Τα Διαστημικά Λεωφορεία πλέον θα είναι στο μέλλον επιλογή για να ταξιδέψεις

Τα Διαστημικά Λεωφορεία πλέον θα είναι στο μέλλον επιλογή για να ταξιδέψεις!!!

Στην 20η επέτειο της πτήσης του Γιουρυ Γκαγκάριν στο Διάστημα έγινε η πρώτη πτήση του Διαστημικού Λεωφορείου. Πριν από το 1980 τα διαστημόπλοια που χρησιμοποιούσαμε ήταν διαστημόπλοια μιας χρήσης, οπότε και το κόστος κάθε αποστολής ήταν τεράστιο. Φανταστείτε άλλωστε ποιό θα ήταν το κόστος ενός αεροπορικού ταξιδιού, αν στο τέλος κάθε πτήσης καταστρέφαμε το αεροπλάνο που μας μετέφερε. Αυτό ακριβώς συνέβαινε με τα διαστημικά ταξίδια που εκτελούσαμε μέχρι το 1980.

Τον Απρίλιο του 1981 όμως άρχισε μια νέα εποχή στην εξερεύνηση του διαστήματος, με την δραστηριοποίηση ενός νέου τύπου διαστημοπλοίων, των διαστημικών λεωφορείων. Το πρώτο διαστημικό λεωφορείο (το «Κολούμπια») ξεκίνησε για το παρθενικό του ταξίδι στις 12 Απριλίου 1981, 20 ακριβώς χρόνια μετά την ιστορική πτήση του Γιούρυ Γκαγκάριν, με την υπόσχεση ότι θα έκανε φτηνότερη την εξερεύνηση του διαστήματος.

Ο θάνατος όμως των πληρωμάτων του «Τσάλεντζερ» τον Ιανουάριο του 1986 και του «Κολούμπια» τον Φεβρουάριο του 2003 ανάγκασε την NASA να επανεξετάσει καλύτερα τους στόχους του προγράμματος πτήσεων των διαστημικών λεωφορείων με νέες κατευθυντήριες γραμμές για μεγαλύτερη ασφάλεια, αποδοτικότητα, και αποτελεσματικότητα.

Στην εξέδρα εκτόξευσης το διαστημικό λεωφορείο έμοιαζε πολύ με αεροπλάνο στημένο κατακόρυφα. Το μήκος του εκτείνεται στα 37 μέτρα, ενώ στην κοιλιά του είναι προσδεμένη μια τεράστια δεξαμενή υγρών καυσίμων που έχει ύψος 47 μέτρων. Δεξιά και αριστερά του τέλος βρίσκονται οι πύραυλοι εκτόξευσης που έχουν ύψος 45 μέτρων ο καθένας. Οι δύο κύριες πυραυλικές μηχανές που διαθέτει το διαστημικό λεωφορείο βρίσκονται στο ουραίο τμήμα του μαζί με 44 ακόμη μικρότερους προωθητικούς μηχανισμούς για τις μικροδιορθώσεις της πορείας του στο διαστημικό κενό. Σήμερα φυσικά η πτήση σε τροχιά γύρω από τη Γη των διαστημικών αυτών οχημάτων έχει γίνει πια θέμα ρουτίνας. Παρόλα αυτά κάθε φορά μια νέα εκτόξευση είναι και μια πραγματικά νέα εμπειρία.

Επειδή τα διαστημικά λεωφορεία έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούνται μέχρι και 100 φορές το καθένα οι πτήσεις τους στο διάστημα γίνονταν πολύ συχνά με σκοπό όχι μόνο την άμεση μελέτη του διαστημικού χώρου αλλά και την τοποθέτηση δορυφόρων σε τροχιά γύρω από τη Γη για την εκτέλεση μακροχρόνιων ερευνών. Τα Διαστημικά Λεωφορεία «πετούσαν» σε ύψος που κυμαίνονταν από 200 έως 600 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης, ανάλογα με τις εργασίες και τους στόχους κάθε αποστολής. Από την τροχιά τους αυτή μπορούσαν να κάνουν εκτεταμένες παρατηρήσεις της Γης καθώς και επιστημονικές ή τεχνολογικές έρευνες και μελέτες.

Η τοποθέτηση διαφόρων δορυφόρων σε τροχιά ή η επιδιόρθωση δορυφόρων που είχαν υποστεί βλάβες και δεν λειτουργούσαν, ήταν μία από τις ασχολίες των αστροναυτών κάθε αποστολής. Επειδή καθένας από τους δορυφόρους αυτούς κοστίζει δισεκατομμύρια η επιδιόρθωσή τους από τους αστροναύτες εξοικονομεί τεράστια ποσά. Η διαδικασία μιας τέτοιας επιδιόρθωσης στο διάστημα, πολλές φορές έπαιρνε τη μορφή ενός πραγματικά παράξενου μπαλέτου, με σκηνικό το σύμπαν και χορευτές τον άνθρωπο και τις μηχανές.

