
Το plank της Formula 1 ή αλλιώς skid block είναι ένα από τα πιο παρεξηγημένα αλλά πιο κρίσιμα κομμάτια σε ένα μονοθέσιο. Ένα… απλό κομμάτι συνθετικού ξύλου που βρίσκεται κάτω από το πάτωμα. Κι όμως, μπορεί να κρίνει νόμιμη ή παράνομη μια ολόκληρη συμμετοχή, όσο γρήγορος κι αν ήταν ο οδηγός. Το plank μπήκε στους κανονισμούς το 1994 μετά τον θάνατο του Ayrton Senna. Στόχος του FIA:
Να αποτρέψει τις ομάδες από το να “κατεβάζουν” το μονοθέσιο υπερβολικά χαμηλά για να κερδίσουν downforce.
Γιατί όσο πιο χαμηλό → τόσο πιο αποδοτικό το ground effect.
Αλλά και τόσο πιο επικίνδυνο.
1. Από τι είναι φτιαγμένο το plank;
Παλιότερα ήταν ξύλο “jabroc”.
Σήμερα είναι συνθετικό laminate υψηλής αντοχής, ένα υλικό που μοιάζει με carbon-ενισχυμένο ξύλο.
Αντέχει θερμοκρασία, τριβή, χτυπήματα και 300 km/h αεροδυναμική φόρτιση.
Έχει πάχος 10 mm και το FIA επιτρέπει μέγιστη φθορά 1 mm.
Αν η φθορά είναι μεγαλύτερη →
Απόκλιση = ΑΚΥΡΩΣΗ.
Κι έχει συμβεί: Hamilton & Leclerc στο Austin 2023.
2. Τι ακριβώς κάνει το plank;
Είναι ο τελικός “μετρητής ύψους” του μονοθεσίου. Αν το μονοθέσιο είναι πολύ χαμηλό, το plank τρίβεται στο οδόστρωμα και φθείρεται. Αν φθαρεί πολύ → σημαίνει ότι το μονοθέσιο έτρεχε παράνομα.
Το plank δείχνει:
• πόσο χαμηλά έτρεχε το μονοθέσιο
• πόσο χτυπούσε στο έδαφος
• αν οι ρυθμίσεις ήταν εντός ορίων
• αν οι ομάδες γύρισαν τα “κόλπα” υπερβολικά
3. Με ποια τεχνολογία συνεργάζεται;
Το plank είναι το “τελευταίο όριο”
πάνω από αυτό όμως υπάρχει:
• ride height system
• suspension heave
• floor stiffness
• skid blocks από τιτάνιο
• ground effect tunnels
• porpoising control maps
Η ομάδα παλεύει να έχει όσο πιο χαμηλό μονοθέσιο γίνεται χωρίς να φθαρεί το plank.
Πολύ υψηλό → χάνεις downforce
Πολύ χαμηλό → κινδυνεύεις με ακύρωση
Αυτό κάνει το setup ένα τέλειο παιχνίδι ισορροπίας.
4. Skid blocks = οι σπινθήρες που βλέπεις
Τα μεταλλικά κομμάτια (titanium skid plates) πάνω στο plank:
• προστατεύουν το υλικό
• παράγουν σπινθήρες
• λειτουργούν σαν “συναγερμός” για υπερβολική επαφή
Αν βλέπεις πολλούς σπινθήρες σε ένα GP, σημαίνει ότι οι ομάδες παίζουν στο όριο του ορίου…
5. Τι προκαλεί υπερβολική φθορά του plank;
• πολύ χαμηλό ride height
• πολύ σκληρή ανάρτηση
• porpoising (το γνωστό bouncing)
• λάθος κατανομή downforce
• aggressive rake settings
• πολύ ζεστή/ανώμαλη άσφαλτος
• curb riding σε συγκεκριμένες πίστες
Το Austin, το COTA γενικά, είναι “δολοφόνος plank”. Γι’ αυτό είδαμε ακυρώσεις εκεί.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
6. Γιατί το plank είναι τόσο σημαντικό πλέον;
Το 2022–2026 ground effect era βασίζεται εξ ολοκλήρου στο πάτωμα. Το plank είναι ο μόνος τρόπος για την FIA να ελέγξει ότι οι ομάδες δεν κατεβάζουν παράνομα το μονοθέσιο για turbo-downforce. Χωρίς plank; Η F1 θα ξαναγινόταν επικίνδυνα χαμηλή, με βυθίσεις, bottoming και ακραίο porpoising.
Με plank; Όλα έχουν όριο.
Το Plank της Formula 1: Τελικό συμπέρασμα
Το plank είναι το πιο ταπεινό αλλά πιο καθοριστικό κομμάτι ενός σύγχρονου F1 μονοθεσίου. Ένα “ξύλινο” φύλλο που φυλάσσει την ισορροπία ανάμεσα:
• στην απόδοση
• στην ασφάλεια
• στη νομιμότητα
Κι αν ξεπεράσεις το όριο;
Δεν υπάρχει ένσταση.
Δεν υπάρχει συζήτηση.
Υπάρχει ΑΠΟΚΛΙΣΗ.
Αυτό είναι Formula 1.



