
Το Καμπανάκι για τις Ιστορικές Πίστες της F1 : Οι θρύλοι της ασφάλτου τρίζουν… Το καμπανάκι χτυπάει δυνατά και ακούγεται μέχρι το pit lane του χρόνου. Η Formula 1 αλλάζει εποχή – και οι πιο ιερές πίστες της ιστορίας της, αυτές που γέννησαν δάκρυα, δόξα και αίμα, βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού.
Το Spa, το Imola, η Monza, το Zandvoort, ακόμα και το Μόντε Κάρλο ο ναός της ταχύτητας, της παράδοσης, του θορύβου και της δόξας απειλούνται να γίνουν… ανάμνηση. Η Liberty Media φέρνει χρυσό και φώτα απ’ το Λας Βέγκας και το Κατάρ, κι ο Ντομενικάλι χτυπάει το σφυρί:
«Η ιστορία δεν αρκεί. Επενδύστε ή βγείτε εκτός!»
Οι πίστες που κάποτε έκαναν τους θρύλους να γράψουν ιστορία, τώρα πρέπει να αποδείξουν ότι μπορούν να επιβιώσουν στο μέλλον. Η μάχη δεν είναι μόνο στην πίστα – είναι στο παρασκήνιο, στα συμβόλαια, στα ευρώ και στις επενδύσεις. Και το ερώτημα καίει σαν καυτό λάστιχο μετά από 70 γύρους:
Θα σωθούν οι ιερές πίστες της Formula 1… ή το παρελθόν θα μείνει στα pit του χρόνου;
Παρασκήνιο για τις Ιστορικές Πίστες της F1 που θα μείνουν εκτός καλεντάρι
- Από τότε που η Liberty Media ανέλαβε την F1, υπάρχει μεγάλη πίεση για επέκταση σε νέες τοποθεσίες εκτός Ευρώπης (Μέση Ανατολή, Ασία, Αμερική). Αυτό σημαίνει ότι ο αριθμός των αγώνων δεν μπορεί να αυξηθεί απεριόριστα, οπότε αρκετές ιστορικές πίστες αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να κοπούν ή να μπουν σε καθεστώς περιστροφής (να φιλοξενούν αγώνα κάθε δύο χρόνια).
- Ο Ντομενικάλι ξεκαθαρίζει ότι η απλή ιστορία ή κληρονομιά ενός κυκλώματος δεν αρκούν, αν οι εγκαταστάσεις, οι υπηρεσίες προς τους θεατές και η υποδομή δεν είναι σύγχρονες. Η F1 ζητά συνεχή επένδυση, αξιοπιστία, ασφάλεια και καλή εμπειρία για τον θεατή. (Άλλωστε τα εισιτήρια δεν είναι φτηνά και οι προσδοκίες των φιλάθλων αυξάνονται.)
- Υπάρχει οικονομική πίεση: το κόστος συντήρησης, ενημέρωσης (π.χ. για ασφάλεια, run-off zones, υπηρεσίες φιλοξενίας, προσβασιμότητας, υποδομών μετακίνησης) είναι μεγάλο. Αν δεν υπάρχουν κρατικές ή ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις, κάποια κυκλώματα ίσως να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν.
- Επιπλέον, η F1 φαίνεται να έχει «ταβάνι» αγώνων (~24 γύροι, όπως αναφέρεις), πράγμα που σημαίνει ότι για κάθε νέο GP πιθανόν να πρέπει να αφαιρεθεί κάποιο υπάρχον ή να μπουν σε ρόλο εκ περιτροπής.
