Πώς λειτουργεί ένα πολεμικό υποβρύχιο, η επιστήμη του αόρατου πολέμου κάτω από την επιφάνεια

pos-leitourgei-ena-polemiko-ypovrychio-i-epistimi-tou-aoratou-polemou-kato-apo-tin-epifaneia

Πώς λειτουργεί ένα πολεμικό υποβρύχιο; Ανάλυση AIP, sonar, propulsion systems και stealth τεχνολογίας. Τα Type 214 του Πολεμικού Ναυτικού και η αόρατη ισχύς του Αιγαίου. Κάτω από τα κύματα, εκεί όπου το φως του ήλιου χάνεται και η πίεση γίνεται ασύλληπτη, λειτουργεί ένας μηχανισμός απόλυτης ακρίβειας και σιωπής: το πολεμικό υποβρύχιο. Είναι ένα από τα πιο περίπλοκα και εντυπωσιακά τεχνικά επιτεύγματα του ανθρώπου· μια κινούμενη μηχανή πολέμου που “αναπνέει”, κινείται και επικοινωνεί στο πιο εχθρικό περιβάλλον του πλανήτη.

Η αρχή λειτουργίας του στηρίζεται στην αρχή του Αρχιμήδη. Για να βυθιστεί, το υποβρύχιο αυξάνει το βάρος του γεμίζοντας τις δεξαμενές έρματος (ballast tanks) με νερό, έως ότου το συνολικό του βάρος εξισωθεί με την άνωση. Για να αναδυθεί, αδειάζει τις δεξαμενές με συμπιεσμένο αέρα, ελαφρύνοντας τη μάζα του. Αυτός ο έλεγχος πλευστότητας επιτρέπει στο πλήρωμα να ρυθμίζει το βάθος με ακρίβεια εκατοστού, παρά την πίεση που μπορεί να ξεπερνά τα 40 bar στα 400 μέτρα βάθος.

Οι σύγχρονοι κινητήρες των υποβρυχίων χωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες: πυρηνικοί και συμβατικοί (ντίζελ–ηλεκτρικοί). Τα πυρηνικά υποβρύχια, όπως τα αμερικανικά Virginia-class ή τα βρετανικά Astute-class, χρησιμοποιούν μικρούς αντιδραστήρες Uranium-235 που παράγουν θερμότητα μέσω ελεγχόμενης σχάσης. Η θερμότητα αυτή μετατρέπει το νερό σε ατμό, ο οποίος κινεί στροβίλους και παράγει ηλεκτρική ενέργεια για την πρόωση. Το μεγάλο πλεονέκτημα; Πρακτικά απεριόριστη αυτονομία μπορούν να μείνουν κάτω από την επιφάνεια για μήνες χωρίς ανεφοδιασμό, περιοριζόμενα μόνο από τα αποθέματα τροφίμων.

Τα συμβατικά υποβρύχια, όπως τα Type 214 του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας, χρησιμοποιούν συνδυασμό κινητήρων diesel και ηλεκτρικών. Στην επιφάνεια ή σε βάθος περισκοπίου, οι diesel κινητήρες φορτίζουν τις μπαταρίες· σε πλήρη κατάδυση, οι ηλεκτροκινητήρες αναλαμβάνουν, λειτουργώντας αθόρυβα. Τα νεότερα μοντέλα διαθέτουν σύστημα αναερόβιας πρόωσης (AIP – Air Independent Propulsion), που επιτρέπει στο σκάφος να μένει βυθισμένο για 2–3 εβδομάδες χωρίς να χρειάζεται να ανεβεί για αέρα. Στο AIP, η ενέργεια παράγεται από χημική αντίδραση υδρογόνου και οξυγόνου μέσα σε κυψέλες καυσίμου (fuel cells), χωρίς καύση και με μηδενικό θόρυβο.

