Είναι μια φυσική ανθρώπινη επιθυμία να φτιάχνονται τα πράγματα μεγαλύτερα, γρηγορότερα και ισχυρότερα από ότι ήταν πριν. Στο στρατιωτικό κόσμο, αυτό ισχύει κατά τη διάρκεια των αιώνων δεδομένου ότι τα διάφορα έθνη και τα κράτη επιδίωξαν να χτίσουν τους μεγαλύτερους στρατούς με τον ισχυρότερο εξοπλισμό. Ίσως δεν είναι πουθενά αυτή η ανταγωνιστική φύση εμφανέστερη από ότι στις δυνάμεις του ναυτικού των διάφορων χωρών. Η κατοχή ενός αριθμητικά μεγάλου ναυτικού είναι ένα σύμβολο του πλούτου και δύναμης. Απεικονίζει επίσης τη δυνατότητα εκείνου του έθνους να επηρεάσει τον υπόλοιπο κόσμο ή να επιβάλει τα συμφέροντα του.
Με τον ερχομό των αεροπλάνων, των πυρηνικών όπλων και της διαστημικής τεχνολογίας καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα, ο ρόλος του ναυτικού άλλαξε κάπως. Ως εκ τούτου, ένα ικανό ναυτικό παραμένει ένα σημαντικό εργαλείο για να κινήσει τις δυνάμεις σε όλο τον κόσμο, να ελέγξει μια θαλάσσια περιοχή ή να στείλει ένα πολιτικό μήνυμα σε ένα άλλο κράτος.
Την δύναμη του πολεμικού ναυτικού το αποτελούν διάφορα πλοία τα οποία σχηματίζουν και τον στόλο του. Από τα βυτιοφόρα και τα σκάφη ανεφοδιασμού στα ταχύπλοα σκάφη και τα αεροπλανοφόρα, ο στόλος του πολεμικού ναυτικού αποτελείται από πολλά διαφορετικά είδη πλοίων. Τα μεγάλα πλοία όμως, και κυρίως τα αεροπλανοφόρα, τραβάν όλη την προσοχή.
Η λίστα που ακολουθεί δεν λαμβάνει υπόψη της το τονάζ των πλοίων αλλά στο μήκος τους.
10. Izumo Class (Japan) – 248 μέτρα
Αν και μόνο ένα αεροπλανοφόρο σε αυτήν την κατηγορία έχει ολοκληρωθεί, η Ιαπωνία έχει στα σχέδια να χτιστεί τουλάχιστον ένα ακόμη με σκοπό την ενίσχυση της ναυτικής της δύναμης. Το Izumo είναι μεταφορέας ελικοπτέρων ο οποίος κύριος στρατιωτικός σκοπός είναι να κυνηγήσει τα εχθρικά υποβρύχια και να τα καταστρέψει. Μπορεί να φέρει μέχρι 14 ελικόπτερα ή 400 στρατιώτες και μερικά οχήματα. Κοστίζοντας περίπου κομμάτι $1.2 δισεκατομμυρίων το ένα, η κατηγορία Izumo είναι το πιο σύγχρονο σκάφος στον ιαπωνικό στόλο και το μεγαλύτερο που έχει ναυπηγήσει η Ιαπωνία από το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Εκτός από τα ελικόπτερα, αυτή η κατηγορία πλοίου δεν έχει κανέναν ιδιαίτερο άλλο επιθετικό οπλισμό μόνο μερικά περιορισμένου φάσματος πυροβόλα όπλα και βλήματα επιφάνειας-αέρος για αμυντικούς λόγους. Η κινεζική κυβέρνηση έχει υποστηρίξει ότι το Izumos θα μπορούσε να ενεργοποιήσει πιο επιθετικά αεροσκάφη, όπως το μαχητικό F-35 stealth fighter, με μια μικρή τροποποίηση. Αυτές οι κατηγορίες δεν έχουν γίνει δεκτές από την Ιαπωνία, δεδομένου ότι κάτι τέτοιο θα παραβίαζε το σύνταγμα της Ιαπωνίας που απαγορεύει τον επιθετικό εξοπλισμό.
