
Το σύστημα DRS στη Formula 1: Το DRS στη Formula 1 είναι από αυτά τα συστήματα που τα βλέπεις στην τηλεόραση, αλλά δεν καταλαβαίνεις ποτέ πόσο σημαντικό είναι μέχρι να νιώσεις την ένταση που κρύβει πίσω του. Από τη μία μοιάζει “απλό”, ένα φτερό που ανοίγει. Από την άλλη, είναι μια μηχανολογική πύλη που μεταμορφώνει το μονοθέσιο από τέρας downforce σε βολίδα. Και αυτό συμβαίνει μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου.
Όταν το DRS ανοίγει, το πίσω φτερό χάνει το μεγαλύτερο μέρος της αντίστασής του. Η επιφάνεια που πριν κρατούσε το μονοθέσιο καρφωμένο στο έδαφος, ξαφνικά αλλάζει ρόλο. Δεν ενδιαφέρεται για στροφή. Δεν ενδιαφέρεται για σταθερότητα. Ενδιαφέρεται μόνο για ένα πράγμα: να σκίσει τον αέρα και να δώσει τελική. Σε αυτή τη στιγμή, νιώθεις τι σημαίνει να αφήνεις ένα μονοθέσιο “ελεύθερο” στην ευθεία. Πετάει. Κυριολεκτικά.
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι οδηγοί δεν νιώθουν το DRS σαν “κουμπί”. Το νιώθουν σαν μικρή απελευθέρωση. Το αυτοκίνητο ανασηκώνεται λίγο πίσω, γίνεται πιο ελαφρύ, πιο νευρικό, πιο ζωντανό. Όταν ο αντίπαλος μπροστά σου το χρησιμοποιεί σωστά, νιώθεις σαν να σε τραβάει κάποιος πίσω. Όταν το πατάς εσύ, νιώθεις πως τραβάς το ξίφος από τη θήκη.
Το DRS όμως δεν είναι παντού διαθέσιμο. Η FIA το επιτρέπει μόνο στις DRS ζώνες και μόνο αν είσαι κάτω από ένα δευτερόλεπτο από τον μπροστινό. Και αυτό είναι σημαντικό, γιατί χωρίς περιορισμούς, η F1 θα είχε γίνει video game. Το DRS χρησιμοποιείται για να κάνει τη μάχη πραγματική, όχι εύκολη. Για να επιτρέπει προσπεράσεις αλλά να τις κερδίζεις, όχι να στις χαρίζει.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Το σύστημα DRS στη Formula 1: Το σύστημα δουλεύει με υδραυλική μονάδα ή ηλεκτρομηχανικό actuator που ανοίγει το πάνω flap του πίσω φτερού περίπου 50 χιλιοστά. Μπορεί να ακούγεται λίγο, αλλά στη F1 τα 50 χιλιοστά είναι ολόκληρη ζωή. Μειώνει την αντίσταση μέχρι και 25%. Σε κάποιες πίστες, δίνει 12-18 χλμ/ώρα. Και σε άλλες, όπως στο Μόντσα, μπορεί να δώσει ακόμη και παραπάνω.
Το ωραίο είναι πως όσο απλό φαίνεται, άλλο τόσο επικίνδυνο είναι αν το χρησιμοποιήσεις λάθος. Αν το DRS μείνει ανοικτό σε στροφή υψηλής ταχύτητας, το μονοθέσιο μπορεί να χάσει το πίσω μέρος. Για αυτό πολλοί οδηγοί λένε πως το DRS είναι σαν να ανοίγεις πόρτα αεροπλάνου εν κινήσει: θέλει σεβασμό, θέλει εμπειρία, θέλει αίσθηση.
Κι όμως, αυτό το μικρό κινητό φτερό κρατάει ζωντανή τη μάχη, φέρνει τις μάχες σώμα με σώμα εκεί που πρέπει, και μετατρέπει κάθε ευθεία σε τεστ δύναμης και θάρρους. Είναι τεχνολογία, αλλά είναι και θέαμα. Είναι ένα κόλπο που δείχνει πώς η F1 βρίσκει τρόπους να κάνει την αεροδυναμική συναρπαστική αντί απλώς τεχνική.
Κι όταν βλέπεις δύο μονοθέσια δίπλα δίπλα, το ένα με DRS, το άλλο χωρίς, και νιώθεις εκείνη τη μικρή “ρουφηξιά” από πίσω… εκεί είναι που καταλαβαίνεις: το DRS δεν είναι gadget. Είναι η στιγμή που η F1 δείχνει την ταχύτητά της χωρίς φίλτρα.