Άλλη μια χρήση των διαστημικών λεωφορείων ήταν και η μετατροπή τους σε διαστημικές βάσεις εκτόξευσης αυτόματων διαστημοπλοίων έρευνας των πλανητών του ηλιακού μας συστήματος. Η εκτόξευση από το διάστημα των οχημάτων αυτών δεν απαιτούσε μεγάλους πυραύλους, οπότε το όλο κόστος της αποστολής μειώνονταν σημαντικά.

Στην επιστροφή του στη Γη, το διαστημικό λεωφορείο δεν συμπεριφέρονταν ούτε σαν διαστημόπλοιο ούτε σαν αεροπλάνο. Η λειτουργία του έμοιαζε περισσότερο μ’ αυτήν ενός ανεμοπτέρου. Με μια σημαντική διαφορά όμως: η είσοδός του στην ατμόσφαιρα και η προσεδάφισή του ήταν 100% ελεγχόμενη από δύο ισχυρότατους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Οι υπολογιστές αυτοί έλεγχαν ο ένας τον άλλο 50 φορές κάθε δευτερόλεπτο, κι αν ο ένας από τους δύο έκανε κάποιο λάθος, τότε ο άλλος διέγραφε τις αποφάσεις του πρώτου. Φυσικά, όταν χρειάζονταν, οποιοσδήποτε από τους αστροναύτες-πιλότους μπορούσε να αναλάβει τη διακυβέρνηση του σκάφους οποιαδήποτε στιγμή. Σε ύψος 500 μέτρων από την επιφάνεια η ταχύτητα του διαστημικού λεωφορείου είχε ελαττωθεί σημαντικά, πλησιάζοντας τον διάδρομο προσγείωσης με ταχύτητα 350 περίπου χιλιομέτρων την ώρα.

Συνολικά πέντε διαστημικά λεωφορεία (Columbia, Challenger, Discovery, Atlantis και Endeavor) εκτέλεσαν αποστολές (αφού το Enterprise από το 1977 έκανε δοκιμαστικές μόνο πτήσεις). Στα 30 χρόνια της λειτουργίας τους, από το 1981 έως το 2011, εκτέλεσαν συνολικά 135 αποστολές στο διάστημα όπου παρέμεινα συνολικά 1.322 ημέρες 19 ώρες 21 λεπτά και 23 δευτερόλεπτα. Σήμερα τα εναπομείναντα διαστημικά λεωφορεία βρίσκονται σε ισάριθμα αμερικανικά μουσεία επιστήμης και τεχνολογίας: το Atlantis στο Kennedy Space Center Visitor Complex (από τις 2 Νοεμβρίου 2012), το Discovery στο National Air and Space Museum (από τις 19 Απριλίου 2012), το Endeavor στο California Science Center (από τις 14 Οκτωβρίου 2012) και το Enterprise στο Sea-Air-Space Museum (από τα μέσα του 2012).

Πηγή: Διονύσης Σιμόπουλος

  • enosh-giganton-sto-23o-motor-festival-mec-paianias-stathis-papargyropoulos-nikos-diakakis-michalis-kontizas-engine-power
    2 Τροχοί - Moto

    Ένωση Γιγάντων στο 23ο Motor Festival στο MEC Παιανίας

    Ένωση Γιγάντων στο 23ο Motor Festival στο MEC Παιανίας Ασύλληπτο, απίστευτο και όμως αληθινό 3 κορυφαίοι του είδους ενώνουν τις δυνάμεις τους για το 23ο Motor Festival, Μιχάλης Κοντιζάς, Νίκος Διακάκης και Στάθης Παπαργυρόπουλος Μ [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Πανελλήνιο πρωτάθλημα Drift στο Μαραθώνα

    Πανελλήνιο πρωτάθλημα Drift στο Μαραθώνα Από τις 5 έως τις 7 Ιουλίου, η «αλάνα» στον Μαραθώνα μεταμορφώνεται σε αγωνιστική αρένα, για να υποδεχθεί τους μονομάχους του Drift από ολόκληρη τη χώρα. Ο 5ος αγώνας του [...]
  • panellhnio-protathlima-ntrift-omae-engine-power
    4 τροχοί - Auto

    Το πρόγραμμα του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Drift για το 2025

    Το πρόγραμμα του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Drift για το 2025 Έναν αγώνα περισσότερο σε σχέση με το 2024 περιλαμβάνει το πρόγραμμα του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Drift του 2025. Το καλεντάρι απαρτίζεται από 8 συναντήσεις, καταμερισμένες σε ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια. [...]
  • Formoula1-formula1-f1-2025-race-F1teams
    4 τροχοί - Auto

