
Το Quickshifter είναι από αυτά τα συστήματα που, μόλις το δοκιμάσεις, δεν υπάρχει επιστροφή. Είναι η διαφορά ανάμεσα στο “αλλάζω ταχύτητα” και στο “το κιβώτιο αλλάζει μόνο του, εγώ απλά σκέφτομαι”. Είναι η στιγμή που η μοτοσυκλέτα μετατρέπεται από μηχανή σε επέκταση του σώματός σου. Και όλα αυτά χωρίς συμπλέκτη, χωρίς κόψιμο, χωρίς drama.
Για να καταλάβουμε τι κάνει, πρέπει πρώτα να δούμε την παλιά σχολή. Στα παραδοσιακά κιβώτια έπρεπε να κλείσεις το γκάζι, να πατήσεις συμπλέκτη, να αλλάξεις ταχύτητα, να αφήσεις συμπλέκτη και να ανοίξεις ξανά. Τρία–τέσσερα βήματα για μια κίνηση που στη γρήγορη οδήγηση κοστίζει χρόνο, σταθερότητα και ροή.
Το Quickshifter εξαφανίζει όλα αυτά. Με έναν αισθητήρα στη μπιέλα του λεβιέ, καταλαβαίνει πότε ο αναβάτης πάει να αλλάξει ταχύτητα. Μόλις νιώσει πίεση, στέλνει σήμα στην ECU και τότε η μαγεία ξεκινά:
η ECU κόβει για ένα μικροδευτερόλεπτο την ανάφλεξη ή το ψεκασμό. Μόνο τόσο όσο χρειάζεται για να “αδειάσει” το κιβώτιο και να δεχτεί τη νέα ταχύτητα. Μόλις η αλλαγή γίνει, η ECU επαναφέρει τη δύναμη και η μοτοσυκλέτα συνεχίζει σαν να μην έγινε τίποτα.
Κανένα κούνημα.
Καμία μεταφορά φορτίου.
Καμία απώλεια ροπής.
Καθαρή, ακαριαία επιτάχυνση.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Στα πιο εξελιγμένα συστήματα υπάρχει και downshift quickshifter — ή blipper. Εκεί το σύστημα κάνει το αντίστροφο: όταν ο αναβάτης κατεβάζει ταχύτητα, η ECU ανοίγει το γκάζι αυτόματα για να κάνει rev–matching. Είναι σαν να κάνει μόνο του το τέλειο “γκαζάκι”, χωρίς να χρειαστεί ο αναβάτης να κάνει τίποτα.
Τι είναι το Quickshifter: Το αποτέλεσμα; Ομαλές κατεβάσεις χωρίς προκλήσεις, χωρίς χτυπήματα, χωρίς να χάνεται πρόσφυση. Σε συνδυασμό με το slipper clutch, το πακέτο πλέον είναι λες και έχει βγει από MotoGP.
Οι κατασκευαστές έχουν δώσει δικές τους παραλλαγές.
Η BMW το έχει φτάσει σε σημείο χειρουργικής ακρίβειας με το Shift Assist Pro.
Η Ducati και η Aprilia έχουν από τα πιο “βελούδινα” συστήματα, ιδανικά για πίστα.
Η KTM το έχει πιο ωμό, πιο “μηχανικό”, αλλά απίστευτα άμεσο.
Σε κάθε περίπτωση, το Quickshifter δεν είναι απλώς άνεση. Είναι performance. Είναι εργαλείο. Είναι η διαφορά ανάμεσα στο να παρακολουθείς την επιτάχυνση και στο να γίνεσαι ένα με αυτήν.
Στο τέλος της ημέρας, όταν μια μοτοσυκλέτα ανεβάζει σχέσεις χωρίς να κουνιέται ούτε χιλιοστό, ξέρεις ότι η τεχνολογία έχει αγγίξει επίπεδο μαγείας.