9. Kirov Class (Russia) – 252 μέτρα
Τα πυρηνοκίνητα battle-cruisers της Ρωσίας της κατηγορίας Kirov είναι Χτισμένα και μεταξύ τέλος της δεκαετίας του ’70 και της δεκαετίας του ’90 Υπήρξαν μόνο τέσσερα πλοία αυτής της κατηγορίας που χτίστηκαν και όπως υπολογίζεται το κάθε ένα κόστισε $2 δισεκατομμύρια. Αυτήν την περίοδο, ένα είναι πλήρως – λειτουργικό ενώ άλλα τα τρία είναι στη φάση εκσυγχρονισμού, πριν επιστρέψουν και πάλι. Το Kirovs είναι αληθινά εντυπωσιακό από την άποψη του εξοπλισμού. Φέρνουν τα υπερηχητικά anti-ship βλήματα με βεληνεκές τα 500km, τις εκατοντάδες του βλήματος επιφάνειας-αέρος που καταρρίπτει τα εχθρικά βλήματα και τα αεροπλάνα, καθώς επίσης και μια κατάταξη του ανθυποβρυχιακού εξοπλισμού. Μέγεθος αυτών των σκαφών συγκλόνισε τους δυτικούς παρατηρητές και τους στρατιωτικούς αρμόδιους για το σχεδιασμό και ανάγκασαν της ΗΠΑ να επανενεργοποιήσουν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων θωρηκτών κατηγορίας της Αϊόβα.
8. Wasp Class (USA) – 253 μέτρα
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου, το ναυτικό των ΗΠΑ και το Στράτευμα Πεζοναυτών κατάλαβαν τη σημασία του να έχουν συγκεκριμένου τύπου πλοία για απόβαση των στρατευμάτων τους στην ξηρά. Αυτή η απαίτηση έχει ισχύσει κατά τη διάρκεια των δεκαετιών από τότε και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επενδύσει αρκετά χρήματα στην εξασφάλιση ότι έχουν ικανά σκάφη για την απόβαση στο εχθρικό έδαφος. Από το 1989 ως το 2009, τα οκτώ πλοία της κατηγορίας Wasp δόθηκαν στην υπηρεσία του ναυτικού των ΗΠΑ με κόστος περίπου $750 εκατομμυρίων το κάθε ένα. Εκτός από το πλήρωμα των 1200 ανθρώπων, αυτά τα επιθετικά σκάφη μπορούν να φέρουν σχεδόν 1900 στρατιώτες, μερικές ντουζίνες επιθετικών σκαφών, ελικόπτερα, δεξαμενές και θωρακισμένα οχήματα. Εκτός από την υποστήριξη των διαδικασιών στη Μέση Ανατολή και την Ασία, τα σκάφη του κατηγορίας Wasp έχουν συμμετάσχει στις ανθρωπιστικές αποστολές.
7. America Class (USA) – 257 μέτρα
Όπως και το κατηγορίας Wasp, το AmericaClass είναι ένας τύπος αμφίβιου επιθετικού πλοίου και ανήκει στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Το USS America, το πρώτο αυτής της νεώτερης κατηγορίας σκάφους, είναι μεγαλύτερο, πιό σύγχρονο και $3.4 δισεκατομμύρια, ακριβότερο από εκείνο της προηγούμενης κατηγορίας. Ένα μεγάλο μέρος αυτής της αύξησης δαπανών είναι αποτέλεσμα της εξασφάλισης ότι σε αυτά τα νέα επιθετικά πλοία μπορούν να επιχειρήσουν μεγαλύτερα και νεώτερα αεροσκάφη, όπως τα F-35 Lightning II stealth fighter και τα MV-22 Osprey transport.. Αυτό καθιστά τα νέα σκάφη κατηγορίας της Αμερικής σχεδόν τόσο ικανά όσο ένα μικρό αεροπλανοφόρο. Από την άποψη της δύναμης αέρος, ανάλογα με την αποστολή που αναλαμβάνεται, αυτά τα σκάφη μπορούν να μεταφέρουν δύναμη επιθετικών ελικοπτέρων. Εκτός των παραπάνω μπορούν να μεταφέρουν περίπου 1700 στρατιώτες, δεξαμενές, πυροβολικό και άλλα στρατιωτικά οχήματα.