    Η Φόρμουλα 1 φλέγεται: «McLaren Rules», συμφωνίες υπό αμφισβήτηση και ένας τίτλος που μυρίζει περίεργα

    Η Φόρμουλα 1 φλέγεται:  7 Σεπτεμβρίου 2025 — Ιταλικό Grand Prix, Monza. Ο “Κουτσομπόλης των Πίστας” σου χτυπάει πάλι τη γραφομηχανή: η Φόρμουλα 1 δεν είναι πια απλά θόρυβος ελαστικών, είναι θόρυβος πολιτικής, ισορροπιών και… [...]
  • rally-deth-2025-anaskopisi-apotelesmata-tsolakidis.
    4 τροχοί - Auto

    Ράλλυ ΔΕΘ 2025: Ανασκόπηση & Αποτελέσματα

    Ράλλυ ΔΕΘ 2025: Το Ράλλυ ΔΕΘ του 2025 έγραψε ιστορία. Όχι μόνο γιατί γέμισαν οι ειδικές με κόσμο που μύριζε βενζίνη από μακριά, αλλά γιατί ο Σωκράτης Τσολακίδης έκανε αυτό που ξέρει καλύτερα: πήρε το [...]
  • Αγώνες | Events

    Ο Fernando Alonso προετοιμάζεται για το Ράλι Ντακάρ με πρόγραμμα δοκιμών πέντε μηνών

    Οι δοκιμές στην έρημο και οι αγώνες cross-country αποτελούν μέρος της προετοιμασίας του Ντακάρ του Fernando Alonso, καθώς ο πρωταθλητής της F1 θεωρεί σίγουρη την είσοδο του στο ράλι του επόμενου Ιανουαρίου. Ο Fernando Alonso [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Ο Θωμάς Παπαπάσχος εκπαιδευτής στο Μ drive tour στο SLovakia Ring

    Ο Θωμάς Παπαπάσχος εδω και κάποιους μήνες, συγκεκριμένα τον Απρίλιο μετά από μια δύσκολη διαδικασία αρχικής αξιολόγησης εκπαιδευτών από την BMW, kκατάφερε να «αποφοιτήσει» το 15 ημέρων πρόγραμμα της σχολής εκπαιδευτών του Bmw Driving Experience [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    Τα Προγράμματα των Αγώνων Αυτοκινήτου του 2021

    Τα Προγράμματα των Αγώνων Αυτοκινήτου του 2021 Η Επιτροπή Αγώνων (ΕΠ.Α.) ανακοινώνει τα προγράμματα των αγώνων Αυτοκινήτου του 2021. Παρακάτω μπορείτε να δείτε τις ημερομηνίες των αγώνων των Πρωταθλημάτων, Κυπέλλων και Επάθλων των Ράλλυ, Αναβάσεων, [...]
  • tiger-rally-lemesos-cyprus-rally-kipros-wrc-results-apotelesmata-agona-tiger-rally-rali-nikites
    4 τροχοί - Auto

    Τελικά αποτελέσματα αγώνα Tiger Rally 2023 στην Κύπρο

    Τελικά αποτελέσματα αγώνα Tiger Rally 2023 στην Κύπρο Τελικά αποτελέσματα αγώνα Tiger Rally 2022 στην Κύπρο που προσμετρά στο παγκυπριακό πρωτάθλημα που διοργάνωσε η Λέσχη Αυτοκινήτου Λεμεσού. Με επιτυχία ολοκληρώθηκε στην Λεμεσό ο αγώνας Tiger [...]
  • ΣΟΑΑ ΕΚΛΟΓΕΣ,ENGINE POWER
    4 τροχοί - Auto

    Σήμερα οι Εκλογές στον Σ.Ο.Α.Α.

    Σήμερα οι Εκλογές στον Σ.Ο.Α.Α. Σήμερα οι Εκλογές στον Σ.Ο.Α.Α. – Υποψηφιότητες Το Δ.Σ. του Σ.Ο.Α.Α. ανακοινώνει τις υποψηφιότητες για τις αρχαιρεσίες της 18ης Ιανουαρίου 2023. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Σ.Ο.Α.Α. αποφάσισε, κατά πλειοψηφία, την [...]
  • apopeira-dolofonias-tou-ntonalnt-tramp-engine-power
    Lifestyle

    Απόπειρα δολοφονίας Τραμπ

    Απόπειρα δολοφονίας Τραμπ Σοκ έχει προκαλέσει η απόπειρα δολοφονίας κατά του Τραμπ που σημειώθηκε πριν από μερικές ώρες, κατά τη διάρκεια προεκλογικής του συγκέντρωσης στο Μπάτλερ της Πενσιλβάνια. Στην επίθεση σκοτώθηκε ένας από τους παριστάμενους [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