
Τι είναι το stabilizer σε ένα σκάφος; Πώς λειτουργούν τα fins, τα gyros και τα interceptors που μειώνουν το roll και κάνουν την πλεύση ασφαλή και άνετη. Αν έχεις μπει ποτέ σε σκάφος με κύμα, ξέρεις το συναίσθημα: το σκάφος ανεβοκατεβαίνει, χάνει ευστάθεια, το πλήρωμα κουράζεται και κάθε ριπή ανέμου αλλάζει την ισορροπία του. Ειδικά σε μεγαλύτερα σκάφη ή yachts, η άνεση και η ασφάλεια εξαρτώνται από το πόσο καλά “στέκεται” το σκάφος πάνω στο νερό.
Εκεί μπαίνει ο μεγάλος, αθόρυβος πρωταγωνιστής: το stabilizer.
Το stabilizer είναι ένα σύστημα που μειώνει την πλευρική ταλάντωση (roll motion) του σκάφους. Δεν σε προστατεύει από τον κυματισμό σε προστατεύει από την κίνηση του σκάφους που κάνει τους επιβάτες να κουράζονται, να ζαλίζονται ή να κινδυνεύουν.
Η τεχνολογία αυτή έχει γίνει standard στα σύγχρονα yachts, αλλά αρχίζει και “κατεβαίνει” σε πιο προσιτές κατηγορίες. Υπάρχουν τρεις βασικοί τύποι stabilizers:
Ο πρώτος είναι τα fins μεγάλα υποβρύχια πτερύγια που αλλάζουν γωνία για να αντισταθμίσουν το roll. Σκέψου τα σαν “πτερύγια ψαριού” που δουλεύουν αντίθετα στο κύμα, βοηθώντας το σκάφος να μείνει επίπεδο ακόμα και σε ανώμαλο νερό.
Η γωνία τους ελέγχεται από υπολογιστή μέσω αισθητήρων που διαβάζουν γωνία, ταχύτητα και επιτάχυνση.
Ο δεύτερος τύπος είναι τα gyroscopic stabilizers — γυροσκόπια μεγάλου βάρους που περιστρέφονται με τρομακτική ταχύτητα. Το πιο γνωστό είναι το Seakeeper. Το γυροσκόπιο αντιδρά αυτόματα στις κινήσεις του σκάφους και παράγει αντίθετη ροπή που κυριολεκτικά “σταματάει” το κούνημα. Το αποτέλεσμα είναι σχεδόν μαγικό: ένα σκάφος που πρίν κυλούσε 10-15 μοίρες δεξιά αριστερά ξαφνικά στερεώνεται σαν να είναι σε στεριά.
Ο τρίτος τύπος είναι τα interceptors, μικρές “λεπίδες” στο τελείωμα της γάστρας. Αν και χρησιμοποιούνται περισσότερο για trim & attitude control, μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά τη σταθερότητα σε ταχύτητα ειδικά στα μεγάλα RIB και στα γρήγορα recreational boats.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Η ουσία όμως είναι η συνεργασία όλων των συστημάτων.
Το stabilizer δεν δουλεύει μόνο του· συνεργάζεται με:
το GPS,
την IMU του σκάφους,
το power steering,
το trim,
και το engine management.
Όταν όλα λειτουργούν μαζί, το σκάφος βρίσκεται στη χρυσή ζώνη: λιγότερο κούνημα, λιγότερη κατανάλωση, λιγότερη καταπόνηση στο πλήρωμα και στα μηχανήματα.Γι’ αυτό οι καπετάνιοι λένε: “Το stabilizer δεν είναι άνεση. Είναι απόδοση.”
Στο Engine Power το λέμε λίγο πιο… δικό μας: Το stabilizer είναι η τεχνολογία που παίρνει τη θάλασσα όπως είναι και τη μετατρέπει σε εμπειρία.



