Το Steering Rack στη Formula 1: ο μηχανισμός που μετατρέπει το τιμόνι σε “λέιζερ” ακριβείας μέσα στις στροφές

to-steering-rack-sti-formula-1-o-michanismos-pou-metatrepei-to-timoni-se-leizer-akriveias-mesa-stis-strofes

Steering Rack στη Formula 1 Το steering rack στη F1 δεν είναι… τιμόνι αυτοκινήτου. Μην το σκέφτεσαι καν έτσι. Είναι μηχανισμός λεπτότερος και πιο ευαίσθητος από μουσικό όργανο. Είναι κυριολεκτικά ο τρόπος που ο οδηγός “νιώθει” τον δρόμο. Αν το rack δεν είναι τέλεια ρυθμισμένο, ο οδηγός δεν έχει εμπιστοσύνη, το μπροστινό δεν γράφει, η είσοδος δεν κλειδώνει, και όλο το μονοθέσιο γίνεται νευρικό.

Το steering rack είναι μια σειρά από γρανάζια και μηχανισμούς που μεταφράζουν το κούνημα του τιμονιού σε κίνηση των μπροστινών τροχών. Αλλά στη F1 αυτό πρέπει να γίνει με ακρίβεια… χειρουργού. Ένα χιλιοστό λάθος = χιλιοστά χρόνου. Το rack λοιπόν ρυθμίζεται ώστε το μονοθέσιο να αντιδράει άμεσα αλλά όχι νευρικά. Ζωντανά αλλά όχι ευέξαπτα. Σταθερά αλλά όχι “ξύλινα”.

Το ratio δηλαδή το πόσο στρίβει ο τροχός σε σχέση με το τιμόνι — είναι εξωφρενικά γρήγορο. Αν σε ένα κανονικό αυτοκίνητο κάνεις μια πλήρη στροφή τιμονιού για να στρίψεις, στη F1 θες ίσως το 1/4. Αν βάλεις τον Hamilton σε αυτοκίνητο δρόμου, το τιμόνι του φαίνεται… αργό. Τόσο άμεσο είναι το rack.

Το steering rack πρέπει επίσης να συνεργάζεται με την ανάρτηση και το brake-by-wire. Όταν ο οδηγός μπαίνει σε μια στροφή με 5G, το rack πρέπει να μεταφέρει όλη αυτή τη δύναμη, όλη αυτή τη μικρο-πληροφορία, χωρίς να κάνει το τιμόνι βαρύ ή περίεργο. Αν είναι πολύ “tight”, ο οδηγός κουράζεται. Αν είναι πολύ “loose”, το μπροστινό δεν μιλάει.

to-steering-rack-sti-formula-1-o-michanismos-pou-metatrepei-to-timoni-se-leizer-akriveias-mesa-stis-strofes

Steering Rack στη Formula 1:  Και κάτι που λίγοι ξέρουν: στη Formula 1 αλλάζουν steering racks ανά πίστα. Στο Μονακό θέλεις υπερβολικά γρήγορο rack για τα tight chicanes. Στη Monza θέλεις πιο “μακρύ” rack για να μην τρελαίνεται το μονοθέσιο στις ευθείες. Στη Suzuka θέλεις κάτι ενδιάμεσο, γιατί οι καμπές έχουν διαφορετικές ακτίνες και το S-section θέλει ακρίβεια αλλά όχι νευρικότητα.

Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)

Οι οδηγοί μπορούν να καταλάβουν αν το rack είναι καλό μέσα σε 10 μέτρα. Αν το rack είναι τέλειο, νιώθεις ότι η μπροστινή ρόδα είναι προέκταση των χεριών σου. Αν είναι λάθος, νιώθεις ότι οδηγείς με… καθυστέρηση. Όλοι οι μεγάλοι οδηγοί λένε το ίδιο πράγμα: “Αν το τιμόνι δεν μου μιλάει, δεν υπάρχει μπροστινό”.

