
Η θερμοκρασία των φρένων στο MotoGP: Στο MotoGP, τα φρένα δεν είναι “ένα σύστημα”. Είναι ζωντανός οργανισμός. Ζεσταίνονται, κρυώνουν, παίρνουν φόρτιση, αλλάζουν συμπεριφορά, και αν για οποιονδήποτε λόγο η θερμοκρασία ξεφύγει από τα σωστά νούμερα, ο αναβάτης μένει χωρίς φρένο τη στιγμή που το χρειάζεται περισσότερο. Και στη MotoGP, αυτή η στιγμή είναι συνήθως στα 330 km/h.
Τα carbon φρένα δουλεύουν μόνο σε συγκεκριμένο παράθυρο θερμοκρασίας.
Αν είναι κάτω από ~250°C δεν έχουν δάγκωμα. Γλιστράνε, κάνουν την είσοδο της στροφής ασταθή και ο αναβάτης πατάει τη μανέτα πιο δυνατά από όσο θέλει.
Αν πάνε πάνω από ~850°C, τότε αρχίζει η καταστροφή. Το υλικό χάνει την ακεραιότητά του, η απόδοση πέφτει, και η μανέτα γίνεται “σφουγγάρι”.
Το ωραίο είναι ότι το παράθυρο λειτουργίας είναι στενό — περίπου 300°C εύρος. Και μέσα σε αυτό το στενό παράθυρο, οι αναβάτες πάνε από 350 σε 70 km/h σε 200 μέτρα. Κάθε γύρος είναι βασανιστήριο για τα φρένα.
Οι ομάδες παίζουν με τα cooling ducts σαν επιστήμονες. Αν το duct είναι πολύ μικρό, τα φρένα υπερθερμαίνονται. Αν είναι πολύ μεγάλο, τα φρένα πέφτουν σε θερμοκρασία και δεν πιάνουν. Το μέγεθος του duct αλλάζει ακόμα και με βάση τον καιρό: με συννεφιά ένα duct, με ήλιο άλλο. Με αέρα μπορεί να το ανοίξουν. Με υγρασία το μικραίνουν. Είναι λεπτομέρεια που κάνει όλη τη διαφορά.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Το πιο σκληρό φρενάρισμα της σεζόν — συνήθως στο Qatar ή στην Αυστρία — κάνει τα carbon discs να κοκκινίζουν, κυριολεκτικά σαν καμίνι. Οι αναβάτες το νιώθουν στο δάχτυλο. Η μανέτα αλλάζει αίσθηση. Αν αρχίσει το fade, η μοτοσυκλέτα δεν φρενάρει “ίσια”. Φρενάρει με νευρικότητα και μικρές ταλαντώσεις. Είναι σαν να χάνεις την πυξίδα σου την χειρότερη στιγμή.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι carbon brake discs δεν δουλεύουν καλά στο βρεγμένο. Γι’ αυτό στις βρεγμένες συνθήκες οι ομάδες χρησιμοποιούν ατσάλινα δισκόφρενα. Όχι επειδή είναι “καλύτερα”, αλλά επειδή είναι πιο σταθερά σε χαμηλή θερμοκρασία. Αν πας με carbon στο βρεγμένο, το πρώτο φρενάρισμα μπορεί να σε στείλει… στα κάγκελα.
Κάτι που δεν ξέρει ο κόσμος: ο πίσω τροχός στο MotoGP συμμετέχει στο φρενάρισμα πολύ περισσότερο απ’ όσο νομίζουν. Όταν το μπροστινό φορτίζεται, ο αναβάτης παίζει με το πίσω φρένο για να κρατήσει ισορροπία στη μοτοσυκλέτα. Το πίσω φρένο όμως θερμαίνεται κι αυτό και μπορεί να κάνει το ABS-like σύστημα να δώσει περίεργες αντιδράσεις.
Η θερμοκρασία των φρένων είναι τόσο κρίσιμη που αναβάτες έχουν χάσει αγώνες επειδή απλά… δεν είχαν φρένα στα τελευταία 5 γύρους. Ο ζεστός αέρας, το slipstream, τα winglets που στέλνουν τον αέρα αλλού — όλα αλλάζουν το cooling.
Και κάθε φρενάρισμα στο MotoGP είναι ζαριά με τις θερμοκρασίες.
Αν είσαι στη σωστή ζώνη → τέλειο δάγκωμα.
Αν βγεις από αυτή → τέλος ρυθμού.
Το παιχνίδι της θερμοκρασίας δεν φαίνεται στην TV.
Αλλά είναι ένας αόρατος πόλεμος που κερδίζει ή χάνει ολόκληρους αγώνες.



