
Το Wheelie Control είναι από εκείνα τα συστήματα που σώζουν ζωές, γλιτώνουν λεφτά και κάνουν τις σύγχρονες superbikes να μοιάζουν με διαστημόπλοια στη γη. Γιατί όταν έχεις 180, 200 ή και 220+ ίππους στο πίσω λάστιχο, το μπροστινό έχει μόνο μία φυσική τάση: να φύγει προς τον ουρανό. Και τότε, χωρίς έλεγχο, το γκάζι δεν είναι φίλος είναι παγίδα.
Το σύστημα Wheelie Control δουλεύει σαν αόρατος συνεπιβάτης που παρακολουθεί κάθε κίνηση της μοτοσυκλέτας και τοποθετεί όρια όσο χρειάζεται για να διατηρηθεί η επαφή του μπροστινού τροχού με την άσφαλτο. Οι αισθητήρες IMU (Inertial Measurement Unit) είναι ο εγκέφαλος αυτής της μαγείας. Μετρούν γωνίες, επιταχύνσεις, κλίσεις, στιγμιαίες αλλαγές στο ύψος και καταλαβαίνουν κυριολεκτικά πότε το μπροστινό ετοιμάζεται να σηκωθεί.
Από εκεί και πέρα μπαίνει στο παιχνίδι η ECU, δηλαδή ο “μαέστρος”. Η ECU αποφασίζει σε λιγότερο χρόνο από ένα νεύμα πόση δύναμη πρέπει να κόψει. Μπορεί να μειώσει ανάφλεξη, να κλείσει ηλεκτρονικά το γκάζι, να αλλάξει άμεσα την καμπύλη ροπής ή να μαλακώσει το traction. Το Wheelie Control δεν σταματά τη δύναμη. Τη διαχειρίζεται.
Οι σύγχρονες superbikes δεν έχουν ένα απλό On–Off. Έχουν επίπεδα. Όσο ψηλά πηγαίνεις στο setting, τόσο πιο έντονη είναι η επέμβαση. Στο Race Mode, επιτρέπει μικρούς ελεγχόμενους wheelies, σαν αυτά που βλέπεις σε αγώνες. Στο Street Mode, το σύστημα κρατά τη μοτοσυκλέτα καρφωμένη κάτω για να μη σε “πετάξει” σε μια απρόσεκτη έξοδο από φανάρι.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Το εντυπωσιακό είναι ότι κάθε κατασκευαστής έχει δική του φιλοσοφία. Η Yamaha, με το Slide/Wheelie Control της R1, βλέπει τα πάντα σε real time μέσω 6D IMU. Η Ducati, με την Panigale V4, έχει από τα πιο ομαλά συστήματα wheelie control στην αγορά. Η BMW S1000RR το κάνει με στρατιωτική ακρίβεια. Και το MotoGP; Εκεί τα συστήματα είναι τόσο γρήγορα που επιτρέπουν μόλις μερικά εκατοστά ύψος πριν ξαναφέρουν το μπροστινό στη θέση του.
Το Wheelie Control είναι αυτό που επιτρέπει στον αναβάτη να ανοίξει τέρμα το γκάζι στην έξοδο μιας στροφής χωρίς φόβο. Είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο που μετατρέπει ένα τέρας από μέταλλο και φωτιά σε μηχανή απόλυτης σταθερότητας. Και όσο η ιπποδύναμη των μοτοσυκλετών ανεβαίνει σταδιακά σε επίπεδα που κάποτε θα θεωρούνταν science fiction, το Wheelie Control γίνεται όχι απλώς χρήσιμο γίνεται απαραίτητο.
Στο τέλος της ημέρας, αυτό το σύστημα είναι ο λόγος που οι σύγχρονες superbikes επιταχύνουν σαν πυραυλικά και παραμένουν “πατημένες” στην άσφαλτο με ακρίβεια χιλιοστού. Και αυτό το μικρό αόρατο χέρι που κρατά το μπροστινό κάτω κάνει όλη τη διαφορά ανάμεσα στη μηχανολογική απόλαυση και την καταστροφή.



