
Έκρηξη περιστατικών με βλάβες στον αυτόματο πιλότο (Autopilot) σκαφών: Τι φταίει και πώς το προλαβαίνεις. Αυξάνονται οι βλάβες autopilot σε σκάφη λόγω αισθητήρων, παρεμβολών και χαμηλής τάσης. Δείτε τον οδηγό πρόληψης για ασφαλή πορεία στη θάλασσα. Ανησυχητικά αυξημένα είναι τα περιστατικά δυσλειτουργίας αυτόματων πιλότων (autopilot systems) σε σκάφη αναψυχής και μικρά επαγγελματικά σκάφη, σύμφωνα με τεχνικούς marine electronics και αναφορές σε μαρίνες. Πολλά σκάφη έχασαν τον έλεγχο κατεύθυνσης ξαφνικά, με αποτέλεσμα επικίνδυνες αποκλίσεις πορείας, κυκλικές τροχιές και ανάγκη για άμεση χειροκίνητη παρέμβαση.
Η βασική αιτία, όπως επισημαίνουν ειδικοί του χώρου, δεν είναι ο ίδιος ο αυτόματος πιλότος αλλά η κακή συντήρηση του αισθητήρα πορείας (heading sensor), του gyro compass, των servos και της ηλεκτρικής τροφοδοσίας.
Αρκετά συστήματα autopilot εμφανίζουν βλάβες λόγω:
• Κακής ευθυγράμμισης ή χαλαρής βάσης στον heading sensor
• Παρεμβολών από ηχεία, καλώδια 220V ή μπαταρίες σε κοντινή απόσταση
• Φθοράς στα servo drive units που στρίβουν το τιμόνι
• Χαμηλής τάσης μπαταρίας ή σπασμένων συνδέσεων σε junction boxes
• Λανθασμένου calibration μετά από χειμερινή ακινησία
Διάβασε : 27th Motor Festival 2026 – Size Matters The Legend Returns to Larisa
Σε ρεπορτάζ από τεχνικούς συνεργάτες, το 60% των περιστατικών συνέβη μέσα στους πρώτους δύο μήνες της σεζόν δηλαδή μετά την επανατοποθέτηση του σκάφους στη θάλασσα, χωρίς να έχει γίνει πλήρης έλεγχος στα ηλεκτρονικά.
Τι βλέπουν οι ειδικοί;
Ότι το autopilot δεν είναι “βάλε και ξεκίνα”. Είναι σύστημα υψηλής ακρίβειας που απαιτεί:
• Σωστή γεωμετρική τοποθέτηση του compass sensor
• Ρύθμιση gain & response ανάλογα με το σκάφος
• Καθαρή, σταθερή ηλεκτρική παροχή
• Προστασία καλωδίων από υγρασία και αλμύρα
• Ετήσιο calibration σε “ήρεμο” νερό
• Έλεγχο servos για υπερθέρμανση ή δυσκολία κίνησης
Σημαντικό είναι και το φαινόμενο “magnetic deviation”. Αν ο heading sensor τοποθετηθεί κοντά σε μέταλλα, εργαλεία, ηχεία ή καλώδια μεγάλης έντασης, το GPS και ο autopilot δίνουν ασταθή πορεία — και τότε βλέπεις το σκάφος να κάνει ανεξήγητες μικροδιορθώσεις σαν μεθυσμένο. Οι τεχνικοί συνιστούν διπλό έλεγχο πριν από κάθε ταξίδι:
- Autopilot self-test
- GPS signal check
- Steering system friction test
- Battery voltage check (άνω των 12.6V)
Φέτος, η αύξηση αναφορών για “loss of course control” άγγιξε το +32%, με τα περισσότερα περιστατικά να οφείλονται σε αστοχία calibration ή αισθητήρων που είχαν μαζέψει αλάτι.
Στο Engine Power υπενθυμίζουμε:
Ο αυτόματος πιλότος δεν είναι μαγικός — είναι μηχανικός. Αν τον αφήσεις, σε αφήνει.
Meta περιγραφή:
Αυξάνονται οι βλάβες autopilot σε σκάφη λόγω αισθητήρων, παρεμβολών και χαμηλής τάσης. Δείτε τον οδηγό πρόληψης για ασφαλή πορεία στη θάλασσα.
Λέξεις-κλειδιά: marine autopilot, heading sensor, gyro compass, βλάβη αυτόματου πιλότου, navigation failure, Engine Power, Google News