6. Charles de Gaulle Class (France) – 262 μέτρα
Μέχρι στιγμής το μόνο σκάφος στην κατηγορία του, το αεροπλανοφόρο Charles de Gaulleis το πρώτο πυρηνοκίνητα γαλλικό σκάφος επιφάνειας και το μόνο μεταφορικό πυρινοκίνητο που υπάρχει, εκτός από το Αμερικανικό Ναυτικό. Μετά από την ιδιαίτερη καθυστέρηση και τις οικονομικές επιβραδύνσεις, το πλοίο τέθηκε στη διάθεση του Γαλλικού ναυτικού τελικά το 2001 με κόστος περίπου $4 δισεκατομμύρια. Εκτός από τα ελαφριά πυροβόλα όπλα και τα βλήματα για την άμυνα, αυτός ο γαλλικός γίγαντας μπορεί να μεταφέρει 40 αεροσκάφη και κινείται για πάνω από 20 έτη προτού να χρειαστεί τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα. Το Charles de Gaulle έχει αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του, συμπεριλαμβανομένων των σπασμένων προωστήρων, τη φτωχή κατασκευή, την υψηλή ραδιενέργεια από τους αντιδραστήρες και ένα πύργο ελέγχου που ήταν αρχικά πάρα πολύ κοντός για να ελέγξει τα επιθυμητά αεροσκάφη. Εν τούτοις, μόλις επιλύθηκαν τα προβλήματα, το πλοίο συμμετείχε σε επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου του πολέμου ενάντια στους Taliban στο Αφγανιστάν.
5. Modified-Clemenceau Class (Brazil) – 265 μέτρα
Από το 1961 ως το 2000, το γαλλικό ναυτικό λειτούργησε δύο από τα αεροπλανοφόρα Clemenceauclass. Όταν ο χρόνος ήρθε για τη Γαλλία να τα εκσυγχρονίσει, ένα σκάφος αποσύρθηκε ενώ το άλλο (Foch) πωλήθηκε στο βραζιλιάνο ναυτικό το 2000 για $12 εκατομμύρια. Το Foch μετονομάστηκε σε São Paulo. Από την αγορά του υπέστη πολυάριθμες και εκτενείς βελτιώσεις στον πύργο ελέγχου των αεροσκαφών, τις μηχανές, τους αισθητήρες και τον αμυντικό εξοπλισμό του. Χωρίς να προκαλεί έκπληξη, οι περισσότερες από αυτές τις βελτιώσεις έγιναν από τις γαλλικές επιχειρήσεις. Το 2005 και 2012 ξέσπασαν πυρκαγιές στο πλοίο, σκοτώνοντας και τραυματίζοντας αρκετά μέλη του πληρώματος. Αυτήν την περίοδο, το σκάφος μπορεί να φέρει 39 αεροσκάφη με τα A-4 Skyhawk να έχουν επιθετικές ικανότητες.
4. Modified-Kiev Class (India) – 283 μέτρα
Το INS Vikramaditya είναι αυτήν την περίοδο ένα από δύο αεροπλανοφόρα που έχει το ινδικό ναυτικό. Το πλοίο ξεκίνησε να επιχειρεί ως Baku στο σοβιετικό ναυτικό το 1987. ΤΟ το 1996, η Ρωσία αποφάσισε ότι ο προϋπολογισμός δεν θα μπορούσε να το υποστηρίξει και κινήθηκε για να αποσύρει το πλοίο ή να το πωλήσει με ένα μη αμελητέο ποσό στρατιωτικού εξοπλισμού. Το 2004, το Baku αγοράστηκε από την Ινδία για $2.35 δισεκατομμύρια. Ως τμήμα της διαπραγμάτευσης, η Ρωσία συμφώνησε να τροποποιήσει το σκάφος στις ινδικές ανάγκες και να το εξοπλίσει με τα ρωσικά αεροσκάφη. Αυτές οι αλλαγές περιέλαβαν την προσθήκη μιας ski-jump κεκλιμένης ράμπας στο τέλος του πύργυ ελέγχου με σκοπό να μετασχηματίσουν το σκάφος σε ένα πλήρες αεροπλανοφόρο. Το 2013, το πλοίο τέθηκε στην διάθεση του Ινδικού ναυτικού ως INS Vikramaditya με την ικανότητα να επιχειρούν 36 αεροσκάφη.
