
Πώς κοτσάρεις και ξεκοτσάρεις σωστά Ρε μάγκα, το κάνεις κάθε μέρα αλλά μήπως το κάνεις λάθος; Μάθε πώς να κοτσάρεις και να ξεκοτσάρεις σωστά ένα ρυμουλκούμενο φορτηγού, βήμα-βήμα με ασφάλεια, έλεγχο και επαγγελματισμό. Αν έχεις πιάσει ποτέ ρυμουλκούμενο, ξέρεις πόσο εύκολο είναι να φαίνεται “μια απλή διαδικασία” μέχρι να γίνει στραβή. Ένα λάθος στη σύνδεση και το τρέιλερ μπορεί να κάνει δική του πορεία, αφήνοντας εσένα να κοιτάς καθρέφτες με ιδρώτα στην πλάτη.
Ας το πάρουμε από την αρχή, με τον Engine Power τρόπο καθαρά, βήμα-βήμα, χωρίς πανικό.
Πριν κάνεις το παραμικρό, έλεγξε τα πάντα γύρω σου. Το φορτηγό και το ρυμουλκούμενο πρέπει να βρίσκονται σε ίσια επιφάνεια, όχι σε κλίση. Τράβα χειρόφρενο, βάλε ταχύτητα στο νεκρό και σιγουρέψου ότι το έδαφος είναι σταθερό.
Πάμε στο κοτσάρισμα:
1. Ευθυγράμμιση – ο κανόνας του ενός βλέμματος
Μπες αργά με το φορτηγό, ευθυγραμμίζοντας τον πείρο (kingpin) με τη σέλα (fifth wheel). Αν είσαι μόνος, χρησιμοποίησε καθρέφτες ή βοηθητικά σημάδια στο έδαφος. Στόχος είναι να “αγκαλιάσει” η σέλα τον πείρο χωρίς χτύπημα ή στραβή γωνία.
2. Ύψος ρυμουλκούμενου
Το ύψος του ποδιού (landing gear) πρέπει να είναι ελάχιστα χαμηλότερο από τη σέλα. Αν είναι πολύ ψηλό, το φορτηγό θα σηκώσει το ρυμουλκούμενο απότομα, κι αν είναι χαμηλό, θα χτυπήσει η σέλα και θα κάνει ζημιά στον πείρο. Ρύθμισέ το σωστά πριν πλησιάσεις τελείως.
3. Κλείδωμα πείρου
Μόλις κουμπώσει, κάνε δοκιμή ασφαλείας. Τράβα απαλά προς τα μπροστά για να σιγουρευτείς ότι το σύστημα “έπιασε”. Μην το εμπιστεύεσαι στα τυφλά. Αν δεν ακούσεις το χαρακτηριστικό “κλακ” του μηχανισμού κλειδώματος, ξανακάνε τη διαδικασία.
4. Καλώδια και αέρας η αναπνοή της σύνδεσης
Σύνδεσε τα πνευματικά καλώδια (service & emergency) και το ηλεκτρικό φις. Έλεγξε ότι έχουν μπει καλά στις υποδοχές και δεν είναι μπερδεμένα. Ένα καλώδιο που θα τεντώσει στις στροφές, είναι σαν να έχεις ωρολογιακή βόμβα στο πίσω μέρος.
Κάνε ένα σύντομο τεστ φρένων πατάς, κρατάς και ακούς. Αν δεν ακούς τίποτα, έχεις πρόβλημα.
5. Ξεμπλόκαρε το landing gear
Αφού δεις ότι όλα είναι σωστά, μάζεψε τα πόδια. Μην τα αφήνεις ποτέ μισά το έδαφος μπορεί να είναι ανώμαλο και να στραβώσουν.
6. Έλεγχος φώτων
Άναψε φλας, στοπ, πορείας και αλάρμ. Ένα “τυφλό” ρυμουλκούμενο είναι συνταγή για καταστροφή.
Και τώρα το ξεκοτσάρισμα, εκεί που πολλοί την πατάνε.
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
1. Σταμάτα σωστά και ευθεία.
Αν αφήσεις το τρέιλερ σε ανηφόρα ή με τιμόνι στραμμένο, θα “κάτσει” στραβά και δε θα μπαίνει εύκολα την επόμενη φορά.
2. Κατέβασε landing gear μέχρι να ακουμπήσει, αλλά όχι να σηκώσει.
Αν το σηκώσεις υπερβολικά, θα “σφηνώσει” στη σέλα και θα δυσκολευτείς να το βγάλεις.
3. Αποσύνδεσε αέρα και ρεύμα.
Πάντα με αυτή τη σειρά: πρώτα αέρας, μετά ρεύμα. Γιατί; Γιατί αν κόψεις πρώτα το ρεύμα και ενεργοποιηθούν τα emergency brakes, θα σου μείνει πίεση εγκλωβισμένη.
4. Ξεκλείδωσε τον πείρο και προχώρησε αργά.
Μην τραβήξεις απότομα. Προχώρησε λίγα εκατοστά μέχρι να ελευθερωθεί τελείως ο kingpin από τη σέλα.
5. Τελικός έλεγχος.
Ρίξε μια ματιά στα καλώδια, βεβαιώσου ότι τίποτα δεν κρέμεται, ότι το πόδι πατάει σταθερά και ότι έχεις αφήσει τον χώρο καθαρό. Ο επόμενος οδηγός θα σε ευχαριστεί σιωπηλά.
Και το Engine Power tip:
Αν δουλεύεις συχνά σε νύχτα ή βροχή, βάλε ένα μικρό LED φως στο πίσω μέρος της σέλας. Θα βλέπεις ξεκάθαρα πού είναι ο πείρος και δε θα “παλεύεις στα σκοτάδια”. Επίσης, μια σταγόνα γράσο γραφίτη στη σέλα κάθε βδομάδα κάνει θαύματα.
Το κοτσάρισμα και το ξεκοτσάρισμα είναι σαν χορός. Αν το κάνεις σωστά, όλα κυλούν αρμονικά. Αν το βιαστείς, έχεις λάθη, φθορά και νεύρα.
Και πίστεψέ με ο οδηγός που κοτσάρει σωστά, φαίνεται από μακριά.
Εδώ στο Engine Power, δεν λέμε “κούμπωσε και πάμε” λέμε “κουμπώσαμε σωστά και πάμε ασφαλείς.”



