
Τι είναι το Holeshot Device στο MotoGP: Το Holeshot Device είναι η πιο καθαρή μορφή μηχανολογικής… “πονηριάς” που έχει εμφανιστεί στο MotoGP τα τελευταία χρόνια. Δεν δουλεύει σε όλο τον γύρο. Δεν επηρεάζει τις στροφές. Δεν είναι αεροδυναμικό όπλο. Είναι κάτι πολύ πιο ξεκάθαρο:
ένα σύστημα που κατεβάζει τη μοτοσυκλέτα λίγα εκατοστά για να κάνει εκκίνηση–κανόνι.
Το όνομα “Holeshot” προέρχεται από το motocross – η στιγμή που ο αναβάτης φεύγει πρώτος στη στροφή 1.
Στο MotoGP, οι ομάδες αποφάσισαν να το φέρουν στην άσφαλτο, αλλά με πολύ πιο εξελιγμένη μορφή.
Τι κάνει ακριβώς;
Το Holeshot Device “κλειδώνει” προσωρινά την ανάρτηση — εμπρός, πίσω ή και τα δύο ώστε η μοτοσυκλέτα να κατέβει χαμηλότερα. Έτσι:
- μειώνεται η μεταφορά βάρους προς τα πίσω
- το wheelie reduction είναι τεράστιο
- περισσότερη δύναμη περνάει στο έδαφος
- η μοτοσυκλέτα φεύγει σαν πύραυλος
Σκέψου το σαν dragster σε μικρογραφία: χαμηλό κέντρο βάρους, μαζεμένη γεωμετρία, γραμμική επιτάχυνση.
Τι είναι το Holeshot Device στο MotoGP: Το σύστημα ενεργοποιείται μόνο στην εκκίνηση. Ο αναβάτης πατάει έναν ειδικό μηχανισμό στο τιμόνι ή στο σώμα της μοτοσυκλέτας καθώς βρίσκεται στη σχάρα εκκίνησης. Η ανάρτηση “συμπιέζεται”, το σύστημα κλειδώνει, και η μοτοσυκλέτα μένει χαμηλωμένη και σταθερή μέχρι ο αναβάτης ανοίξει τέρμα το γκάζι.
Διάβασε ακόμη: Ο ύμνος του Motor Festival γράφεται στα 13 χρόνια ιστορίας (VIDEOCLIP)
Μόλις φτάσει μια συγκεκριμένη ταχύτητα συνήθως 120–150 km/h το holeshot απελευθερώνεται αυτόματα και η μοτοσυκλέτα επανέρχεται στο κανονικό της ύψος.
Η Ducati ήταν η πρώτη που το τελειοποίησε. Οι άλλες εργοστασιακές ομάδες αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν, ειδικά επειδή οι Ducati έφευγαν από τις εκκινήσεις σαν να έχουν catapult κάτω από τη σέλα.
Υπάρχουν δύο είδη holeshot:
• Εμπρός (front holeshot) → κάνει τη μούρη να κάτσει, μειώνοντας το wheelie.
• Πίσω (rear holeshot) → χαμηλώνει ολόκληρη τη μοτοσυκλέτα.
• Dual holeshot → και τα δύο μαζί το απόλυτο όπλο.
Η λειτουργία του είναι καθαρά μηχανική όχι ηλεκτρονική. Για αυτό το λόγο δεν θεωρείται “ηλεκτρονική βοήθεια” και δεν είναι απαγορευμένο.
Το holeshot είναι ένα από τα λίγα συστήματα που μπορούν να δώσουν διαφορά πόσων θέσεων στην πρώτη στροφή. Σε αγώνα MotoGP, όπου όλοι φρενάρουν στο όριο και οι γραμμές είναι ασφυκτικές, το ποιος θα φύγει σωστά μπορεί να κρίνει ολόκληρο 40λεπτο μάχης.
Και γι’ αυτό το holeshot είναι καθαρή μηχανολογική μαγεία: δεν χρειάζεται δεδομένα, αισθητήρες ή software.
Χρειάζεται ιδέα, μηχανικό μυαλό και την ικανότητα να “ξεγελάσεις” τη φυσική για 3 δευτερόλεπτα.
Αλλά αυτά τα 3 δευτερόλεπτα… αξίζουν αγώνα.