3. Modified-Admiral Kuznetsov Class (China) – 304 μέτρα
Το ΣΧΕΔΙΟ Liaoningis είναι το πρώτο αεροπλανοφόρο που τέθηκε στην υπηρεσία του Κινέζικου ναυτικού. Όταν άνηκε στην σοβιετική ένωση το πλοίο ονομαζόταν αρχικά Rigaduring. Το 1990 μετονομάστηκε σε Varyag, αλλά αποφασίστηκε ότι δεν μπορεί η μετά-σοβιετική Ρωσία να διαθέσει το ανάλογο μπάτζετ για αυτό. Πωλήθηκε στην Κίνα από την Ουκρανία το 1998 για $25 εκατομμύρια με σκοπό ότι θα μετατρεπόταν σε θαλάσσιο καζίνο. Ο καθένας ήξερε ότι ένα τέτοιο πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ ήταν γελοίο και οι στρατιωτικοί αναλυτές δεν ήταν έκπληκτοι όταν ανατέθηκε ο μεταφορέας στην κινεζική υπηρεσία ως Liaoningin το 2012. Το πλοίο είναι αμυντικά εξοπλισμένο ενάντια στα βλήματα, τα αεροσκάφη και τα υποβρύχια, καθώς επίσης και τη δυνατότητα να επιχειρούν 30 αεροσκάφη σταθερών φτερών. Δεδομένου ότι το Liaoning είναι πρώτος μεταφορέας της Κίνας, χρησιμοποιείται πρώτιστα για να εκπαιδεύσει τους πιλότους για την υπηρεσία αεροπλανοφόρων.
2. Admiral Kuznetsov Class (Russia) – 305 μέτρα
Αντίθετα από τα αμερικανικά αεροπλανοφόρα, τα σοβιετικά-ρωσικά αεροπλανοφόρα ήταν συχνά εξοπλισμένα με βαρύ αμυντικό και επιθετικό εξοπλισμό. Αυτός ο εξοπλισμός περιλαμβάνει τα βαριά μεγάλης εμβέλειας anti-ship βλήματα, τις δωδεκάδες (εάν όχι εκατοντάδες) των SAM και κάποια μορφή ανθυποβρυχιακού εξοπλισμού – όλα αυτά εκτός από τα αεροσκάφη που μετέφεραν. Η κατηγορία Admiral Kuznetsov θεωρείται πραγματικά ένα βαρύ-αεροπλανοφόρο-μεταφορικό πλοίο. Το Admiral Kuznetsov είναι το μόνο πλοίο αυτής της κατηγορίας που έχει απομείνει – το άλλο πωλείται στην Κίνα. Το αεροπλανοφόρο ανατέθηκε στην υπηρεσία το 1990 και παραμένει το μόνο πραγματικό αεροπλανοφόρο της Ρωσίας. Από την άποψη των αεροσκαφών, το Admiral Kuznetsov μπορεί να μεταφέρει πάνω από 30 αεροσκάφη σταθερών φτερών και δώδεκα ελικόπτερα.
1. Nimitz Class (USA) – 333 μέτρα
Τα αεροπλανοφόρα της κλάσης Nimitz είναι τα μεγαλύτερο πολεμικό πλοίο αυτήν την περίοδο στον κόσμο. Με κόστος περίπου $4.5 δισεκατομμύρια το κάθε ένα, αυτοί οι πολεμικοί γίγαντες είναι οι ακριβότεροι σε αυτή την λίστα. Τα δέκα αεροπλανοφόρα αυτής της κλάσης βοηθούν τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής να επιχειρούν και να υπερτερούν σε όλο τον κόσμο. Πέρα από τα στρατιωτικά θέματα, αυτά τα σούπερ στρατιωτικά μεταφορικά πλοία των 100.000 τόνων έχουν παράσχει επίσης ανθρωπιστική βοήθεια στο ινδονησιακό τσουνάμι το 2004 και στο σεισμό του 2010 στην Αϊτή. Τα αεροπλανοφόρα κλάσης Nimitz μπορούν να μεταφέρουν 85 έως 90 αεροσκάφη, ουσιαστικά περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο πλοίο στον κόσμο. Έχουν επίσης τη συνηθισμένη σειρά βλημάτων και πυροβόλων όπλων που προορίζονται να προστατεύσουν από τα εχθρικά βλήματα και τα αεροσκάφη. Αναμένεται ότι το κάθε αεροπλανοφόρο από αυτήν την κατηγορία θα είναι στην υπηρεσία για 50 έτη πριν αφοπλιστεί. Στο μεταξύ, το Αμερικανικός Ναυτικό έχει αρχίσει ήδη να κατασκευάζει το αεροπλανοφόρο Gerald R. κλάσης Ford, το οποίο θα είναι ακόμα μεγαλύτερο ενώ το κόστος αναμένεται να φτάσει τα $9-12 δισεκατομμύρια!
πηγη:e-nautilia.gr