Ποιες είναι οι πιο πιθανές να βγουν εκτός – ένδειξη & βάση στοιχείων
Από ό,τι διαβάζω, οι κυριότερες «υπό πίεση» ιστορικές πίστες είναι:
Πίστα | Ιστορικό στοιχείο / πλεονεκτήματα | Γιατί κινδυνεύει / σημάδια προβλήματος |
---|---|---|
Imola (Emilia-Romagna, Ιταλία) | Ένα από τα πιο αγαπητά ιστορικά GP, με μεγάλη παράδοση. | Το συμβόλαιό της λήγει στο τέλος του 2025. Υπάρχουν δηλώσεις ότι είναι δύσκολο να διατηρηθούν δύο αγώνες στην Ιταλία (Imola + Monza).Επιπλέον, θεωρείται στενή για τα σύγχρονα μονοθέσια και δύσκολο να υπάρξει πολύ καλό προσπέρασμα. |
Spa-Francorchamps (Βέλγιο) | Ένα από τα πιο όμορφα, ιστορικά και challenging κυκλώματα, “must have” για πολλούς. | Ζητήματα ασφάλειας (π.χ. το Raidillon / Eau Rouge, επεκτάσεις run-off, βελτιώσεις) και μεγάλο κόστος αναβάθμισης. Επίσης υπάρχει συζήτηση για να γίνει εκ περιτροπής με κάποια άλλα GP. |
Zandvoort (Ολλανδία) | Νεότερη παράδοση αλλά με σημαντική αποδοχή, εντυπωσιακό θέαμα. | Χρηματοοικονομικά προβλήματα, ανάγκες επιπλέον υποδομών. Υπάρχει δημοσίευμα ότι “θα εξαφανιστεί” από το καλεντάρι μετά το 2026 εάν δεν υπάρξει στήριξη. |
Monaco | Ο “ναός” της F1, ιστορικό, συμβολικό. | Αν και έχει μακροπρόθεσμο συμβόλαιο ως προς ορισμένα στοιχεία, είναι “ψηλά στο ραντάρ” ως κυκλώματος με μικρό εύρος (στενές διαδρομές), περιορισμένες δυνατότητες αλλαγής, και αυξημένες απαιτήσεις από θεατές για άνεση και ασφάλεια. Υπάρχουν φήμες/συζητήσεις ότι αν χρειαστεί περιστροφή, το Monaco μπορεί να μην είναι εκτός, αλλά ότι δεν έχει τόσο διαπραγματευτική άνεση όπως πίστες με πιο ευέλικτο χώρο. |
Barcelona-Catalunya (Ισπανία) | Πολύ καλή θεατρική και γεωγραφική θέση· έχει ικανοποιητική εγκατάσταση. | Το συμβόλαιό της λήγει προς το τέλος του 2026 και υπάρχουν δημοσιεύματα ότι η πίστα ίσως να αντικατασταθεί από το νέο GP της Μαδρίτης. |
Ποιες πιστές πιθανό να σώσουν την παρουσία τους & υπό ποιες προϋποθέσεις
Για να παραμείνουν στο ημερολόγιο, οι πιστές θα πρέπει να:
-
Επενδύσουν σε υποδομές : ασφάλεια (run-off, χωράφια διαφυγής), καλύτερη υδραυλική αποστράγγιση (για να αποφύγονται πλημμύρες ή προβλήματα με τον καιρό), μεταφορική πρόσβαση, εγκαταστάσεις φιλοξενίας του κοινού, parking, ξενοδοχεία κλπ.
-
Διαπραγματευτούν καλές συμφωνίες με κρατική/περιφερειακή χρηματοδότηση, ώστε να καλύπτουν τα κόστη αναβάθμισης. Για πολλές πιστές, το κόστος είναι μεγάλο, και δεν είναι πάντα οικονομικά βιώσιμο αν δεν υπάρχει στήριξη.
-
Να είναι ευέλικτες ως προς τις ημερομηνίες / τη μορφή: να δεχτούν πιθανές περιστροφές ή εναλλαγές ετών, ώστε να «μοιραστούν» τη θέση με άλλες πιστές, παρά να ζητάνε μόνιμη παρουσία, αν αυτό δεν είναι ρεαλιστικό.
-
Να εμπλουτίσουν την εμπειρία των θεατών: όχι μόνο από πλευράς θέας του αγώνα αλλά υποστήριξη υπηρεσιών, δραστηριοτήτων, μετακίνησης, ασφάλειας και όλα όσα περιμένει ένας σύγχρονος θεατής της F1.
-
Καλή εικόνα στην τηλεόραση, θελκτικότητα· αν ο αγώνας σε μια πίστα δεν έχει θέαμα, δεν υπάρχει προσπέρασμα, θεωρείται βαρετός, αυτό επιβαρύνει την υπόθεση της πίστας. Πρέπει να εξεταστούν πιθανές αλλαγές διαδρομών ή μικρές επεμβάσεις στο layout για να βελτιωθεί το θέαμα. (Αλλά, από την άλλη, δεν θέλεις να χάσεις την «ταυτότητα» της πίστας.)
Το Καμπανάκι για τις Ιστορικές Πίστες της F1 : πιο πιθανές για έξοδο αν δεν αλλάξουν πολλά
Αν έπρεπε να μαντέψω, οι κορυφαίες που κινδυνεύουν περισσότερο είναι:
- Imola: ήδη ομιλείται ότι μπορεί να αφαιρεθεί μετά το 2025 αν δεν υπάρξει σημαντική αλλαγή ή επέκταση συμβολαίου.
- Zandvoort : προβλήματα με οικονομική βιωσιμότητα και υποστηρικτικές υποδομές.
- Spa-Francorchamps: παρότι ιστορικό αγαπητό, τα κόστη αναβάθμισης (ασφάλεια, run-offs, υaterra drainage κ.λπ.) και πιθανή εφαρμογή περιστρεφόμενου προγράμματος μπορεί να το επηρεάσουν.
- Barcelona-Catalunya: η απειλή του νέου GP της Μαδρίτης, και η λήξη συμβολαίου.
«Στο Engine Power ο κινητήρας της επικαιρότητας δεν σβήνει ποτέ, μείνετε στην τροχιά μας για κάθε στροφή, προσπέραση και έκρηξη αδρεναλίνης στον κόσμο της μηχανοκίνησης!»