Το steering rack έχει επίσης zero play — μηδενικό κενό. Δεν επιτρέπεται ούτε μισό χιλιοστό χαλαρότητας. Είναι τόσο tight, που όταν ο οδηγός ακουμπά το δάχτυλο στο τιμόνι, οι ρόδες ήδη αντιδρούν.

Είναι απλό να το πούμε, αλλά δύσκολο να το καταλάβουμε: το steering rack είναι η φωνή του μονοθεσίου. Είναι το σύστημα που λέει στον οδηγό “έχεις grip”, “δεν έχεις”, “πρόσεχε το curb”, “νιώθω την άσφαλτο”, “νιώθω τον αέρα”.
Χωρίς αυτό;
Δεν υπάρχει καν έννοια του “front-end feel”. Και χωρίς front-end feel, δεν γίνεται καν κουβέντα για ρυθμό.

author avatar
MR ZERO
Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα από τον κόσμο της μηχανοκίνησης αλλά κατάφερε να τον ενώσει στη μεγαλύτερη γιορτή της μηχανοκίνησης στην Ελλάδα στο Motor Festival και να δημιουργήσει την μοναδική τηλεοπτική εκπομπή το Engine Power που προβάλει καθημερινά αθλητές, καθημερινούς ήρωες και πρωταγωνιστές πανελλαδικά. Ένας άνθρωπος που συνεχίζει να νιώθει τίποτα, να νιώθει μηδέν, μπροστά στο μεγαλείο του χώρου και την αστείρευτη αγάπη του κόσμου για την μηχανοκίνηση. Σας παρουσιάζουμε τον Mr Zero... Μιχαήλ Κοντιζά!
  • troxaio-atyxhma-sto-Tour de France bedlam-selfiepodhlates-engine power
    2 Τροχοί - Moto

    Tour de France τεράστιο τροχαίο ποδηλατών προκάλεσε χάος

    Tour de France τεράστιο τροχαίο ποδηλατών προκάλεσε χάος Στο Tour de France bedlam ένας θαυμαστής που προσπάθησε να βγάλει selfie προκάλεσε ένα  τεράστιο τροχαίο ποδηλατών σκορπισμένους και βαριά χτυπημένους στο δρόμο. Μια βάναυση τεράστια σύγκρουση [...]
  • 4 τροχοί - Auto

    ΕΚΟ Racing Games, Rd6: Grand Finale!

    Με ιδανικό τρόπο έπεσε η αυλαία του EKO Racing Dirt Games για το 2019, με τους Γιώργο Ζυμαριδή και Χαράλαμπο Γαζετά να πανηγυρίζουν τον τίτλο στις κατηγορίες των 600 και 750 κ.εκ., αντίστοιχα. Το EKO [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Η πιο τρελή ομάδα flat track στο Motor Festival

    Zulap Crew είναι μια ομάδα αναβατών που έχουν βάλει σκοπό να φέρουν νέο κόσμο στη χωμάτινη μοτοσυκλέτα. Με moto τους το #getoutnride, διοργανώνουν μηνιαία flat track days, με το Dirtfest να αποτελεί το ετήσιο showcase [...]
  • zondes,engine power
    2 Τροχοί - Moto

    ZONTES M310 BY PETROSIAN MOTORIOUS

    ZONTES M310 BY PETROSIAN MOTORIOUS Με έναν κινητήρα που διεκδικεί την κορυφή στην κατηγορία του, πλούσιο στάνταρ εξοπλισμό και ελκυστική τιμή, το νέο Zontes M310 θέλει να επαναπροσδιορίσει τα πράγματα στα μεσαίου κυβισμού scooters. Το [...]
  • big-deal-engine-power-agora-metachirismenou-agora-aytokinitou-prsofora-ekptoseis-car
    4 τροχοί - Auto

    Big Deal πάνω από 10000 μετρητά μοιράζονται

    Big Deal πάνω από 10000 μετρητά μοιράζονται BIG DEAL μοναδικές προσφορές για την αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου αποκλειστικά στο ENGINE POWER.  Η αγορά ενός μεταχειρισμένου είναι πλέον δική μας υπόθεση… Ο Μιχάλης Κοντιζάς μέσα από την [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    Η Πανελλήνια Συγκέντρωση Μοτοσυκλετιστών επιστρέφει στη Σαμοθράκη