Η πρόωση γίνεται μέσω ηλεκτρικής προπέλας ή pump-jet. Το pump-jet, που χρησιμοποιούν υποβρύχια stealth όπως το HMS Astute, είναι ουσιαστικά ένας αγωγός με εσωτερικό στρόβιλο που ωθεί το νερό χωρίς να προκαλεί σπηλαίωση (cavitation). Η σπηλαίωση είναι η δημιουργία φυσαλίδων χαμηλής πίεσης που “προδίδουν” τη θέση του υποβρυχίου. Η εξάλειψή της είναι το απόλυτο ζητούμενο στην τεχνολογία stealth των βυθών.

pos-leitourgei-ena-polemiko-ypovrychio-i-epistimi-tou-aoratou-polemou-kato-apo-tin-epifaneia

Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa

Πώς λειτουργεί ένα πολεμικό υποβρύχιο: Η πλοήγηση σε περιβάλλον χωρίς GPS γίνεται με αδρανειακά συστήματα (Inertial Navigation Systems – INS), που χρησιμοποιούν γυροσκόπια laser και επιταχυνσιόμετρα για να υπολογίζουν τη θέση με βάση την ταχύτητα και τη διεύθυνση. Σε συνδυασμό με sonar – ενεργητικό ή παθητικό – το υποβρύχιο “βλέπει” μέσω ήχου. Το ενεργητικό sonar εκπέμπει παλμούς ήχου και μετρά την αντανάκλαση· το παθητικό απλώς “ακούει” τις δονήσεις άλλων πλοίων. Οι πλέον εξελιγμένες σουίτες sonar μπορούν να αναγνωρίσουν τον τύπο ενός πλοίου απλώς από τη συχνότητα που παράγει ο κινητήρας του.

Η κατασκευή ενός σύγχρονου πολεμικού υποβρυχίου απαιτεί ακρίβεια χιλιοστού και αντοχή σε ακραίες πιέσεις. Το περίβλημα (hull) είναι διπλό – εξωτερικό υδροδυναμικό και εσωτερικό ανθεκτικό, συνήθως από χάλυβα HY-100 ή τιτάνιο. Κάθε κομμάτι συγκόλλησης ελέγχεται με υπερήχους, ενώ οι δοκιμές πίεσης πραγματοποιούνται σε δεξαμενές υψηλής προσομοίωσης.

Τα σύγχρονα ελληνικά Type 214 “Παπανικολής” θεωρούνται από τα πιο αθόρυβα στον κόσμο. Το AIP τους, η ηλεκτρονική σουίτα ISUS-90 και η σχεδίαση “teardrop” τα καθιστούν σχεδόν αόρατα στο sonar. Μπορούν να καταδύονται πέρα από τα 400 μέτρα και να εκτοξεύουν τορπίλες και πυραύλους Harpoon με ακρίβεια σε μεγάλες αποστάσεις. Είναι τα “αόρατα μαχαίρια” του Αιγαίου.

Η επιβίωση κάτω από τη θάλασσα απαιτεί και ανθρώπινη τεχνολογία. Ο αέρας ανακυκλώνεται μέσω φίλτρων CO₂ και παραγωγής οξυγόνου από ηλεκτρόλυση νερού. Το πλήρωμα ζει σε μικρό χώρο με ελεγχόμενο φωτισμό, θερμοκρασία και θόρυβο, δουλεύοντας σε βάρδιες 6 ωρών, για εβδομάδες χωρίς επαφή με τον έξω κόσμο. Εκεί κάτω, η μηχανική και η ψυχολογία συνυπάρχουν.

Το πολεμικό υποβρύχιο είναι, με μια λέξη, σιωπή. Μια σιωπή που κρύβει ισχύ, τεχνολογία και αποφασιστικότητα. Όσο ο κόσμος κοιτά τον ουρανό, η πραγματική ισορροπία δυνάμεων βρίσκεται συχνά εκεί που δεν φαίνεται κάτω από τα κύματα.

Στο Engine Power, ο κινητήρας της γνώσης βουτά βαθιά μέχρι τον πυρήνα της τεχνολογίας.

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • dragster agrinio,engine power
    Τηλεοπτική εκπομπή

    Τρέιλερ τηλεοπτικής εκπομπής 23/12/21

    Τρέιλερ τηλεοπτικής εκπομπής 23/12/21 111ο Χριστουγεννιάτικο τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power και ζούμε εορταστικές εμπειρίες Αυτή την Πέμπτη στις 21:00 το βράδυ στο κανάλι Έψιλον θα γιορτάσουμε παρέα το 111ο Χριστουγεννιάτικο τηλεοπτικό επεισόδιο Engine Power και [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Ο Γιώργος Καφαντάρης στην πίστα του Sarno, στη Νάπολη

