
Πώς διορθώνεις γρατζουνιές και θαμπάδες στη βαφή του αυτοκινήτου χωρίς να το καταστρέψεις. Πάμε λοιπόν σε βαφές, αλλά αυτή τη φορά από την πλευρά του… «τι κάνω μόνος μου όταν βλέπω τη ζημιά». Ένα καθαρά πρακτικό, καθημερινό θέμα για τον οδηγό που δεν θέλει να τρέχει κάθε τρεις και λίγο στο φανοποιείο. Οδηγός επιβίωσης για τη βαφή του αυτοκινήτου. Πώς αναγνωρίζεις τι είδους γρατζουνιά έχεις, πότε τη φτιάχνεις μόνος σου, πότε πας φανοποιείο και πώς προστατεύεις το χρώμα να μείνει σαν καινούργιο.
Ξυπνάς, πας στο πάρκινγκ, κοιτάς το αμάξι σου και βλέπεις μια ωραιότατη γρατζουνιά στον προφυλακτήρα ή στη πόρτα. Κλασικό. Κάποιος «καλός άνθρωπος» άνοιξε πόρτα δίπλα σου, ή βρήκες ένα άσπρο σημάδι από άλλο χρώμα. Σου έρχεται να πάρεις φωτιά, αλλά εδώ είμαστε εμείς. Ρε φίλε, πριν αρχίσεις να βρίζεις όλη τη γειτονιά, δες πρώτα αν προλαβαίνεις να το σώσεις μόνος σου.
Πρώτα πρέπει να καταλάβεις τι ζημιά έχει γίνει. Δεν είναι όλες οι γρατζουνιές ίδιες. Αν περνάς το νύχι σου πάνω και δεν «πιάνει» μέσα στο χρώμα, τότε είναι επιφανειακή. Συνήθως έχει φύγει μόνο το διάφανο βερνίκι ή έχει μείνει απ’ έξω το χρώμα του άλλου αυτοκινήτου. Αυτή είναι η κατηγορία που διορθώνεται πιο εύκολα και συχνά δεν χρειάζεται βαφή.
Για τις επιφανειακές γρατζουνιές, η κλασική λύση είναι το γυάλισμα. Όχι όμως με ό,τι βρεις μπροστά σου. Θέλεις μια καλή αλοιφή γυαλίσματος, ιδανικά διπλής δράσης, και ένα μαλακό σφουγγάρι ή ένα γυαλιστικό pad. Πλένεις καλά το σημείο, το στεγνώνεις, βάζεις λίγη αλοιφή και δουλεύεις με κυκλικές κινήσεις χωρίς να πιέζεις σαν να τρίβεις πατώματα. Αν έχεις αλοιφαδόρο, ακόμα καλύτερα, αλλά πάντα σε χαμηλές στροφές στην αρχή. Μη σε πάρει η φόρα και κάψεις το βερνίκι.
Αν η γρατζουνιά «πιάνει» το νύχι, τότε έχει φύγει και το χρώμα. Εκεί μπαίνει στο παιχνίδι η μικροεπισκευή. Σχεδόν κάθε μάρκα έχει δικά της μπουκαλάκια touch-up στο χρώμα του αυτοκινήτου. Με ένα ψιλό πινέλο, βάζεις πολύ μικρή ποσότητα πάνω στη γραμμή, αφήνεις να στεγνώσει και μετά, αν θέλεις να το φέρεις στα ίσια, περνάς ελαφρά αλοιφή για να δέσει με το γύρω βερνίκι. Δεν θα γίνει 100% σαν καινούργιο, αλλά από τα δύο μέτρα δεν θα φαίνεται τίποτα.
Για τα πιο σοβαρά χτυπήματα, όπως βαθιές χαρακιές μέχρι λαμαρίνα, βαθιές «δαγκωματιές» ή ξεφλούδισμα, μην κάνεις τον φανοποιό. Εκεί θέλει στοκάρισμα, τρίψιμο, στοκάρες, αστάρια, φούρνο και μάτι εκπαιδευμένο. Αν πας μόνος σου, απλά θα κάνεις τη ζημιά διπλάσια και στο τέλος θα πληρώσεις παραπάνω για να τη διορθώσουν.
Πάμε τώρα στους θαμπωμένους προφυλακτήρες και τις γυαλάδες που έχουν φύγει. Αν έχεις πλαστικό προφυλακτήρα χωρίς βαφή, ένα ποιοτικό dressing για πλαστικά μπορεί να τον φέρει στα ίσια του, αρκεί να τον καθαρίσεις καλά πρώτα. Αν όμως είναι βαμμένος και έχει χάσει τη λάμψη του, θέλει γυάλισμα με αλοιφή και τέλος με κερί ή κεραμική προστασία.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Ένα κλασικό θέμα είναι οι «στροβιλιές» από τα πλυντήρια με βούρτσες. Αυτές οι μικρογραμμές σταματούν το φως, ειδικά σε μαύρα και σκούρα χρώματα. Εκεί, μια καλή τριπλή αλοιφή (κοπή, φινίρισμα, προστασία) και λίγη υπομονή κάνουν θαύματα. Αν δεν έχεις εμπειρία, πάρε ένα φθηνό καπό από μια μάντρα και κάνε πρόβα εκεί πριν βάλεις χέρι στο δικό σου.
Πώς διορθώνεις γρατζουνιές και θαμπάδες στη βαφή του αυτοκινήτου: Προληπτικά, ο χρυσός κανόνας για τη βαφή είναι τρεις λέξεις: πλύσιμο, προστασία, σκιά. Μη σφουγγαρίζεις το αυτοκίνητο με το ίδιο σφουγγάρι που καθάρισες τις ζάντες. Μη χρησιμοποιείς φτηνά απορρυπαντικά. Προτίμησε δύο κουβάδες, καλό σαμπουάν αυτοκινήτου και μια μαλακή γάντι μικροϊνών. Και αν μπορείς, παρκάρεις όσο γίνεται σε σκιά. Ο ήλιος είναι εχθρός, όχι φίλος.
Για να προστατεύσεις τη βαφή, έχεις επιλογές. Από ένα απλό κερί κάθε δύο μήνες μέχρι ένα καλό sealant ή μια κεραμική προστασία που κρατάει χρόνια. Όσο πιο συχνά προστατεύεις τη βαφή, τόσο λιγότερο θα «γράφει» τις καθημερινές γρατζουνιές.
Στο τέλος της ημέρας, το θέμα δεν είναι να έχεις ένα αυτοκίνητο βιτρίνας. Είναι να ξέρεις ότι, ό,τι κι αν συμβεί, έχεις τις βασικές γνώσεις να αντιμετωπίσεις μια ζημιά χωρίς να πανικοβληθείς. Γιατί ο δρόμος είναι ζούγκλα, αλλά εσύ έχεις πλέον τα εργαλεία.
Εδώ στο Engine Power, οι γρατζουνιές δεν είναι λόγος για δράμα. Είναι άλλη μια αφορμή να πιάσουμε εργαλεία, να μάθουμε κάτι καινούργιο και να κάνουμε το αυτοκίνητο να λάμπει πάλι.