    Για πρώτη φορά μετά το 2009, η Πανελλήνια Συγκέντρωση Μοτοσυκλετιστών ετοιμάζεται να επιστρέψει στο πανέμορφο νησί της Σαμοθράκης στο βόρειο Αιγαίο. Όπως μεταδίδουν ΜΜΕ της Βόρειας Ελλάδας, κατά τη διάρκεια της 24ης Χειμερινής Συνάντησης Μοτοσυκλετιστών [...]
  • o-Max- Verstappen-kerdizei-ton-proto-agona-gia-to-2024-engine-power
    4 τροχοί - Auto

    Ο Φερστάπεν κερδίζει τον 1o αγώνα για το 2024 αποφεύγοντας τη συντριβή στο 24Hours of Daytona

    Ο Φερστάπεν κερδίζει τον 1o αγώνα για το 2024 αποφεύγοντας τη συντριβή στο 24Hours of Daytona 1 Φερστάπεν : Ο Verstappen περιστρέφεται μετά από σχεδόν βέβαιο τρακάρισμα με συμπαίκτη του αλλά το σώζει και πετυχαίνει [...]
  • κτεο βουλιαγμενης,engine power
    4 τροχοί - Auto

    Ι.ΚΤΕΟ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ

    Ι.ΚΤΕΟ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ Το Ι.ΚΤΕΟ Λεωφόρου Βουλιαγμένης λειτουργεί από τον Αύγουστο του 2019 στον Άλιμο με έυκολη πρόσβαση κάτω από την Λ. Βουλιαγμένης. Εξυπηρετεί ένα μεγάλο δίκτυο περιοχών που περιλαμβάνει τους δήμους Π. Φάληρου, Αγ. Δημητρίου, [...]
  • 2 Τροχοί - Moto

    ΤΟ 16ο MOTOR FESTIVAL ΑΠΟ 210 ΕΩΣ 23 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ ΣΤΟ ΠΑΝΗΠΕΙΡΩΤΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

    Δελτίο ειδήσεων στο κανάλι Αρτ δείχνουμε τον δρόμο και τον παλμό της μεγάλης γιορτής της μηχανοκίνησης στα Ιωάννινα στις 21-23 Φεβρουαρίου στο Πανηπειρωτικό Στάδιο Ιωαννίνων… MR ZERO Μιχάλης Κοντιζάς: Ένας άνθρωπος που δεν γνώριζε τίποτα [...]

Motor Festival ΔΙΕΘΝΗ ΕΚΘΕΣΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

MOTOR-FESTIVAL-ΔΕΘ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Περί MR ZERO 1669 Άρθρα
Εμπιστοσύνη : Για περισσότερα από 13 χρόνια βρισκόμαστε στην κορυφή της διαφήμισης, της προώθησης και της επικοινωνίας, αποτελώντας σημείο αναφοράς στον χώρο. Με περισσότερες από 15.000 επιχειρήσεις που έχουν εμπιστευθεί τις υπηρεσίες μας, αποδεικνύουμε ότι δεν είμαστε απλά μια εταιρεία. Συνεργάτης : Είμαστε ο στρατηγικός συνεργάτης που κάθε επαγγελματίας χρειάζεται για να φτάσει στους στόχους του. Με αξιοπιστία, πάθος και διάθεση να προσφέρουμε τα μέγιστα, δημιουργούμε καταχωρίσεις και καμπάνιες που ξεχωρίζουν και αποδίδουν.Καινοτομία : Η καινοτομία στον τρόπο που διαφημίζουμε και η προσήλωσή μας στα αποτελέσματα, μας κάνουν να ξεχωρίζουμε. Προσφέρουμε εγγυημένα, μετρήσιμα και αποτελεσματικά αποτελέσματα, γιατί πιστεύουμε πως η επιτυχία των συνεργατών μας είναι και δική μας επιτυχία.https://magiclamp.gr/poioi-eimaste/