
Torque Map στη Formula 1: Το torque map στη Formula 1 είναι από εκείνα τα πράγματα που δεν βλέπει κανείς, αλλά τα νιώθουν όλοι. Δεν είναι software απλά για το μοτέρ. Είναι ένας “χαρακτήρας”, ένα DNA που λέει στο μονοθέσιο πώς θα δώσει τη δύναμή του, πόσο απότομα, πόσο προοδευτικά, πόσο επιθετικά ή πόσο ήρεμα.
Το μονοθέσιο δεν έχει μια ροπή. Έχει… πολλές. Κάθε μία φτιαγμένη για διαφορετική συνθήκη της πίστας. Σε χαμηλή ταχύτητα, σε μέση, σε έξοδο στροφής, σε ευθεία, με θερμά λάστιχα, με κρύα λάστιχα, με απώλεια πρόσφυσης, με φουλ downforce. Το torque map είναι ο τρόπος με τον οποίο η F1 τιθασεύει τα υβριδικά θηρία που έχουν περισσότερη δύναμη απ’ όση μπορούν τα πίσω λάστιχα να διαχειριστούν.
Πώς δουλεύει; Ο οδηγός πατάει το γκάζι, αλλά η ECU δεν στέλνει απευθείας την εντολή στο μοτέρ. Παίρνει την επιθυμία του οδηγού και της δίνει “μορφή”. Αποφασίζει πόση ροπή να δώσει και πότε, με βάση εκατοντάδες δεδομένα: πρόσφυση, ERS λειτουργία, θερμοκρασίες, χάρτη ενέργειας, γωνία τιμονιού, επιτάχυνση. Στην ουσία, το torque map είναι η μετάφραση μεταξύ ανθρώπου και power unit.
Η διαφορά ανάμεσα σε έναν “aggressive map” και έναν “smooth map” μπορεί να είναι ολόκληρη ζωή στο steering wheel. Ο aggressive map κάνει την έξοδο στροφής πιο άγρια, πιο explosive, ιδανικό για μάχη ή για γύρο κατατακτηρίων. Ο smooth map είναι πιο φιλικός στα λάστιχα, πιο σταθερός σε αγώνα, κρατάει το αυτοκίνητο ήρεμο όταν η πρόσφυση πέφτει.
Torque Map στη Formula 1: Και εκεί είναι το πραγματικό παιχνίδι. Ο οδηγός πρέπει να αλλάζει torque maps μέσα στο γύρο. Σε μια στροφή μπορεί να θέλει πιο μαλακή απόδοση για να κρατήσει το πίσω μέρος ήσυχο. Στην έξοδο της στροφής, θέλει κάτι πιο επιθετικό για να πετύχει το traction. Στην ευθεία, θέλει τη μέγιστη δύναμη σε τέλεια συνεργασία με το ERS.
Το ERS, για την ακρίβεια, κάνει την υπόθεση ακόμη πιο τρελή. Επειδή το ηλεκτρικό σύστημα δίνει τεράστια ροπή από μηδέν στροφές, ο torque map πρέπει να συνυπολογίζει πότε και πόση ηλεκτρική ενέργεια δίνει η MGU-K. Αν δεν γίνει σωστά, το μονοθέσιο μπορεί να σπινιάρει στη στιγμή. Αν γίνει τέλεια, έχεις αψεγάδιαστη επιτάχυνση που μοιάζει με ηλεκτροκίνητο πύραυλο.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Οι ομάδες έχουν δεκάδες torque maps. Άλλα για στεγνό, άλλα για βρεγμένο, άλλα για fuel saving, άλλα για μάχη, άλλα για διατήρηση θερμοκρασιών, άλλα για aggressive laps. Ο οδηγός δεν τα βλέπει σαν “νούμερα”. Τα βλέπει σαν “συμπεριφορά”.
Map 1 = επιθετικό.
Map 2 = ουδέτερο.
Map 3 = βρεγμένο.
Map 5 = προστασία ελαστικών.
Map 8 = διαχείριση ενέργειας.
Και πάει λέγοντας.
Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι ο ίδιος κινητήρας μπορεί να συμπεριφερθεί σαν οργισμένο θηρίο ή σαν βελούδινη γάτα, απλά αλλάζοντας torque map. Δεν αλλάζει hardware. Αλλάζει η “ψυχή” της απόδοσης.
Κι αυτό κάνει τη Formula 1 τόσο μαγική. Το μονοθέσιο δεν είναι ποτέ το ίδιο πράγμα για δύο διαδοχικούς γύρους. Είναι ζωντανό, προσαρμοστικό, και το torque map είναι ένα από τα πιο κρυφά όργανα που ο οδηγός παίζει με τα δάχτυλά του καθώς τρέχει με 300 χλμ.



