής — ουσιαστικά, “γυρνώντας” το αυτοκίνητο με τη φυσική.
Τα πιο προηγμένα συστήματα, όπως το xDrive της BMW ή το 4MATIC+ της Mercedes-AMG, συνεργάζονται με αισθητήρες ABS, ESP και yaw rate sensors, για να διαβάζουν σε πραγματικό χρόνο κάθε μικρή ολίσθηση. Αν ο αριστερός τροχός χάσει πρόσφυση σε πάγο, το σύστημα μεταφέρει ροπή στον δεξιό τροχό μέσα σε χιλιοστά του δευτερολέπτου κυριολεκτικά πριν το αντιληφθεί ο οδηγός.
Στα καθαρόαιμα off-road, η τετρακίνηση γίνεται μηχανικό “όπλο”. Τα διαφορικά μπλοκέ (locking differentials) κλειδώνουν τους τροχούς, εξασφαλίζοντας ότι όλοι περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Έτσι, ακόμα και αν ένας τροχός αιωρείται, οι υπόλοιποι συνεχίζουν να μεταδίδουν δύναμη. Σε συνδυασμό με reduction gear (κοντές σχέσεις), η ροπή πολλαπλασιάζεται έως και 3 φορές, κάνοντας το όχημα ικανό να σκαρφαλώνει πλαγιές 45 μοιρών χωρίς κόπο.
Η τετρακίνηση δεν είναι απλώς τεχνολογία είναι φιλοσοφία. Είναι η απόδειξη ότι η μηχανική μπορεί να συντονίσει τις δυνάμεις της φύσης. Είτε πρόκειται για ένα rally Quattro που σχίζει τα χιόνια, είτε για ένα Defender που βουτά στη λάσπη, ο σκοπός είναι ένας: να μην σταματάς ποτέ.
Στο Engine Power, η δύναμη της τεχνολογίας κινεί τους τροχούς της γνώσης και δεν χάνει ποτέ πρόσφυση.