    Ο Γιώργος πέρσι έγινε υπερπρωταθλητής κατακτώντας δύο Πανελλήνιους τίτλους στην mini και mini β! καθώς και το έπαθλο στην Rotax Micro Max. Ο Γιώργος Καφαντάρης μαθητής της πρώτης Γυμνασίου πλέον, ως οδηγός αγώνων karting ξεκίνησε [...]
  • 21o motor festival-o apohhos synexizetai-olympiako podhlatodromio-mixalhs kontizas-engine power
    2 Τροχοί - Moto

    21o Motor Festival και ο απόηχος δεν σταματά…

    21o Motor Festival και ο απόηχος δεν σταματά… 21o Motor Festival και ο απόηχος δεν σταματά… Motor Festival και άλλη μια διοργάνωση που τάραξε τα κύματα δημιούργησε αντιδράσεις, προκάλεσε το ενδιαφέρον, κέρδισε τις εντυπώσεις και [...]
  • i-proti-ilektriki-mercedes-amg-fainetai-treli
    4 τροχοί - Auto

    Η πρώτη ηλεκτρική Mercedes-AMG φαίνεται τρελή!

    Αφού διστάσει να παρουσιάσει το project της, η Mercedes-AMG αποκάλυψε τέσσερις εντυπωσιακές φωτογραφίες ενός καμουφλαρισμένου πρωτοτύπου. Ένα πράγμα είναι σίγουρο: αυτό το νέο ηλεκτρικό κουπέ sedan υπόσχεται να είναι εκπληκτικό με μια γραμμή που είναι [...]
  • thleoptikh-ekpomph-engine-power-20-5-25
    Τηλεοπτική εκπομπή

    Τηλεοπτική εκπομπή Engine Power 20/5/25

    Τηλεοπτική εκπομπή Engine Power 20/5/25 Engine Power: Σήμερα δεν μετράμε κυβικά, μετράμε εγκεφαλικά!  🏁🇬🇷❤26th Motor Festival 06-15 Ιουνίου στην ΔΕΘ Θεσσαλονίκης Be your Own Hero 🏁🇬🇷 ❤ 💪 Μιχαήλ Κοντιζάς enginepower.gr/ ✅Μπαταρίες by Georgopoulos gcbattery.gr/ [...]
  • MOTO TOGELOS,ENGINE POWER
    2 Τροχοί - Moto

    MOTO TOGELOS ΑΞΕΣΟΥΑΡ

    MOTO TOGELOS ΑΞΕΣΟΥΑΡ Η εταιρεiα ΜΟΤΟ ΤΟΓΕΛΟΣ ιδρύθηκε το 1965 στα Κ.Πατήσια. Διαθέτουμε μεγάλη γκάμα και στόκ από γνήσια και aftermarket ανταλλακτικά μοτοσυκλετών αλλά και scooter στις καλύτερες τιμές της αγοράς (μπαταρίες, φρένα, καθρέπτες, αμορτισέρ, [...]
  • f1-azerbaijan-gp-grand-prix-baku-2025
    4 τροχοί - Auto

    F1 Azerbaijan GP: Το Baku βράζει πριν ανάψουν τα κόκκινα

    F1 Azerbaijan GP:  Το Αζερμπαϊτζάν είναι ο αγώνας που δεν αφήνει κανέναν να κοιμηθεί ήσυχα. Έχεις την ευθεία των 2 χιλιομέτρων που νομίζεις ότι πετάς, και μετά… boom, στρίβεις μέσα στην παλιά πόλη με τοίχους [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΚΥΠΕΛΛΟ MOTOCROSS 2019

    Ο αγώνας για το Μεσογειακό Κύπελλο Motocross 2019 διοργανώθηκε στις 27 Οκτώβρη από την FMI (Ιταλική Ομοσπονδία) στην πίστα Crossodromo Di Montalbano Jonico στη Νότια Ιταλία. Η Ελλάδα συμμετείχε στη διοργάνωση με μια αποστολή 4 [...]
  • adaptive-cruise-control-otan-to-aftokinito-skeftetai-prin-esy-frenareis
    4 τροχοί - Auto

    Adaptive Cruise Control: Όταν το αυτοκίνητο σκέφτεται πριν εσύ φρενάρεις

    Τι είναι το Adaptive Cruise Control; Πώς λειτουργεί το “έξυπνο γκάζι” που φρενάρει και επιταχύνει μόνο του; Αναλυτικά η τεχνολογία ραντάρ και οι μελλοντικές εκδόσεις Predictive ACC. Πριν λίγα χρόνια, το cruise control ήταν μια [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1461 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/